God kväll allihopa!
Håller på med en renovering av vårt poolrum (inne i huset, markplan) och är på god väg med spadelen som ska bli klar först. Det kommer så småningom en projektråd om detta.
Själva poolen är en helgjuten pool, enligt förra ägaren, med poolduk från 1985. Någonstans läcker den så en helrenovering står på tur. Tömde ur det sista vattnet idag och tog bort duken så att betongen ska få gott om tid att torka om den är fuktig.
Jag har nu upptäckt följande
Väggarna är gjutna, limmad på dem sitter någon form av skummgummi, 10 mm tjock, därefter duken. Under duken i botten av poolen låg 30 mm cellplast och under den sand. Sanden är torr ca 100 mm ner och sedan är den fuktig. Sand minst 300 mm ner, orkade inte gräva mer med händerna
Hur skulle ni gå tillväga? Slutmålet är en tät pool klädd i mosaik, jag vill inte behöva göra mer än hålla koll på vattnet de kommande 40 åren....
Ursprungsplanen när jag trodde att allt var gjutet var att låta den torka ur, laga eventuella skador. På med tätskikt för betongpooler och sedan på med mosaiken. Men nu finns ju möjligheten att isolera under poolen.
Funderar på att gräva ur och sedan antingen lägga 300 mm cellplast följt av 100 mm betong eller 200 cellplast och 100 eps-betong plus 20 mm flytspackel.
Ett annat allternativ är att öka på den cellplast som ligger och sedan gjuta. Dock så blir ju poolen då grundare. Den är idag 155 cm från kanten ner till befintlig cellplast.
Har även tankar på att gjuta en trappa i ena kortsidan med en plattform så att våra småbarn lättare kan bada.
Någon som har några förslag eller tankar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto