Medlem
· västra götaland
· 30 inlägg
Hej
gör en byggtråd om mitt gamla uthus som ska bygas om till full isolerad snickeri verkstad och behöver mycket hjälp på traven.
Många delar är i ganska dåligt skick så jag har bestämt mig för att (då jag inte får riva och bygga nytt på samma ställe) renovera det befintliga genom att gjuta en ny grund av lecablock precis utanför den gamla, riva gamla fasaden, bygga ny stomme+fasad utanpå den gamla och sedan riva det gamla inuti, gräva ur i huset och sedan gjuta en platta i huset.
Detta blir då från utsidan sett en tilläggsisolering som tydligen gick bra att göra.
Hoppas det är många kunniga som vill följa min resa under sommaren då jag förmodligen kommer behöva många tips
ska ut och fota lite så återkommer med bilder lite senare.
//Fredrik
gör en byggtråd om mitt gamla uthus som ska bygas om till full isolerad snickeri verkstad och behöver mycket hjälp på traven.
Många delar är i ganska dåligt skick så jag har bestämt mig för att (då jag inte får riva och bygga nytt på samma ställe) renovera det befintliga genom att gjuta en ny grund av lecablock precis utanför den gamla, riva gamla fasaden, bygga ny stomme+fasad utanpå den gamla och sedan riva det gamla inuti, gräva ur i huset och sedan gjuta en platta i huset.
Detta blir då från utsidan sett en tilläggsisolering som tydligen gick bra att göra.
Hoppas det är många kunniga som vill följa min resa under sommaren då jag förmodligen kommer behöva många tips
ska ut och fota lite så återkommer med bilder lite senare.
//Fredrik
Medlem
· västra götaland
· 30 inlägg
s
Har nu grävt runt ungefär halva huset, galet mycket sten och rötter så det har tagit mig en vecka ungefär, skulle tagit hit en grävare men nu är det inte mycket kvar så det är bara att hugga i.
Funderar lite på grunden, (skiss) är det nån som tycker att det ser ut som en vettig grund? borde jag kanske gjuta en sula först att ställa lecablocken på eller räcker det att bara ställa dem på cellplasten och mura ihop dem?
Hur djupt skall man gräva? läste att för platta på mark ska 35cm räcka, är nere på 45-50cm nu och det är fast lera i botten nu, går knappt att gräva i med spade, kan det räcka? bor i göteborgs trakten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu grävt runt ungefär halva huset, galet mycket sten och rötter så det har tagit mig en vecka ungefär, skulle tagit hit en grävare men nu är det inte mycket kvar så det är bara att hugga i.
Funderar lite på grunden, (skiss) är det nån som tycker att det ser ut som en vettig grund? borde jag kanske gjuta en sula först att ställa lecablocken på eller räcker det att bara ställa dem på cellplasten och mura ihop dem?
Hur djupt skall man gräva? läste att för platta på mark ska 35cm räcka, är nere på 45-50cm nu och det är fast lera i botten nu, går knappt att gräva i med spade, kan det räcka? bor i göteborgs trakten.
Jag hade gjutit en sula först, det finns Leca sulblock som man gjuter i, de är smidiga att jobba med men det är inte jag som betalat så jag vet inte vad de kan tänkas kosta.
Annars låter det som att du är nere på rätt djup för att få dit tillräckligt med makadam, men skall du gjuta sula blir det nog lite grunt. Jag antar att du tänkt lägga fiberduk med för att skilja makadamen från leran.
Annars låter det som att du är nere på rätt djup för att få dit tillräckligt med makadam, men skall du gjuta sula blir det nog lite grunt. Jag antar att du tänkt lägga fiberduk med för att skilja makadamen från leran.
Medlem
· västra götaland
· 30 inlägg
Det kanske är bäst att gjuta en sula, egentligen borde nog cellplasten klara av lasten med bara lecablock men jag vet inte vad makadamen klarar.
sådana gjutblock verkar ju rätt bra men dem är ganska så höga, kanske kan byta det understa varvet mot sådana och bmara ha ett varv med 19cm breda(så man slipper gräva så mycket djupare)
Om an skulle gjuta en helt vanlig sula, hur hög och bred bör den vara?
Och här är dagens ansträngningar, hade tur att grannen kom över och slet lite med mig.
Det var en hel del rigtigt stora rötter och massor med sten som ni ser. bara en långsida kvar att gräva nu.
sådana gjutblock verkar ju rätt bra men dem är ganska så höga, kanske kan byta det understa varvet mot sådana och bmara ha ett varv med 19cm breda(så man slipper gräva så mycket djupare)
Om an skulle gjuta en helt vanlig sula, hur hög och bred bör den vara?
