Hej!
Jag renoverar hus från 1800 till tidigt 1900 tal. Jag börjar få panik när det kommer till att få bort gammal mashonit. Kan man tex skära bort det runt tex fönster eller längs golv? Jag var in och frågade och de föreslog Mora kniv. Det funkade inte ett skit. Igår både lossnade lister runt fönstren och jag tog bort några. Men det var ingen hit att sätta tillbaka mockfjärds skämt fönster. Önskar därför verkligen att istället kapa längs med listen för att inte stöta på samma bekymmer. Hur gör jag? Det måste finnas ngt bra sätt?
Vidare så sitter det mashonit skivor i taket. Väldigt hårt. Vad använder ni er av för att avlägsna dem?
Ngt annat jag stöter på är en form av spån skiva som tycks använts både i vägg och tak. Den är nästintill lös. Men tycks fungerar som isolering. Det var ett vådligt sjå att få bort den längs en vägg. Hur gör ni?
Finns det även ngt knep för att bättra på timmer? Jag var tvungen att använda tigersåg för att få bort spånplattorna. Så vid ett par ställen gick den in i timret lite. Är det ngt som jag kan dölja?
Någon som har förslag på hur man behandlar timmer som man vill ha som vägg inomhus? Samt hur man isolerar emellan på bästa sätt?
Tusen frågor jag vet
Bifogar bild på mashonit i tak samt längs fönster och golv. Även spånskivan. Men den är jätte smutsig på den bilden. Så kanske svårt att förstå vilken jag menar.
Jag renoverar hus från 1800 till tidigt 1900 tal. Jag börjar få panik när det kommer till att få bort gammal mashonit. Kan man tex skära bort det runt tex fönster eller längs golv? Jag var in och frågade och de föreslog Mora kniv. Det funkade inte ett skit. Igår både lossnade lister runt fönstren och jag tog bort några. Men det var ingen hit att sätta tillbaka mockfjärds skämt fönster. Önskar därför verkligen att istället kapa längs med listen för att inte stöta på samma bekymmer. Hur gör jag? Det måste finnas ngt bra sätt?
Vidare så sitter det mashonit skivor i taket. Väldigt hårt. Vad använder ni er av för att avlägsna dem?
Ngt annat jag stöter på är en form av spån skiva som tycks använts både i vägg och tak. Den är nästintill lös. Men tycks fungerar som isolering. Det var ett vådligt sjå att få bort den längs en vägg. Hur gör ni?
Finns det även ngt knep för att bättra på timmer? Jag var tvungen att använda tigersåg för att få bort spånplattorna. Så vid ett par ställen gick den in i timret lite. Är det ngt som jag kan dölja?
Någon som har förslag på hur man behandlar timmer som man vill ha som vägg inomhus? Samt hur man isolerar emellan på bästa sätt?
Tusen frågor jag vet
Bifogar bild på mashonit i tak samt längs fönster och golv. Även spånskivan. Men den är jätte smutsig på den bilden. Så kanske svårt att förstå vilken jag menar.
Ett multiverktyg med sågblad löser uppgiften enkelt, ovärdeligt verktyg i många sammanhang.D Dalebris skrev:Hej!
Kofot och våld brukar lösa det mesta vad gäller rivningD Dalebris skrev:
Är det tretex kanske? Måste det plockas bort då? Gipsa ovanpå vore betydligt enklare annars.D Dalebris skrev:
Träspackel borde gå att använda för att dölja tråkiga skavanker, kan vara lite klurigt att matcha det färgmässigt bara. Lindrev brukar användas som tätningslösning för timmerbyggnader, är väggen utvändigt isolerat idag?D Dalebris skrev:Finns det även ngt knep för att bättra på timmer? Jag var tvungen att använda tigersåg för att få bort spånplattorna. Så vid ett par ställen gick den in i timret lite. Är det ngt som jag kan dölja?
Finns det någon annan lösning där jag inte gärna kan använda elverktyg som tex i taket intill elkablar? Eller ska man helt enkelt ta bort elkablarna?
Ha ha. Ja det är kofoten och jag som kämpar på. Bara jag lyckas få in ett hål så funkar det.
Kan vara ska kolla det. Nä jag funderar på att låta det vara kvar. Dock vill jag rengöra det. Många fläckar och dålig lukt på det.
Aha. Får kolla det. Utsidan är isolerad mellan timret typ. Tänkte du på mer isolering än så? Kanske ska tillägga att detta är en sommarstuga som jag vill fräscha upp en hel del ☺️
Tack för att du tog dig tid att svara ☺️
Ha ha. Ja det är kofoten och jag som kämpar på. Bara jag lyckas få in ett hål så funkar det.
Kan vara ska kolla det. Nä jag funderar på att låta det vara kvar. Dock vill jag rengöra det. Många fläckar och dålig lukt på det.
Aha. Får kolla det. Utsidan är isolerad mellan timret typ. Tänkte du på mer isolering än så? Kanske ska tillägga att detta är en sommarstuga som jag vill fräscha upp en hel del ☺️
Tack för att du tog dig tid att svara ☺️
Det går att byta till ett fintandat sågblad för mer precision och mindre förödelse. En japansåg kanske kan funka annars, men det lär ju ta sin lilla tid. Du hade även kunnat använda multiverktyget för titthålsoperationer för kofotenD Dalebris skrev:
Det ger ju ändå lite isolering, gammal lukt försvinner när gipset är på plats, så länge det inte är någon pågående fuktskada skulle det kännas tämligen safe att bara gipsa rakt på.D Dalebris skrev:
Kan ju bli rätt kallt med enbart en timmervägg utan isolering, men om det inte är ett åretruntboende kanske det spelar mindre roll, var mest det jag hade i åtankeD Dalebris skrev:
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Jag provade en slags japansåg. Den gick av direkt
Om det blir fläckar genom ny färg är det fuktskadat då? Eller kan det bli så ändå i hus som har stått? Ett annat problem är att det ser lurt ut på vissa ställen på väggen. Det buktar ut osv. Kanske man borde kolla vad som står på under? Det sitter såna skivor i hela taket i vardagsrummet oxå. Men de är fräschare. Kan man fortfarande köpa dessa skivor?
