Jag är skeptisk, tills motsatsen bevisats.

• Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Jag är skeptisk, tills motsatsen bevisats.
Jag med. Testar på en överbliven 1m brädbit. Kupningen är 1,8mm på bredden 110mm nu. Håller ovansidan fuktig och täcker den med gladpack....

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
Jag med. Testar på en överbliven 1m brädbit. Kupningen är 1,8mm på bredden 110mm nu. Håller ovansidan fuktig och täcker den med gladpack....
Idag, andra dagen med väta på ovansidan har kupning på brädan minskat till 0,7mm. Har fuktat/hällt på nytt vatten några gånger.

Och nu på kvällen så är kupningen så gott som borta, endast 0,1mm.
Metoden att fukta ovansidan fungerar så långt..
Men steg 2 och 3, fungerar de?
dvs såpa i sista vattnet, låt torka och låsa in "rätta fukten" på ovansidan med kokt linolja spädd med terpentin. (Min sagesman har jobbat med en gammal möbelsnickare...)

• Gilla
useless
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
Och nu på kvällen så är kupningen så gott som borta, endast 0,1mm.
Metoden att fukta ovansidan fungerar så långt.
Minsann! Det indikerar att fuktbalansen mellan ovan- och undersida har betydelse.

Nå då så. Då måste du ju gå vidare och fullfölja de empiriska försöken fullt ut med steg 2 och 3. Alla vi andra på forumet väntar i andakt på utfallet. (Det är ju ändå bara en gäststuga. ;) Vad är worst case scenario? Kan det bli sämre än den felaktiga kupningen du utgick ifrån?)

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Ännu inte gett mig på golvet..hittar på andra jobb för att undvika det som jag är osäker på...
Ägnar mig åt uppvärmningen, ska skaffa luft/luft värmepump.
Hur stor? Jag har bestämt mig för en Mitsubischi MZ-AP35 SOLID WIFI, den ska ge 3-4kW vid en inne-utetempdiff på 40°C borde räcka till mina 42m2 golvyta, gjorde en kalkyl som landade på 3kW.

Mera praktisk fundering: Jag har sökt på nätet för att finna hur stor en markplatta i betong ska vara för att ställa värmepumpen stativ på. Hittar ingen uppgift på det. Någon på forumet som vet?
Jag tänker ställa den direkt på snäcksanden . Behövde lite mer av det, Skaffar det pss som jag gjorde till grunden, foto visar min nya lilla sandkälla och blivande markplattegjutform, bredden vet jag 60cm men längden: 80,100 eller 120cm?
Uppgrävd sandkälla på gräs för beredning av markplatta till luftvärmepumpsstativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träform för gjutning av markplatta vid husvägg med fönster och rörledningar.
Skapa konto

Innedelen ska ju hängas på väggen, men den är ännu inte målad, ska alltså också göras först innan värmepumpen monteras..

Våra LLVP står på 2 st 20x40 cm betongplattor.

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Våra LLVP står på 2 st 20x40 cm betongplattor.
Har du rören längs väggen upp till innerdelen bockade (lyra eller två 90° krökar ) så att ev markrörelse kan tas upp då?

Markrörelsen har ingen betydelse såvitt jag kan tänka mig. Det är ju tunna kopparrör som är väldigt flexibla. Från utedelen så går de i en 90-graderssväng in till väggen, ca 20-30 cm i luften. Där har de god rörelseförmåga.
Fö var det en certifierad firma/installatör som monterade dem och rekommenderade två betongplattor vari ställningens ben är fastskruvade.

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Markrörelsen har ingen betydelse såvitt jag kan tänka mig. Det är ju tunna kopparrör som är väldigt flexibla. Från utedelen så går de i en 90-graderssväng in till väggen, ca 20-30 cm i luften. Där har de god rörelseförmåga.
Fö var det en certifierad firma/installatör som monterade dem och rekommenderade två betongplattor vari ställningens ben är fastskruvade.
Ok, det låter bra. Min platta är väl lite overkill då men nu är den gjuten och nästa vecka monteras värmepumpens båda delar.
Så här ser det ut nu:
Nygguten betongplatta med armeringsjärn och isoleringsduk, förberedd för värmepumpsinstallation.
Skapa konto
Nyggjuten betongplatta vid husvägg med byggmaterial och en cementblandare i förgrunden.
Skapa konto
Nyutgjuten betongplatta täckt med plast vid husgrund för installation av värmepump.
Skapa konto

Det är nog ingen nackdel att ha en tung och rejäl betongplatta. Den bör ta hand om vibrationer effektivt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
LL-VP Monterad och i drift sedan 3 nov 2021 även om den ännu inte är fast inkopplad till säkerhetsbrytaren. Luftvärmepump monterad på utsidan av ett hus, tillfälligt ansluten med en förlängningskabel.
Skapa konto

Den är i stort sett ljudlös! Och håller huset varmt, +21°C. Utomhustempen har hållit sig på +10 men några gånger även varit nere på 0°. Ska jag sätta tak över den eller inte?

Nu pågår bygge av en innervägg mellan de två små sovrummen. Jag försöker att bygga den så den inte släpper igenom för mycket väsen.
Konstruktion:
Reglar, syll o hammarband 45x70mm är försedda med 5mm skumplast mot befintligt tak, golv o väggar. Reglarna förses med 10mm OSB skivor och 13mm gips. på båda sidorna. Mellanrummet fylls med isolering.

-Jag planerar att den ena sidan av väggen också förses med 5mm skumplast mellan OSB-skivan och reglarnas kortsidor för att bryta ljudvågor mellan väggsidorna. Vad anser ni om den åtgärden?

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
7ender
Jag byggde ett hyfsat isolerat musikrum för många år sen. När jag då läste på lite lärde jag mig att den största boven är rent luftläckage. Därför är det vanligt i dessa sammanhang att man tätar skarvarna i det innersta skivlagret med t ex latexfog.

OSB är ju praktiskt, men ur ljudisoleringssynpunkt skulle dubbla gips omlott, med dess massa, vara bättre.

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Jag byggde ett hyfsat isolerat musikrum för många år sen. När jag då läste på lite lärde jag mig att den största boven är rent luftläckage. Därför är det vanligt i dessa sammanhang att man tätar skarvarna i det innersta skivlagret med t ex latexfog.

OSB är ju praktiskt, men ur ljudisoleringssynpunkt skulle dubbla gips omlott, med dess massa, vara bättre.
Tack för input och ditt tips! OSB-skivan är där för att kunna skruv fast något i väggen. Har liggande spåntade bräder i resten av huset, men valde OSB till denna vägg för att få den tät. Och jag kan ju lägga på ett lager gips till om folk klagar på dålig nattsömn...

B bopakoster skrev:
Ska jag sätta tak över den eller inte?
Den klarar ju sig utan tak. Det jag förstått är att det exv är ett skydd mot skit som kan blåsa in i den. vatten som kan bidra till frost/isuppbyggnad under kallare perioden (och därmed göra att den avfrostar oftare)

För övrigt måte jag åter igen säga att det där bygget allt blev fint :)

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.