Byggahus.se
Om vi inte pratar Schüco som byggs som ett system och inte köps löpmetervis, så kostar dessa system ca 500-800:-/m aluminiumprofil + gummi.

då ser det ut ungefär såhär:
Tvärsnitt av gipsvägg med träregel, isolering, och anordning för att fästa saker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med ett riktigt tak system ser det ut som följande:


Industriell skärsektion; aluminiumprofiler, tätningar, skruvar. Modern konstruktion, maskinteknik, genomskärningsvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
chris47
  • Laddar…
Fina bilder. Smart med täcklocket över skruvarna, det måste ju minska risken för läckage rejält. Skulle va finare med en rundad variant bara.

Bild 2 verkar vara självbärande utan träregel.

Fremax, har du firma eller är du mer åt oberoende byggahus stil som hjälpsam medborgare?
Tyvärr rätt dyrt för lite aluminium profiler och gummi tycker jag. Undrar om man skulle kunna hitta dessa profiler hos alufirma och sen köpa gummit separat. Jag tror inte på garantier och man får nog betala dyrt för dessa från etablerade firmor.
Mvh.
/CC
 
chris47 chris47 skrev:
Fina bilder. Smart med täcklocket över skruvarna, det måste ju minska risken för läckage rejält. Skulle va finare med en rundad variant bara.

Bild 2 verkar vara självbärande utan träregel.

Fremax, har du firma eller är du mer åt oberoende byggahus stil som hjälpsam medborgare?
Tyvärr rätt dyrt för lite aluminium profiler och gummi tycker jag. Undrar om man skulle kunna hitta dessa profiler hos alufirma och sen köpa gummit separat. Jag tror inte på garantier och man får nog betala dyrt för dessa från etablerade firmor.
Mvh.
/CC
Tror inte att det finns så många val av täcklock till tak, till vertikala fasader så finns det sjukt snygga täcklock i alla möjliga utseenden , men kan forska lite i det.

på de självbärande systemet är profilen mycket högre, det systemet som läggs på limträ/stål har en profil likt bild, men inte exakt som den jag bifogar då jag inte hittar den bilden när jag söker.

både och, pluggar nu och gör mest jobb åt gamla kunder och bekanta, kör eget för att dryga ut CSN.

jag förstår din känsla men när det gäller glastak där man inte vill ha läckage, och det ska vara isolerat, så är egna lösningar tyvärr väldigt riskabla. Men om man har väldigt god förståelse för byggkonstruktioner, kan planera och förstår hur olika materialval lirar med varandra så är allt möjligt.


bifogar bilder från i somras;

Stort fönstertak på hus, reflekterande glas, träd och byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glastak över uterum med synliga moln och himmel, omringat av blågråa profiler och fönsterpartier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
chris47
  • Laddar…
Ja aluminiumreglar rör ju inte på sig som trä gör, men jag tänker att limträbalkar är rätt så formstabila jämfört med 45x220 reglar.
Mvh.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.