men runt 3cm är väl rätt normalt att fallet är? oftast så ser det inte riktigt bra ut förrens det är fogat

om brunnarna inte syns så mycket så spelar det väl ingen roll?

undrar om han inte skrivit med spritpenna på glasyren, inte på baksidan?

T
TS: Du är väl medveten om att du ska använda en slukrist till brunnen?

1239031356.jpeg

tack för svar! :)
ja dessa har jag självklart köpt och ska ha kant i kant med klinkersen.

höjden är nog inga problem, men det är kanten av betongen ner till brunnen som gör det klurigt, frågan är om man ska sätta "jämnt" (med lite fall mot brunnen) med fix så klinkersen ligger jämnt och så silen/slutkristen kommer 3 cm ovanför golvbrunnen?
Om man gör det funderar jag på om man ska sätta nån plastring så fixet håller sig på plats och inte kommer ut över golvbrunnen, så man kan inspektera den och att den är korrekt utförd, samtidigt som att plastringen gör att det tjocka fixet inte blir så blött.. Jag ska ha badkar och tvättmaskin till brunnarna, så det blir ju rör ner till brunnen och förhoppningsvis så lägger sig inte så mycket vatten på och runt brunnen som det gör när man ex duschar..

Tänker jag rätt?

blanda fixet stabbigare, han kanske använde flytfix?, att fixet blir blött gör inget

T
Glöm plastringen!

Blanda fixet lite trögare till just slukristen, bred på fix på undersidan utav slukristen som en macka men toppa rejält med fix, kan bli lite kladdigt men går att torka bort med en fuktad svamp. Slukristen är lättast att lägga till sist. I ditt fall är det en 10mm tandad kam som gäller, närmare brunnen får du bygga på med ännu mera fix.

Att fixet blir blött sedan gör ju ingenting eftersom fogarna släpper igenom vatten direkt och det står vatten/fukt under plattorna hela tiden. Fukten som står under plattorna tar flera veckor för att torka ut helt. Att det är vatten under plattorna är helt normal, därför man har tätskiktsmattan.

Japp då kör jag på detta, ska nog inte krångla till det bara se till att det blir jämnt och fint :)

vad tror ni om plattorna med siffror och ränder?
Hur tar jag bort dessa?
Syns dåligt på bilden, men det syns tydligt när man står i badrummet.

maja317 skrev:
Japp då kör jag på detta, ska nog inte krångla till det bara se till att det blir jämnt och fint :)

vad tror ni om plattorna med siffror och ränder?
Hur tar jag bort dessa?
Syns dåligt på bilden, men det syns tydligt när man står i badrummet.
Ta bort foge runt om försiktigt åbryt sen.Skrev han inte på framsidan?

Ja är väl bara att skrapa ur fogarna knacka sönder plattan du ska ha bort
skrapa bort fixet med tex en färgskrapa, utan att ha sönder tätskiktet, kapa en ny platta och sätta dit och foga
går tätskiktet sönder får du laga det...

jag såg att han skrev på baksidan av många plattor, så tror inte han skrev på framsidan..
men det kanske han gjorde efteråt när de var på plats.. men det tvivlar jag på, texten sitter på nått sätt under glasyren o lyser igenom.. står man lite på sidan och tittar på glasyren så ser det ut som om det är en hinna framför texten..

Japp ska ge det ett försök i helgen, nu måste det bli klart! :)
ska testa och skrapa försiktigt.. ska jag knacka försiktigt med hammare för att knacka sönder dem?

En annan fråga..
rörmokaren kommer när allt är klart (vilket är förståeligt, men känns lite stressigt att bli klar)
så nu är alla avlopp öppna, jag har täppt till dem med plast och papper o tejpat igen, och hällt i vatten i vattenlåsen, men jösses vilken "doft" det är ändå!
nån som har tips på hur man täpper till ännu mer?

funderar på om jag ska ta bort vattenlåsen i golvbrunnarna o täppa till dem också med plast och papper, så blåser det inte ut i badrummet så mycket

Har du vatten i golvbrunnarna ska det inte lukta från dom i alla fall.

