Hej

vi har ett badrum i källaren som vi har rivit ut. Mellan dusch och toalett så satt det en skiljevägg som var fäst i aluminiumprofiler. Den hade ingen kontakt med tak eller golv. Vi funderar på att återanvända dessa profiler och sätta en skiva i teak (om det går att få tag på).

det borde väl inte vara några problem? I och med att den inte kommer att ha kontakt med betonggolvet (tänk duschvägg som finns på campingar)?

Betongväggarna som finns i duschen tänkte vi måla med Alcro eller Jotuns våtrumssystem och övriga betongväggar ska även målas i och med att det är i en källare.

golvet i duschen blir klinker med tätskikt och resten av golvet klinker utan tätskikt

Vill inte stänga in fukt i och med att det inte är isolerat golv och väggar.

en tystgående fläkt ska monteras i ventilen för att skapa undertryck i källaren. Tanken är att den ska gå hela tiden. Vad rekommenderas här?

Vi har även rivit en vägg som bestod av träreglar, spånskiva och plastmattan. Den var inte i så trevligt skick. Här tänker vi mura en ny vägg med lecablock och sätta in en lämplig dörr för badrum.

Kommentarer? Tankar? Tänker vi rätt?

Med vänlig hälsning, Christer

Redigerat:
Här var det inte mycket aktivitet........ingen som har något att säga?

ullet
Jag håller på med ett badrum i källaren också, det känns viktigt att inte stänga in fukt som du skriver, så i grund och botten tror jag ni tänker rätt - allt ska vara diffusionsöppet och kunna andas. Däremot har jag inte erfarenhet av våtrumsfärg i källare - är det mot yttervägg med tillskjutande fukt kanske det kan ställa till problem?

Att inreda med trä som inte kommer i kontakt med väggar eller tak borde ju funka bra. Dom delarna är ju också rätt enkla att byta ut ifall det blir problem. Man vill inte ha nåt organiskt inbyggt i väggen bara.

När det gäller fläkt har jag erfarenheten att dom billiga från typ Jula och Biltema låter rätt mycket även på låga varv.

• Gilla
kribban
  • Laddar…
våtrumsfärgen ska bara användas i dushen. resten av väggarna blir diffusionsöppen färg bruten i samma kulör

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.