145 192 läst ·
751 svar
145k läst
751 svar
Renovering av gårdshus, riva helt eller delvis?
Borra och slå i en torx-bit (om du inte ha tillräckligt klen tokgängad skruv.)
Tokgängad i betydelsen:
någon sliter med att få loss bultarna på sin bil.
Får ett vänligt förslag för en förbipasserande:
den där bilen ?
De där tokarna använder vänstergängad hjulbult på höger (edit jag skrev vänster) sida därför att de tror
att det då sitter säkrare.
chrysler valiant är tydligen en modell där det var så här.
Förresten: slå ett lätt märke med en körnare, kontrollera att det är rätt och slå sedan ett skarpare.
någon sliter med att få loss bultarna på sin bil.
Får ett vänligt förslag för en förbipasserande:
den där bilen ?
De där tokarna använder vänstergängad hjulbult på höger (edit jag skrev vänster) sida därför att de tror
att det då sitter säkrare.
chrysler valiant är tydligen en modell där det var så här.
Förresten: slå ett lätt märke med en körnare, kontrollera att det är rätt och slå sedan ett skarpare.
Redigerat:
Körnslag? behövs inte, jag borrade i det förstörda kryssspåret.S skaraborgsfakir skrev:Tokgängad i betydelsen:
någon sliter med att få loss bultarna på sin bil.
Får ett vänligt förslag för en förbipasserande:
den där bilen ?
De där tokarna använder vänstergängad hjulbult på höger (edit jag skrev vänster) sida därför att de tror
att det då sitter säkrare.
chrysler valiant är tydligen en modell där det var så här.
Förresten: slå ett lätt märke med en körnare, kontrollera att det är rätt och slå sedan ett skarpare.
Nu är alla skruvarna väck, att borra och slå in en bits i hålet fungerade bra utom på ett gångjärn, där borrade jag för djupt sådär sitter tre skruvar utan skalle kvar.,
Jag använde ett 3,4mm borr tillsammans med ett T20-bits på de skruvar som misshandlats. Sista bilden visar misslyckande pga för djupt borrat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Sista bilden är inget misslyckande!
Gångjärnet kom ju loss som önskat.
Sedan antingen tång, eller borra vidare (trä + skruv) och sedan plugga med träplugg och borra nya skruvhål.
För övrigt så är det så man tar bort punktsvetsarna på bilplåt när plåt ska bytas... (iaf som hobbymekare). Slet ut många 7 mm borr vid bilrenovering för många år sedan.
Gångjärnet kom ju loss som önskat.
Sedan antingen tång, eller borra vidare (trä + skruv) och sedan plugga med träplugg och borra nya skruvhål.
För övrigt så är det så man tar bort punktsvetsarna på bilplåt när plåt ska bytas... (iaf som hobbymekare). Slet ut många 7 mm borr vid bilrenovering för många år sedan.
Nu är alla skruvar och gångjärnen borta, men nu finns inget att greppa om på skruvarna, jag kommer att plugga öppna skruvhål och flytta just det gångjärnet en bit. Bilden nedan visar hur skruvar och gångjärn ser ut, skruvdimension 3mm är mindre än den borr jag använde, jag råkade borra av skallen istället för att gör ett hål att slå i torxsbitsen..N Noseone skrev:
Om jag envisas med att ha gångjärnet på gamla platsen så blir det "lite" knepigt att få bort skruvresten, betydligt enklare att flytta gångjärnet en bit upp eller ner.Oldboy skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vill ha gångjärnet på samma ställe så går det att borra med ett pluggborr runt skruven och sen bryta bort plugg/skruv.B bopakoster skrev:Nu är alla skruvar och gångjärnen borta, men nu finns inget att greppa om på skruvarna, jag kommer att plugga öppna skruvhål och flytta just det gångjärnet en bit. Bilden nedan visar hur skruvar och gångjärn ser ut, skruvdimension 3mm är mindre än den borr jag använde, jag råkade borra av skallen istället för att gör ett hål att slå i torxsbitsen..
Om jag envisas med att ha gångjärnet på gamla platsen så blir det "lite" knepigt att få bort skruvresten, betydligt enklare att flytta gångjärnet en bit upp eller ner.
[bild]
Det kräver att du har en ny plugg i samma dimension att limma i efteråt och att pluggborren är "hög" nog för skruvens längd.