Och här är dagens ansträngningar, hade tur att grannen kom över och slet lite med mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var en hel del rigtigt stora rötter och massor med sten som ni ser. bara en långsida kvar att gräva nu.
Medlem
· västra götaland
· 30 inlägg
glömde, ja jag tänkte lägga fiberduk underst. dräneringsslangen, ska den ligga direkt mot fiberduken utan makadam emellan?
Medlem
· västra götaland
· 30 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar på hur jag ska göra med grunden, skulle man kunna göra på något av dessa två sätt om man ska gjuta en grundsula?
Tänkte att alternativ två här hade fungerat bra då man gjuter klacken i samma höjd som plattan ska bli sedan, bara att skippa lecablocken där dörrar skall vara sedan antar jag?
Räcker 15cm med makadam? eller borde jag höja upp konstruktionen lite till eller gräva ur mer?
Om jag har 20 cm isolering under plattan blir det då väldigt lite med bara 5cm under och utanför klacken? Tänkte jag skulle gjuta in golvvärmerör för att slippa ha element på väggarna.
Medlem
· västra götaland
· 30 inlägg
Räknade att det skulle gå nästan 1,5 kubik betong till klacken, skulle ni tagit hit en bil för det eller blandat själva? känns nästan lite över mäktigt att blanda det själv?
Hur ska jag armera sulan, bara längsgående järn?
Hur ska jag armera sulan, bara längsgående järn?
Medlem
· västra götaland
· 30 inlägg
Nu är det färdig grävt, ska bara fixa falet för dränröret sen är det dag att hälla i makadam och göra gjutform.
Har funderat lite kring grunden och tror att jag ska göra såhär.
Funderar på om man kanske kan ha vanlig s100 cellplast under sulan, betydligt billigare än dem som tål högre belastningar.
sen är frågan om det räcker att ha endast 5 cm isolering på utsidan? Bygger väldigt mycket om man väljer en tjockare isolering.
Någon som har några tips eller ideer om detta?
Har funderat lite kring grunden och tror att jag ska göra såhär.
Funderar på om man kanske kan ha vanlig s100 cellplast under sulan, betydligt billigare än dem som tål högre belastningar.
sen är frågan om det räcker att ha endast 5 cm isolering på utsidan? Bygger väldigt mycket om man väljer en tjockare isolering.
Någon som har några tips eller ideer om detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· västra götaland
· 30 inlägg
Har varit lite dålig på att uppdatera här men nu kommer det lite nytt
.
Grävde ungefär 70-80 cm djupt och har lagt i ett bra lager makadam och kört med vibro platta.
Har även här gjort lite uppriktning med snören.
Här har jag lagt ner lite nya rör för takavvattning, har även lagt ner rör för avlopp inne i huset senare och dräneringsrör.
Här har jag gjort formen för grundsulan, blev ganska så bra, riktat in den så den ligger helt i våg och att alla hörn är 90 grader, lite klurigt när man inte kan kryssmäta. Har lagt 50mm med s300 isolering under så det borde nog fungera.
Och det här är idag, betongbilen har varit här så jag har gjutit sulan nu, gick väldigt smidigt.
Vet någon hur länge betongen måste brinna innan jag kan ta bort formen och mura på ett lager med lecablock?
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävde ungefär 70-80 cm djupt och har lagt i ett bra lager makadam och kört med vibro platta.
Har även här gjort lite uppriktning med snören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har jag lagt ner lite nya rör för takavvattning, har även lagt ner rör för avlopp inne i huset senare och dräneringsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har jag gjort formen för grundsulan, blev ganska så bra, riktat in den så den ligger helt i våg och att alla hörn är 90 grader, lite klurigt när man inte kan kryssmäta. Har lagt 50mm med s300 isolering under så det borde nog fungera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och det här är idag, betongbilen har varit här så jag har gjutit sulan nu, gick väldigt smidigt.
Vet någon hur länge betongen måste brinna innan jag kan ta bort formen och mura på ett lager med lecablock?
Se till att vattna ordentligt!
Kan tänka mig att efter ett par dygn så borde du kunna mura leca uppepå(OBS jag vet inte). Sen lär du väl låta det brinna ett par veckor innan du lägger på syll så du inte får en massa inkapslad fukt under pappen, det skulle jag kollat upp i alla fall.
Intressant tilläggsisolering!
Mvh Kim
Kan tänka mig att efter ett par dygn så borde du kunna mura leca uppepå(OBS jag vet inte). Sen lär du väl låta det brinna ett par veckor innan du lägger på syll så du inte får en massa inkapslad fukt under pappen, det skulle jag kollat upp i alla fall.
Intressant tilläggsisolering!
Mvh Kim
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Hur går det här då ;-)
Klicka här för att svara