Det är sant. Borde så klart slå upp en vägg. Men blev kär i timret jag fick fram Så himla läckert. Men ja det slutar nog med en vägg där sen kanske
Om det blir fläckar genom ny färg är det fuktskadat då? Eller kan det bli så ändå i hus som har stått? Ett annat problem är att det ser lurt ut på vissa ställen på väggen. Det buktar ut osv. Kanske man borde kolla vad som står på under? Det sitter såna skivor i hela taket i vardagsrummet oxå. Men de är fräschare. Kan man fortfarande köpa dessa skivor?
Det är sant. Borde så klart slå upp en vägg. Men blev kär i timret jag fick fram Så himla läckert. Men ja det slutar nog med en vägg där sen kanske
Hej
Jag använde sk japansåg för att såga masoniten och en mini kofot för att komma åt att bryta upp vid knepiga ställen.
När det gäller behandling av gammalt timmer som är exponerad använde jag kokt öinolja och lite balsamterpentin. Se bild för resultat
Jag använde sk japansåg för att såga masoniten och en mini kofot för att komma åt att bryta upp vid knepiga ställen.
När det gäller behandling av gammalt timmer som är exponerad använde jag kokt öinolja och lite balsamterpentin. Se bild för resultat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "Linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Och till er som river ned mashonit med tusentals spik hur gör ni sedan? Slänger ni dem med all spik i eller tar ni ur alla? Jag blir så irriterad på att fastna i kläder eller göra illa sig på dessa spikar. Likaså när det kommer till gamla lister. Tar ni ur spikarna eller finns det ngt bättre sätt?
Tack - jag är väldigt nöjd med resultatet Japensågen höll, men det var pilligt. Minikofot hittade jag i bygghandeln (k-rauta/bauhus) Linolja och balsamterpentin i väldorterade färgaffärer och/eller byggnadsvårdsbutiker.D Dalebris skrev:
Lycka till
//Susanne
Virke kastas generellt på ÅVC med spik och skruv i, inget du behöver plocka bort.D Dalebris skrev:
Vill man undvika att skada sig själv eller andra eller bilen så är det bara att plocka bort spiken. Det är lite som ett träningspass, jobbigt och trist när man håller på men skönt efteråt.
Hovtång kan underlätta ibland.
Vill tipsa om stämjärn. Mkt snabbare, smidigare och med bättre precision än multisåg, även om multisåg är himla smidigt när man börjat lära sig vad den är bra till (när/var/hur). Dessutom kan man bryta strömmen vid jobb i närheten av kablar.
Vill tipsa om stämjärn. Mkt snabbare, smidigare och med bättre precision än multisåg, även om multisåg är himla smidigt när man börjat lära sig vad den är bra till (när/var/hur). Dessutom kan man bryta strömmen vid jobb i närheten av kablar.
Produkter som diskuteras: "Hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Ja jag provade det. Men tröttnade efter ett tag. Så otroligt mkt spik. Så slängde med dem i. Men eftersom jag tänkt återanvända några skivor måste jag börja plocka. Det var ett sjå att förflytta stora skivor med miljoner spik. Om jag vill återanvända lister. Finns det ngt knep att få ur spik? Eller ngt verktyg som klarar av att kapa spiken? Min tång orkar inte med iaf.Oldboy skrev:
Vill man undvika att skada sig själv eller andra eller bilen så är det bara att plocka bort spiken. Det är lite som ett träningspass, jobbigt och trist när man håller på men skönt efteråt.Hovtång kan underlätta ibland.
Stämjärn är vad jag använt för att komma in under mashonit och lister. Kan man använda stämjärn till att kapa mashonit oxå? Hur menar du med bryta strömmen? Multisåg behöver ström. Men du kanske tänker på en som kan gå på batteri?
Lister för återanvändning. Hammare och mothåll. Vet inget annat sätt än att knacka ut dem baklänges tills man får tag med klon. Är spiken rostig/sitter hårt får man knacka ut den så långt det går, annars blir det märken i listen efter hammare/kofot/tång.
Tror inte att det är bra att kapa spiken. Finns kraftavbitare om man vill pröva det spåret. Den brutale tar kanske vinkelslipen...
Stämjärn kan kapa, men inte smidigaste sättet för långa sträckor. Tänkte mer precis som du redan gjort, att börja få upp en kant för kofoten.
Stämjärn behöver ingen ström till skillnad från multiverktyget, om man nu inte har ett batteriverktyg förstås. Så för precisionsjobb runt elektriska installationer.
Tror inte att det är bra att kapa spiken. Finns kraftavbitare om man vill pröva det spåret. Den brutale tar kanske vinkelslipen...
Stämjärn kan kapa, men inte smidigaste sättet för långa sträckor. Tänkte mer precis som du redan gjort, att börja få upp en kant för kofoten.
Stämjärn behöver ingen ström till skillnad från multiverktyget, om man nu inte har ett batteriverktyg förstås. Så för precisionsjobb runt elektriska installationer.