23 606 läst ·
25 svar
24k läst
25 svar
Renovering av källare, rum 1: Bortagning av tapeter, laga puts mm- råd är välkommna
Hej! Tänkte dela av mig "lite" av mina projekt. Vi har köpt hus från 70- talet där det ligger källare under hela huset, ca 105 kvm. I hela källare på ytterväggar ligger det antigen tapeter eller plastmatta (tvättstuga). Har nu tagit bort tapeter i ett rum. Då det var färg och limrester under så har jag slipat ytterväggar med en Flex betongslip. Ytterväggar slipades strax över marknivå och innerväggar ca 70cm från golvet. När jag tog bort tapeter dök det upp gömda sprickor i putsen. Det är ganska många sprickor som inte är "tjocka" men som i stor del går från golvet upp till taket. Ser att förra ägare lagade några men tydligen så var det ganska många så de satte upp tapeter på väggar. Nu behöver jag hjälp på vad jag ska göra med dessa sprickor. Jag har till att börja med några frågor som jag verkligen hoppas att någon här ute kan hjälpa mig med. 1) Hur ska jag laga dessa sprickor? 2) Hur farliga är dem? 3) Vad är det för tapeter som låg på väggarna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grattis till en källare, de är bra att ha till mycket!
1) Knacka bort lös puts, och putsa över med lämpligt bruk (t.ex. Putsbruk C). Vattna väggen innan du lägger på putsen, och håll putsen fuktig (med en blomspruta t.ex.) ett par dagar så den härdar långsamt.
2) Inte farliga alls. Troligen bara gamla sättningssprickor som inte rör sig längre, kan iofs också spricka pga temperaturspänningar (utsidan av källarväggen är ju betydligt kallare än insidan, speciellt på vintern).
3) Ser ut som glasfiberväv.
1) Knacka bort lös puts, och putsa över med lämpligt bruk (t.ex. Putsbruk C). Vattna väggen innan du lägger på putsen, och håll putsen fuktig (med en blomspruta t.ex.) ett par dagar så den härdar långsamt.
2) Inte farliga alls. Troligen bara gamla sättningssprickor som inte rör sig längre, kan iofs också spricka pga temperaturspänningar (utsidan av källarväggen är ju betydligt kallare än insidan, speciellt på vintern).
3) Ser ut som glasfiberväv.
Hej b8q! Tack för svaren. Behöver jag putsa hela väggar eller räcker det bara att laga där det finns sprickor? Som en "nybörjare" blir man orolig så fort man ser något "konstigt" om man nu kan säga att sprickor i huset från 70-talet är konstiga. Väggarna (putsen) är annars hur hårda som helst. Man kände att tapeterna luktade fukt på baksidan när jag tog bord dem men väggarna var riktigt torra ändå. Längst ner där det satt golvlist så hade de börjat mögla (om det nu är mögel) eller lukta illa men även där var det väggen torr under.
Du behöver bara laga där det är sprickor eller "bom" i putsen (dvs där putsen släppt från muren så det låter ihåligt när man knackar). Ett säkert sätt att fixa till källaren är att helt enkelt måla putsen med silikatfärg, så får du en yta där fukt kan vandra som den vill utan att skada något och inget som kan mögla.
Det låter bra. Jag trodde att jag behövde putsa hela väggar på nytt. Jag tror inte jag har något "bom" någonstans men ska knacka igenom väggarna och lyssna igen. Meningen är att måla med silikat färg där jag har slipat borg färgen. Och övriga ytor kanske med plastfärg då jag tror att silikat inte går att måla på det färgen som är kvar på väggarna. Eller?
Tja, det sägs att det inte går så bra, men jag målade mina källarväggar för två år sen med vit silikatfärg från Hornbachs märke, både på ren puts och på ytor som redan hade någon annan färg (som satt så hårt att jag inte iddes slipa bort den). Visst, man får ju inte silikatfärgens funktion där, men det har suttit jättebra.
Nu till helgen tänker jag fylla sprickor som jag har i putsen. Innan jag börjar så undrar jag: 1) om jag kan fylla dem som de är med putsbruk C eller ska jag knacka bort 2-3 cm på varje sida av sprickan och sedan fylla? Inget verkar vara löst. 2)Spelar det något roll (kvalitetsmässigt) om man köper putsbruk på Bygg-Max eller K-Rauta?
Hej dannedd! Hur stora sprickor hade ni? Vågade inte göra något i helgen då jag inte fick så många svar om hur jag skulle göra med sprickor. Dvs om jag behövde knacka bort puts på varje sida av sprickan och sedan fylla i eller om man skulle bara fylla i som de är just nu. Hur gjorde ni?
I vårt hus från 60/70 talet ser putsen precis ut som på din närbild med lite större stenar ibland. Vi valde som många här tipsade om putsbruk C, men det fäste inte så vi fick putsa om med putsbruk B och nu sitter det. Vet inte för mjukare puts ska ju alltid fungera men så var det för oss.
Men det var bara när putsen verkligen satt lös och blivit porös vi knackade ner den och putsade om (minsta område kanske 30x30cm). Sprickor och mindre skavanker fixade vi också med husfix lättjobbat och enkelt.
Men det var bara när putsen verkligen satt lös och blivit porös vi knackade ner den och putsade om (minsta område kanske 30x30cm). Sprickor och mindre skavanker fixade vi också med husfix lättjobbat och enkelt.
Redigerat:
Tackar så mycket för alla tips! Det lär bli kombination av husfix till mindre sprickor och puts (B eller C) för lite större "hål".
Lägg gärna upp några bilder om ni har på det, före och efter jobbet. Det är alltid kul att se resultatet och hur det såg ut innan.
Lägg gärna upp några bilder om ni har på det, före och efter jobbet. Det är alltid kul att se resultatet och hur det såg ut innan.