bor i ett enplanshus med källare och har nu börjat renovera tvättstugan. Jag började riva plastmattan igår, och när jag drog bort den från golvet upptäckte jag något oväntat: en försänkt plastbrunn med metallock, som alltså legat helt dold under mattan.

Det märkliga är att vi redan har två avlopp i rummet:

Ett till duschen

Ett till tvättmaskinen/grovsinken

Båda dessa är gamla gjutjärnsrör, som vi ska bila upp och byta ut till plast.

Men det här tredje avloppet, som låg gömt under golvet, förstår jag inte syftet med:

Det är försänkt ganska djupt i betongen

Det är gjort i plast, vilket är konstigt eftersom huset är byggt 1970 och all annan avloppsdragning är i gjutjärn

Det har ett metallock ovanpå, vilket alltså varit dolt under mattan

Jag undrar:

Vad är det här för typ av brunn eller avlopp?

Varför skulle den vara försänkt och i plast när allt annat är gjutjärn?

Kan det vara en gammal rensbrunn eller något som tidigare använts men nu är ur bruk?

Vi ska kakla hela golvet, så jag vill veta om den ska bevaras, bytas ut eller täppas igen på rätt sätt.

Se bild (bifogas).

Även bifogat bild på de ändra 2 golvbrun

• Försänkt plastbrunn med metallock i ett källargolv, omgiven av betong och spår av gammal plastmatta, avslöjad under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastbrunn med metallock försänkt i betonggolv, delvis borttagen plastmatta synlig runt om, avslöjat vid renovering av tvättstuga i enplanshus med källare.
    Skapa konto
  • Dolt avlopp i golvet med metallock, delvis nedtaget plastmatta, exponerat betonggolv. Renovationsarbete pågår i tvättstuga i ett enplanshus.
    Skapa konto
  • Försänkt plastbrunn med metallock i golvets hörn, omgiven av verktyg; äldre betonggolv i tvättstuga under renovering.
    Skapa konto
Claes Sörmland
Det ser ut som den klassiska lösningen i ett 70-talshus för spolning av utgående avloppsstam.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ser ut som den klassiska lösningen i ett 70-talshus för spolning av utgående avloppsstam.
Ok. Kan du förklara för någon som helt okunnig med VS vad funktionen är med den som hur jag ska göra med den när vi renovera? Jag har en VS kille som kommer på måndag. Jag är mest bara nyfiken tills dess.

Claes Sörmland
När du får stopp i avloppets huvudledning som går in i huset via trädgården och gatan så är detta spolpunkten där avloppsspolaren går in för att få loss stoppet. Det var en mycket vanlig lösning på 70-talet att ha denna spolbrunn i källaren på detta sätt. Idag är det vanligare att den sitter strax utanför husets fasad. Fördelen med att ha den i källaren är att man kommer åt den även under midvinter när marken är frusen eller snön ligger tjock. Nackdelen är att man får stanken av avloppsspolning i källaren när det blir stopp.

Ni kan flytta den genom att plugga den och gräva upp utanför huset och där montera en ny spolbrunn om ni vill det. Plugga inte före ni har fixat den nya spolmöjligheten utanför huset, då blir det aldrig av och ni står där utan spolmöjlighet den där jul-nyårshelgen när avloppet har satt igen.

(Om jag nu har rätt att detta är spolpunkten för utgående avloppsstam, det är ju bara en gissning utifrån ett foto.)

Ok. Den har varit täckt över sedan 2001 när förra ägaren renoverade. Konstig den var i plast och de ändra i gjutjärn. Vi vill nog inte börja gräva upp runt huset. Bästa hade varit att sätta plast lock över avlopps rör för luktens skuld och sätta en en ny klinker lucka över den om det går. Får höra med VS om det på måndag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.