Byggahus.se
Vi har ett glastak som vilar på L-profiler i limträbalkar. Detta är aldrig tätt, konstruktionen rör sig med årstiderna och skapar små läckage lite här och där. Förra ägaren har lagr glasen i silikon, men det räcker inte.
Jag tänkte flytta glasen så att de vilar i en aluminiumprofil ovanpå balkarna i stället och täta med bitumentejp. Är det någon som testat detta eller har andra erfarenheter som kan vara till hjälp?

/Joakim
 
Söker samma lösning, hur löste du läckaget?
Mvh.
/CC
 
Finns takglas profiler med lock att köpa på löpande längd. Ladda gärna upp en bild :)

Med vänlig hälsning, fremax
 
fremax fremax skrev:
Finns takglas profiler med lock att köpa på löpande längd. Ladda gärna upp en bild :)

Med vänlig hälsning, fremax
Jag har kollat på lite olika system, men hur vet man att de är läckagefria?
Jag saknar referenser på dessa system.

Mvh.
/CC
 
chris47 chris47 skrev:
Jag har kollat på lite olika system, men hur vet man att de är läckagefria?
Jag saknar referenser på dessa system.

Mvh.
/CC
det har jag inte sagt, dock betydligt bättre än L profil med fog. Schüco ändrade sina taksystem för ca 5år sedan till ett 3-stegstätat system.
1 inga genomgående skruv (ramen monteras med clips)
2 glasen tejpas med bytyltejp innan locken kommer på
3 profilerna är självdränerande

Men detta hjälper inte om man vill återanvända befintliga glas dvs renovera , utan då är det bara kasta allt glas och alu och börja om från början om man vill vara 99% säker, för vill man vara 100 så rekommenderar jag inte glastak. Kan sträcka mig till takfönster (typ Velux) men det är också en risk. Detta sagt efter 17år i branschen..

Med vänlig hälsning, fremax

Med vänlig hälsning, fremax
 
chris47 chris47 skrev:
Jag har kollat på lite olika system, men hur vet man att de är läckagefria?
Jag saknar referenser på dessa system.

Mvh.
/CC
Jag kan bara svara för mig själv, men jag har byggt ett uterum med ALIPLASTs system (Aluminium, trots namnet -- Belgiskt företag) och isolerkassetter från Emmaboda/SG. Det tycker jag har fungerat fint. Det var dock långt ifrån billigt.

https://www.aliplast.com/
https://professionals.aliplast.com/

Edit: För att förtydliga, det är alltså ett glastak med isolerkassetter som ligger på en stomme av limträ.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Tack för bra tips. 17 år i branchen och tycker inte det finns säkra lösningar mot läckage, det gör mig orolig.

Såhär ser mitt projekt ut:
3D-modell av ett modernt hus med stora fönster och trädetaljer, perspektivvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min utmaning är dessutom att hitta liknande mått på solpaneler och glaskasetter både yta och tjocklek och kunna använda samma aluprofiler. Jag vill helst ha isolerglas eftersom det är mer estetiskt tilltalande och att jag inte gillar ljusetr som kommer från isolerplasttak.
 
Snyggt !
Tyvärr är Schucos lösning bland de bästa du får idag , SAPA har liknande system antar jag även om jag aldrig jobbat med deras taksystem . Vad har du tänkt för fyllning där det inte ska vara glas? Skicka gärna en måttsatt ritning så kan jag kolla närmare på detta. Ska det vara ett boningshus? Med så mycket glas och aluminium så kommer u-värdet vara runt 1-1,2, vilket är rätt kasst för tak.
Gör man ett så här stort tak så rekommenderar jag att sätt i en taklucka någonstans för vädring på sommaren. Även förse glasen med minst solskyddsglas, men även gärna active glas (självrengörande)

Med vänlig hälsning, fremax
 
Detta är ett växthus med isolering U1,1 i alla byggmaterial är tanken.
Det svarta är solpaneler. Det är två enklare takfönster i mitten med automatisk öppning, I övrigt är det enkla lösningar med murad baksida och isolerat plåttak mot norr.
Bottenplattan är isolergrund 150 kvm.
Datagenererad 3D-modell av hus med måttangivelser, genomskinligt tak, fönster, och grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vart i landet?
Vad är lutningen på taket ? Ca 30-35 grader?
Där panelerna ska sitta sätter man fyllning plåt/frigolit/plåt. Kan kolla vad jag får för pris och u-värden på detta.

Med vänlig hälsning, fremax
 
fremax fremax skrev:
Vart i landet?
Vad är lutningen på taket ? Ca 30-35 grader?
Där panelerna ska sitta sätter man fyllning plåt/frigolit/plåt. Kan kolla vad jag får för pris och u-värden på detta.

Med vänlig hälsning, fremax
Taklutning är 28 grader vilket är näst intill optimalt för solpaneler. Detta är i Halland.
Ja under panelerna bör det vara plåt och cellplast ca 30mm, vad menar du med fyllning?
Kan hända att panelerna blir för varma på baksidan på sommaren, måste kolla upp vad som gäller där.
Mvh
/CC
 
chris47 chris47 skrev:
Taklutning är 28 grader vilket är näst intill optimalt för solpaneler. Detta är i Halland.
Ja under panelerna bör det vara plåt och cellplast ca 30mm, vad menar du med fyllning?
Kan hända att panelerna blir för varma på baksidan på sommaren, måste kolla upp vad som gäller där.
Mvh
/CC
plåt och cellplast istället för glas kallas för fyllning. Vad har du för budget på detta bygge?

Med vänlig hälsning, fremax
 
fremax fremax skrev:
plåt och cellplast istället för glas kallas för fyllning. Vad har du för budget på detta bygge?

Med vänlig hälsning, fremax
ca 600k inkl markberedning samt platta och dess arbetskostnad men inte arbetskostnad på montering. Det kanske låter billigt men allt är medräknat förutom infästning av glaskasetter. Solpanelerna och konverter är inte inräknade heller.
Mvh.
/CC
 
Skulle gissa på att glastaket med alu,glas och fyllning går på 250 -300k
Montage från firma som gjort detta tidigare 30-50k
Lyft 12-20k

skruv,plåt mm tillkommer

Detta är en höftning, har inte varit involverad i kalkyler på ca 3-4 år och vet att priserna ökat en del, samt beroende på vart i Blekinge det är, hur tillgänglig mm.
 
Tack fremax, har du koll på vad enbart aluminiumprofiler samt gummilister kostar per meter, ungefär?
Mvh.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.