Här kommer ett litet projekt jag sysselsatt mig med nu under sommaren. Väldigt litet i jämförelse med många andra projekt här men jag tänkte att det kanske ändå kunde vara intressant.
Vår garageport av slagportstyp såg bedrövlig ut, panelen hade börjat spricka och det var djupa gropar i den, förmodligen från tidigare "renoveringar" då man slipat med en sliprondell eller liknande.
Jag kontaktade en stor garageportsfirma och fick en offert som var helt uppåt skogarna. Nästan dubbelt så dyr som porten var listad som på deras webbsida och dubbel så dyr installationskostnad som de angav på webben. Detta sammanslaget med faktumet att vi egentligen inte några funktionella problem med porten mer än att den var ful, hade en spricka i ena dörrbladets nederkant och att en nymontering av port förmodligen skulle kräva omputsning runt porten gjorde att jag bestämde mig för att renovera porten istället och sätta ny panel.
Före:
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Efter:
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Fortsättning följer...
-
-
9 aug 2022 16:12 #2
Väldigt fint resultat och bra jobbat! Har du under tiden bilder är ju det alltid roligt att se på ett sånt här forum…
- Laddar…
-
9 aug 2022 16:14 #3Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Jag började med att laga sprickan som uppkommit i nederkant på den högra dörren, där ena gångjärnet var infäst. Tidigare ägare hade hjälpligt lagat sprickan genom att dra några vagnsbultar genom dörrbladet för att tvinga ihop sprickan samt slagit flera spik (!) genom dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Eftersom vatten trängt in och träet hade börjat murkna så fanns det inget annat att göra än att såga ut hela den skadade biten och ersätta med friskt trä.
Träet längre in var friskt och fint!
Den nya biten limmades med Casco utomhuslim och skruvades fast i bakkant.
Jag mejslade ut för gångjärnet.
Nu satt dörrbladet fint igen med friskt trä. Det mörka träet i bild är inte murket utan bara smutsigt.
fortsättning följer...- Laddar…
-
9 aug 2022 16:20 #4Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
När jag tog bort den gamla panelen upptäckte jag att det inte fanns något vindskydd alls, isoleringen satt direkt under panelen och var rejält skitig och äcklig.
Jag beslöt mig för att sätta in ny isolering och täcka med 4mm plywood. Jag markerade ut var reglarna gick i dörren så att jag senare skulle veta var jag kunde skruva plywood (och spika panel).
Ny isolering.
Första dörren klädd med plywood. Jag satte upp skivan så att den täckte fönstret, sen borrade jag hål och använde en kantfräs med ett kopieringsfräs för att såga ut fönsterhålet.
Jag tillverkade ny infattning till fönstren då de gamla listerna var i uruselt skick.
Fasade av kanterna.
Fäste innerfönstret med fönsterkitt och en list runt om.
Första dörren klar, rinse and repeat på andra dörren.
fortsättning följer...- Laddar…
-
9 aug 2022 16:28 #5Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Andra dörren klar.
Det var en rejäl glipa mellan dörrarna, något som inte skulle funka med det Yale Doorman-lås jag tänkte installera.
Jag hade ingen gångjärnsknäckare stor nog för dessa gångjärn, så jag löste glipan genom att lossa på gångjärnens infästning i karmen och knacka in "shims" som jag sågade ut i ek. Funkade perfekt.
Sparkplåt och dropplister i aluzink inhandlades hos en plåtslagare.
Testar dropplisterna som jag själv "designade", funkade perfekt. Den befintliga dropplisten i trä täckte inte den nya panelen helt då jag satt plywood under. Plus att det blev snyggt med en metall-list.
Lite pill att fräsa ut spår så att panelen kunde gå under gångjärnen, men med lite tålamod så fick jag till det.
Panelen snedsågades med 15 graders droppnäsa och oljades med Nordsjö Tinova Wood Base Oil och laserades i två lager med Nordsjö Tinova lasyr i färgen Dark Brown och spikades med varmförzinkad dyckert 1.7x40.
Jag limmade fast sparkplåten med konstruktionslim och en riktigt kackig spännanordning.
Dropplisten limmades på samma sätt med en improviserad spännanordning.
fortsättning följer...Redigerat 11 aug 2022 21:15- Laddar…
-
9 aug 2022 16:36 #6Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
För att få in ett Yale-låshus i dörren så krävdes det borttagning av en hel del material, rasp, stämjärn, testa, mer rasp och stämjärn, testa igen, osv osv.
Till slut satt det på plats!
Jag ritsade ut var det nya slutblecket skulle sitta och borrade ur samt körde med stämjärn tills även det satt på plats.
Jag fräste in ett aluminumbleck i panelen ytterst mot låset så att inte panelen skulle skadas när man stänger dörren. Detta bleck kommer döljas av en list.
Slutbleck och mitt lilla extrableck.
Jag fräste ut ett spår i panelen för låset.
Lite pill för att få det bra men till slut satt det snyggt nedsänkt i panelen.
Nästan klart, nu saknas bara en täcklist.
Gångjärnen fick sig en polering med autosol och ett lager klarlack.
Så där ja, täcklist monterad och projektet klart!- Laddar…
-
-
Byggnadsvårdare · Bromma · 1 536 inlägg 9 aug 2022 16:409 aug 2022 16:40 #8
Snyggt jobb! Fint när folk renoverar istället för att köpa nytt. Och dessutom renoverar korrekt med bra resultat!
- Laddar…
-
9 aug 2022 16:46 #9
Ungefärlig kostnad:
Karosseripanel: 4 000 kr
Plåt: 800 kr
Olja och lasyr: 500 kr
Dyckert, skruv, lim osv: 500 kr
Plywood: 1000 kr
Isolering: 0 kr (hade isolering kvar sedan ett tidigare projekt).
Så cirka 7 000 kr. Stora garageportsfirmans första offert, som de sen hävdade "blev fel", för en ny slagport i samma stil med karosseripanel var på 59 854 kr med installation. Helt hysteriskt roligt. Kanske vill dom inte ha kunder?
Fick en ny offert när jag frågade om dom trillat och slagit i huvudet. Den var på 44 162 kr. Fortfarande mer än 10 000 kr dyrare än vad de själva säger på sin egen webbsida.
Så borträknat min egen tid så sparade jag 37 000 kr som jag kan lägga på något annat.Redigerat 9 aug 2022 16:54- Laddar…
-
9 aug 2022 16:47 #10
- Laddar…
-
9 aug 2022 16:47 #11
Mycket fint hantverk! Porten blev riktigt trevlig
vad hamnade slutnotan för renoveringen?
- Laddar…
-
9 aug 2022 16:49 #12
-
-
9 aug 2022 16:53 #14
1000 kr kostade två skivor 4mm konstruktionsplywood. Ska uppdatera min post ovan.
Så totalsumman blev 7 000 kr.- Laddar…
-
Byggnadsvårdare · Bromma · 1 536 inlägg 9 aug 2022 17:259 aug 2022 17:25 #15
- Laddar…