B bopakoster skrev:
De sneda undersyllen 45x220mm lägger jag snett enligt bild, reglarna som vilar på den undrar jag om jag ska öka från 45x170 till 45x220mm eller är det "overkill"?
Max 60 cm överhäng?
Då anser jag, helt på magkänsla, att det är overkill.
Om det blir för tunga laster och du har samma grovlek på bärlina som golvreglar så blir det bärlinan som ger sig.
Det viktigaste är att golvreglarna sitter ordentligt förankrade i andra änden.
Är du orolig för bärigheten så är det nog bättre att lägga dubbla 45x170 för den golvregel som går över plinten.

• Gilla
bodda olsson och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Max 60 cm överhäng?
Då anser jag, helt på magkänsla, att det är overkill.
Om det blir för tunga laster och du har samma grovlek på bärlina som golvreglar så blir det bärlinan som ger sig.
Det viktigaste är att golvreglarna sitter ordentligt förankrade i andra änden.
Är du orolig för bärigheten så är det nog bättre att lägga dubbla 45x170 för den golvregel som går över plinten.
Tack Oldboy!
jag frågade mest för att inte göra plintarna för höga om jag behövde 220 istf 170 golvreglar.
Nej det blir inte tungt, jag planerar att göra lätta väggar av 45x70 reglar och takbeläggning skall var korrugerad plåt. Snölast? nja det, har inte snöat något nämnvärt har på 20år...
Tack för tipset med dubbla golvreglar över plintarna, ska jag anpassa golvreglarnas läge så de är så nära över plintarna som möjligt? nu blev plintlägena inte multiplar av 60cm ser bara så ut på ritningen, den gjorde jag före djupgrävningen...
i kväll när solen gått ner så ska jag märka upp var papprören ska kapas, min laser syns för dåligt i solsken! Sen gjutning av plintarna i morgon. När kan man börja bygga på dem?

Redigerat:
B bopakoster skrev:
ska jag anpassa golvreglarnas läge så de är så nära över plintarna som möjligt?
Nej, det tror jag inte behövs.
Och som sagt, dubbla reglar var mest både hängslen och livrem för just det hörn där det blir lite överhäng.

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Nej, det tror jag inte behövs.
Och som sagt, dubbla reglar var mest både hängslen och livrem för just det hörn där det blir lite överhäng.
Tusen tack Oldboy!
De 3 sista plintarna gjutna nu kl 22. Egentligen enda tiden på dygnet då arbetstemperaturen är dräglig...och laserljuset syns utan trix.
Som ovan: När kan jag belasta dom nyss färdiggjutna plintarna?

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Man brukar säga att betongen kan belastas när den har uppnått 5 MPa hållfasthet. sen fortsätter den att härda i 30 år till...

Diagram som visar hållfasthet i MPa för C28/35 betong utan tillsatsmedel över tid med två kurvor för snabbhärdande cement och byggcement vid olika temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Det viktiga är att hålla den täckt så den inte torkar för fort.

useless useless skrev:
Man brukar säga att betongen kan belastas när den har uppnått 5 MPa hållfasthet. sen fortsätter den att härda i 30 år till...

[bild]
useless useless skrev:
Det viktiga är att hålla den täckt så den inte torkar för fort.
Tack du är verkligen inte "useless" för mig! Största delen är under mark, över mark i papprör, jag vattnar dem och har en plastpåse över...Och masonit skiva som skuggar den för den "obarmhärtiga" solen

Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Dags att beställa reglar till väggstommar i etapp2.
Jag använde 45x95 i etapp 1, men tycker det blev lite för stabbigt funderar på att använda 45x70mm istället.
Synpunkter på det??
----------------------
Klädsel
-utsida stående V-fas spåntade 22x120 brädor på liggande 28x70mm spikläkt
-insida liggande spåntade 20x95 brädor + gipsskivor.

