Hej,

Vill ha hjälp/rekommendation angående frågorna nedan.

Bakgrund:
Ska renovera en liten toalett om ca 1,5 kvm med ett handfat och en toalett i har tänkt ha kakel på väggarna och klinker på golvet. och ska även ha golvvärme.

Har själv renoverat badrum tidigare men det var 2007 just när krav på nya typen av skivor hade kommit och använde då skiva Aquapanel indor (tung och otymplig) och tätskiktsfolie, men nu vill jag göra det lite enklare

Frågor:
1. Vilken våtrumsskiva remommenderar ni?
Funderar på Glasroc H Ocean™ Våtrumsskiva ifrån Byggmax eller kanske Våtrumsskiva Jackon ifrån Hornbasch. Vill ha en lättarbetad skiva och jag tror att vattenbelastningen kommer att bli väldigt liten men tycker ändå det är värt att ta en våtrumsskiva då det inte gör så många kr skillnad på ett så litet projekt.

2. Vill ha ett rollat tätskikt - Förslag?

3. Ska ha en vägghängd toalett - Är de lika enkla att installera som man tror?

Mvh
Sulan

om det är en toalett så räcker det att du har tätskikt på golvet + 5-10 cm upp på väggen

2. Du behöver ha duk på golvet om det inte är massiv betong.

Ok - tack.

Det är i markplan på plattan så räcker det med rollat då?

Ska iofs spackla in golvvärmen

BirgitS
3. Då stiger nog kravet på tätskiktet jämfört med vad som står i inlägg 2 eftersom man troligen behöver skydda väggen bakom fixturen (utifall att det läcker någonstans i anslutningarna).

Paul-Staffanstorp
Jag hade låtit befintliga gipsskivor vara kvar i den mån det går samt bytt de som behövs.

Lagt golvvärme och flytspacklat in den.

Satt tätskiktsfolie på väggen bakom fixturen samt hela golvet med 5cm uppvik.

Sen kakelsatt alltihopa.

Efter detta bygger man in fixturen samt kakelsätter den inbyggnaden.

Klart :D(y)

EDIT:
Tolkade det först som du ville göra det enkelt så därav mitt svar...
Såg sen att du inte ville det trots allt men jag förstår inte alls vitsen med våtrumsskivor på en toalett. :thinking:
Dock är ju folie både bättre än rollat på alla sätt och det enda som gäller om du har skivmaterial på väggarna.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Instämmer helt med @Paul-Staffanstorp på den här - Precis sådär gjorde jag min lilla toalett på ovanvåningen med inbyggd cistern. Kan rekommenderar Cascos tätskikt WetStop med duk som finns med ett fördelaktigt pris på Hornbach i 1x5m rulle som helt klart räckte till min lilla toalett.

Jag körde kartonggips, flytspackel för golvvärmen, primer, WetStop duk och sedan klinker/kakel.

Jag ställer mig helt oförstående till just våtrumsskivor eller Jackon i en liten toalett.

• Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Ok - tack så mycket. Jag trodde kartonggips va helt bannlyst när det va vatten med i rummet men inte då alltså.

Då kör vi på det. Behöver det vara våtrumsgips eller går det med vanligt?

Är det okej att ha en osb-skiva bakom gipset för att få enklare att fästa upp skåp mm? Behöver ändå byta gips för det gamla tror jag tycker när jag river.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
S Sulan_gbg skrev:
Ok - tack så mycket. Jag trodde kartonggips va helt bannlyst när det va vatten med i rummet men inte då alltså.

Är det okej att ha en osb-skiva bakom gipset för att få enklare att fästa upp skåp mm? Behöver ändå byta gips för det gamla tror jag tycker när jag river.
Nej, du kan använda vanlig gips och sätta OSB eller plyfa bakom om det inte gör dig något att utrymmet minskar några cm på vart håll.

BirgitS
S Sulan_gbg skrev:

Jag föreslår att du läser på om Säker vatten, särskilt deras förslag på uppbyggnad av väggen, och branschreglerna på BKR:s webbplats så att du blir lite uppdaterad på vad som gäller numera.

• Gilla
Sulan_gbg
  • Laddar…
Hörn av rum med ofullständiga gipsskivor och halvkaklade väggar med synliga skador och fuktspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tips på vad som är smidigast:
1. Ta bort och byta allt gips
2. Dela gipsskivan och bryta bort det halvkaklade och sätta nytt gips bara där?

Och jag ska läsa

Ta ner allt.

• Gilla
Sulan_gbg
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Byta allt... enklare och bättre med nytt fräscht underlag.
Ska du dessutom sätta OSB så är det ju en förutsättning att ta bort gipsen.

Allt borta och jag håller på att regla upp. Inser att jag inte vill tappa yta i den redan lilla toaletten med att sätt osb eller plyfa bakom gipset utan kommer att kortla upp där det behövs. Till saken.

Har läst en del men hittar lite olika vilket cc avstånd som gäller om man sätter kakel och en standard 13 mm gipsskiva används som underlag? CC45 eller CC30?

Paul-Staffanstorp
S Sulan_gbg skrev:
Allt borta och jag håller på att regla upp. Inser att jag inte vill tappa yta i den redan lilla toaletten med att sätt osb eller plyfa bakom gipset utan kommer att kortla upp där det behövs. Till saken.

Har läst en del men hittar lite olika vilket cc avstånd som gäller om man sätter kakel och en standard 13 mm gipsskiva används som underlag? CC45 eller CC30?
Det blir bra med cc450...

Man ska uppnå en böjstyvhet som motsvarar dubbel gips på cc600 och det gör enkel 900mm gipsskiva på cc450.
Använder man 1200mm gips sätter man på cc400.

• Gilla
Sulan_gbg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.