Tja,

Bor i ett hus som är byggt 1955/1965.
Källaren är oisolerad, men har radiatorer o vi har även dragit in ventilation (ftx) för att råda bot på radonet.

Vi har precis blivit klara med dräneringen o valde då dubbel isolering (200mm pordrän) för att på så sätt isolera väggar.

Nu är nästa projekt att börja inreda källaren.

Min tanke är att bila upp golvet för att då göra följande:
- dra nytt avlopp
- dra dräneringslang för att förbereda att suga ut radongaser från plattan... (detta kommer jag primärt inte koppla på, utan detta är mer för att ha hängslen o livrem)....
- lägga 2x100mm cellplast för att isolera.
- lägga radonduk mellan cellplastskivorna.
- gjuta in vattenburen golvvärme.
- lägga klinkers.

Det jag blir lite fundersam är just radonduken...
Har förstått att man exempelvis inte ska täta källare med tätskikt i badrum då fukten behöver vandra fritt.
Men hur funkar det med radonduk? Bidrar det inte att man stänger ute fukten o att man hindrar fri fuktvandring?

Tänker jag rätt i planeringen eller hade ni gjort annorlunda?

N Navid skrev:
Tja,

Bor i ett hus som är byggt 1955/1965.
Källaren är oisolerad, men har radiatorer o vi har även dragit in ventilation (ftx) för att råda bot på radonet.

Vi har precis blivit klara med dräneringen o valde då dubbel isolering (200mm pordrän) för att på så sätt isolera väggar.

Nu är nästa projekt att börja inreda källaren.

Min tanke är att bila upp golvet för att då göra följande:
- dra nytt avlopp
- dra dräneringslang för att förbereda att suga ut radongaser från plattan... (detta kommer jag primärt inte koppla på, utan detta är mer för att ha hängslen o livrem)....
- lägga 2x100mm cellplast för att isolera.
- lägga radonduk mellan cellplastskivorna.
- gjuta in vattenburen golvvärme.
- lägga klinkers.

Det jag blir lite fundersam är just radonduken...
Har förstått att man exempelvis inte ska täta källare med tätskikt i badrum då fukten behöver vandra fritt.
Men hur funkar det med radonduk? Bidrar det inte att man stänger ute fukten o att man hindrar fri fuktvandring?

Tänker jag rätt i planeringen eller hade ni gjort annorlunda?
allra bäst är ju att ventilera bort Radonet

Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
allra bäst är ju att ventilera bort Radonet
Det gör jag redan genom FTX ventilationen o har kommit strax under 200Bq, men nu när jag ändå bilar upp golv så tänker jag att jag kan göra lite till för att minska...
Menar du kanske att ventilera bort med dräneringsslangen jag tänker lägga under golvet?

N Navid skrev:
Det gör jag redan genom FTX ventilationen o har kommit strax under 200Bq, men nu när jag ändå bilar upp golv så tänker jag att jag kan göra lite till för att minska...
Menar du kanske att ventilera bort med dräneringsslangen jag tänker lägga under golvet?
Ja precis men sen Täta alla genomföringar som finns. Sånt gör mycket samt byt gamla brunnar.

Har du maskradon då och vet hur mycket, kommunen har radonkartor.
Har du en skorsten med någon pipa ledig från kanske en panna av något slag så går det bra att koppla på en sådan. då drar du ihop dränslangarna till ett 110 avloppsrör vid stocken. Där kan du ha en liten fläkt och trycka upp det till himlen. Du kan prova utan fläkt först, det är alltid självdrag i en pipa. Slangarna ska du inte vara snål med , lägg dom en solfjäder.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.