Vi har precis köpt in ett tvåfamiljshus, huset är byggt 1920, träfasad/stomme.

1975 gjordes en fasadändrig och använde tegel och gjorde en tilläggsisolering.

Några frågor som har uppkommit, då vi vill göra om ytskiktet invändigt samt dra om elen. Men vad jag har förstått så kan jag inte tilläggsisolera på insidan, vilket jag hade velat göra om jag gör installationsreglarna för ytskiktet.

En annan sak som bekymrar mig är att förra ägaren har isolerat övervåning, en tilläggsisolering på insidan. Är detta något man bör bryta upp omgående för att se väggen har klarat sig?

Enligt ritning
Insida till utsida
12 mm träskiva
2 cm frigolit
Timmervägg
5 cm isolering
Tegel

Vad finns det för risker i konstruktion, rent krast hade jag velat få bort frigoliten ur brandsynpynkt.

Vad är rätt uppbyggnad av dessa vägar så dom blir så energioptimala det går.

Tack för svar

• Ritning av tvåfamiljshus från 1920, visar fasad och tvärsnitt av väggen med träskiva, frigolit, timmervägg, isolering och tegel, skala 1:10.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du timmervägg hade jag rivit in till timret, reglat på med 45or för att dra ny el, isolera och samtidigt kunna rikta upp om väggen är skev.

ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Har du timmervägg hade jag rivit in till timret, reglat på med 45or för att dra ny el, isolera och samtidigt kunna rikta upp om väggen är skev.
Och det finns inget risk för att jag flyttar kondenspunkten? Bör man använda ångbrom i detta fallet? Samt är glasfiber isolering något man bör avstå o välja träfiberisolering eller liknande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.