3D-ritning av en byggnad som visar väggstommar och måttsättning för en kommande byggetapp.
Skapa konto

Du kan vist använda 45x70.
Ska inte till mycket att hålla upp ett tak.
Med panel och skivor blir det stabilt ändå. (y)

//AA

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
S saiter skrev:
Du kan vist använda 45x70.
Ska inte till mycket att hålla upp ett tak.
Med panel och skivor blir det stabilt ändå. (y)

//AA
Tack, det känns bra, få ju 5cm mera rumslängder..:D

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Snart dags, virket till stomme och taklag på väg...
Timmerstomme under konstruktion med synliga reglar och bjälklag nära en byggnad och ett parasoll.
Skapa konto
Illustration av trästomme för byggnad med måttangivelser från bjälklag till takstol.
Skapa konto

papper o penna är nog bra men inte alltid till hands, nallen är mitt minne
Måttband som visar höjden på en träregel, ungefär 2440 mm, för byggprojekt.
Skapa konto
Bilden visar höjd på regelstomme från bjälklag till takstol..men var det 2545 eller 2445?? :thinking:

Redigerat:
  • Gilla
Baxlaget och 1 till
  • Laddar…
Undrar hur jag ska fästa solbänken? Har redan glömt hur jag gjorde i etapp 1!
Inser att det finns två sätt, kanske fler?
- skruva med isexbult från insidan (ska då igenom 2x45mm balkar, och infästningen blir oåtkomligt inbygg i bjälklaget
- borra utifrån och försänka skruv/spik och plugga hålet

4 bilder på mina solbänkar.

Original på bostadshuset byggt 1938. Dimension 70x120mm 30° vinkel. Spikat utifrån i ett Ø20mm 20mm djupt hål som fyllts med en träplugg.
Vitmålad träbänk mot en vägg med liggande panel ovanför en grund av betong, omgiven av ormbunkar.
Skapa konto

Enkel kopia på friggebod jag byggde 2004, skruvad utifrån i bjälklag
Närbild på grund av en solbänk mot en vitmålad vägg, visar konstruktion med träplugg och skuggspel.
Skapa konto

Tillbyggnad 2017 profilerad, skruvad inifrån genom 45mm bjälklagsreglar som vilar på en grundmur. Lätt åtkomlig inifrån "kryp"grunden som har 1,7m höjd och är lätt demonterat
innanför isolering som bärs upp av skruvade blindbottenskivor.
Väggdetalj med regnvattensrör på ett vitmålat 1930-tals bostadshus, omgiven av en trädgård med röda rosor och utemöbler.
Skapa konto

Enkel modell i renovering av gårdshus etapp 1. Samma som friggeboden men skruvad inifrån bjälklaget genom 45x220+45x70mm med insexbult
Detaljbild av träsolbänk med synlig träplugg och stålspik på grå betongpelare över rostig metallrör.
Skapa konto

Beställde 45x120mm C24 till solbänk samma som etapp1 men fick dessa profilerade 55x145mm istället. Kan ju passa bra som pendang till tillbyggnaden 2017 som ju har sådana..Hur tycker ni jag ska fästa dessa?
Profilerade träreglar staplade, 55x145mm dimension, avsedda för byggnation av solbänk.
Skapa konto

Någon som vet hur kapsågens vinklar ska ställas in för att hörnen blir rätt sågade om solbänken lutar 30°?

Redigerat:
B bopakoster skrev:
Någon som vet hur kapsågens vinklar ska ställas in för att hörnen blir rätt sågade om solbänken lutar 30°?
Klyv en bräda/kilar i 30 graders vinkel som du lägger under solbänksbrädorna när du kapar dom så är det bara att köra på 45 grader.

Redigerat:
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Klyv en bräda/kilar i 30 graders vinkel som du lägger under solbänksbrädorna när du kapar dom så är det bara att köra på 45 grader.
Jag har prövat tidigare och misslyckats eftersom min kapsåg inte gapar så högt som behövs. Ska pröva med en geringslåda o fogsvansen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.