J
Är din släkting en yrkesman? Med tanke på att du har fått vara hemma en del för att styra upp så att det blir rätt? Finishen på sättning och fogning (på de bilder du laddat upp) ser inte för roliga ut. Fix i fogade fogar, rejäl tandning på plattorna, mm. Överdrivet fall ner till golvbrunnar. 30 mm på den sträckan som visas är riktigt mycket. Det borde/skall inte vara en sådan stor skillnad att det ska behövas klickas 30 mm fix under golvbrunnsilen, för att få upp plattorna på en vettig höjd! Då är det bättre att höja upp brunnen med en förhöjningsring och flyta rätt från början, innan tätskickt åker på. Riktigt trist med siffror på plattorna. Plattorna på vägg ser inte ut som glaskeramik, han har garanterat skrivit utanpå plattorna. Om du inte har provat med T-röd eller liknade, testa detta. Funkar inte detta, och du ska på att byta plattor. Lär du få problem. Beroende på hur länge plattorna har suttit kan det gå vägen, men har dom suttit ett tag har fixet bränt ordentligt och folien kan ta skada och även lossna från väggen när du ska byta plattor. Dessutom ska du krassa fogarna runt om, och bända loss plattorna utan att skada de "hela" plattorna runt om. Det är lättare sagt än gjort. Hoppas det löser sig.

Jag gissar också att han har skrivit utanpå plattorna, prova med alla medel du har hemma och få bort det innan du gör nåt så drastiskt som att knacka ner dem. T-röd kan som sagt räcka. Annars kan det vara värt att prova med nåt med polermedel i, typ autosol.

tack återigen för snabba svar! :)
japp, jag har vatten i golvbrunnarna, kan inte förstå den skarpa "doften" det har det inte varit innan

ja, jag känner mig grymt besviken, han har jobbat med detta sen han var grabb och gjort massa jobb, kan inte förstå att han inte har koll (eller vad det är) på byggregler, varit ständiga diskussioner om tex, det räcker med vanlig gips, folien är inte bättre vi rollar istället, man ska inte göra som "dom" säger att man ska göra - det blir rätt ändå... och det skönaste av allt i slutet av varje diskussion, jag har gjort detta innan, jag vet hur man gör (o varje gång har jag tänkt, jag har också gjort detta innan och nej du vet inte vad man gör) o sen tjurar han som en barnrumpa för han insåg att jag hade rätt och att det inte alls var svårt att göra som man ska... detta fick mig att tvivla om han kan eller har glömt..

Utan att skämta så tror jag att han börjar bli demens, många timmar på dagen går åt till att leta efter saker, prata om samma saker om o om igen och humöret som svävar upp o ner... usch inte kul o va den som berättar detta för familjen/släkten, jag tror jag avvaktar lite...

ärligt så vet jag inte om han bara sket i det eller om han alltid gör så dåligt jobb, jag sa åt honom att tvätta fogarna ordentligt o ja de ser för j..liga ut!!
Tips på hur man löser den fula fogningen eller är det bara att leva med det?? jag funderar på att försiktigt ta med fogrensare o skrapa försiktigt... o se vad som lossnar.. men tror jag är chanslös..

usch gått snart en vecka sen han åkte hem, detta hade jag kunnat fått klart, men ser så mycket fel m plattsättningen att luften går ur mig
vet inte om jag ska göra klart det eller försöka fixa till det först o sen göra klart det..

Ja allt detta med golvbrunnar och dyl har jag påpekat, men i de första dagarna litade jag på honom, tur att jag började styra o ställa från det att våtrumsskivorna kom upp, för annars hade jag inte gått i god på tätskiktet o dyl.

Tror ni verkligen att han skrivit utanpå plattorna efteråt??
jag har putsat och tvättat dem men ska ta lite T-röd o se
han skrev på baksidan innan vi satte upp dem och inte på, då måste han gjort det efteråt om han skrev utanpå..

vet inte om jag skrev det innan, men han tycker att han hade så bra ögonmått att han behöver inte använda kryss eller snöre när vi satte kaklet och det stämmer inte, sen sitter de ju inte fast på det ställe han satte dem med en gång... den diskussionen hade vi också.... så plattor är lite snea och inte så jämnt, som tur var så satte jag plattorna på väggarna och han skar hörnen och så, så på det hela ser det bra ut... tills han fogade o ritade..

Om det är skrivet på baksidan ser du ju om siffrorna är spegelvända. Om dom är rättvända har han skrivit på framsidan dvs på glasyren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.