Ett litet pluggborr med diameter upp till 10-12 mm brukar gå att köra för hand, sen blir det svårare att hålla fast det och en pelarborr är rekommenderad. Det du borrar i måste alltid tvingas fast.
Har man svårt att styra borret kan du borra igenom en liten brädbit som du sen tvingar fast på karmen/luften som styrning.
Tack för tipset Testarn!T Testarn skrev:Om du vill ha gångjärnet på samma ställe så går det att borra med ett pluggborr runt skruven och sen bryta bort plugg/skruv.
Det kräver att du har en ny plugg i samma dimension att limma i efteråt och att pluggborren är "hög" nog för skruvens längd.
Ett litet pluggborr med diameter upp till 10-12 mm brukar gå att köra för hand, sen blir det svårare att hålla fast det och en pelarborr är rekommenderad. Det du borrar i måste alltid tvingas fast.
Har man svårt att styra borret kan du borra igenom en liten brädbit som du sen tvingar fast på karmen/luften som styrning.
Jag har faktiskt några pluggborr hemma,... nånstans...ska botanisera i verktygslådorna! Kan ju vara kul att pröva tekniken även om det inte är nåt som hindrar att flytta gångjärnet. Nu är ju fönsterbågarna isär, (utan gemensamt gångjärn) så det går att använda pelarborren oxå.
Du behöver få bort rostresterna i vilket fall som helst, och därefter plugga hålen,B bopakoster skrev:Nu är alla skruvar och gångjärnen borta, men nu finns inget att greppa om på skruvarna, jag kommer att plugga öppna skruvhål och flytta just det gångjärnet en bit. Bilden nedan visar hur skruvar och gångjärn ser ut, skruvdimension 3mm är mindre än den borr jag använde, jag råkade borra av skallen istället för att gör ett hål att slå i torxsbitsen..
Om jag envisas med att ha gångjärnet på gamla platsen så blir det "lite" knepigt att få bort skruvresten, betydligt enklare att flytta gångjärnet en bit upp eller ner.
[bild]
det går alldeles utmärkt att om pluggen är bra att borra på samma ställe.
Jag har pausat fönsterbågsjobbet och satt upp en hängränna på husets framsida. Tog hjälp av nivålasern på ett kamerastativ på byggnadsställningen(bild1) men det blev bara möjligt att se den vågräta linjen i skymning eller mörker. Och eftersom det alltid blåser på en ö så vibrerade linjen nästan hela tiden. Takfoten på gamla husdelen är inte vågrät den lutar uppåt och är lite vinklad mot det nya taket så där fick jag lov att bygga ut den lite längst bort...Jag kommer att renovera den bortre husdelen och rätta till det när den hitre är klar.
Resultatet nu är inget jag är stolt över....försökte få till en lutning på 4mm/m. 20 rännkrokar ger 11,4m dvs total lutning 46mm. Mätte på fästplattornas överkant mot det horisontella linjen. Det blev lite av en bergodalbana, syns kanske på bilden med vatten i rännan. Bredden på vattnet i rännan varierar, smalare på höjdpunkterna. Om jag lyckats med att sätta rännkroksfästet i en rätlinje så är krokarna olika böjda trots att jag vikt ihop dem som jag tycker likadant....det är en flexibel sort som ska passa flera takfotslutningar. Min är 1:4 dvs 14°
Hur ska man göra för att lyckas bättre nästa gång?
Resultatet nu är inget jag är stolt över....försökte få till en lutning på 4mm/m. 20 rännkrokar ger 11,4m dvs total lutning 46mm. Mätte på fästplattornas överkant mot det horisontella linjen. Det blev lite av en bergodalbana, syns kanske på bilden med vatten i rännan. Bredden på vattnet i rännan varierar, smalare på höjdpunkterna. Om jag lyckats med att sätta rännkroksfästet i en rätlinje så är krokarna olika böjda trots att jag vikt ihop dem som jag tycker likadant....det är en flexibel sort som ska passa flera takfotslutningar. Min är 1:4 dvs 14°
Hur ska man göra för att lyckas bättre nästa gång?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om lasern håller sig still så går de fint. Men det gör den inte när det blåser på den, den är för lätt, och stativet för vekt! Men man kanske kan bygga in den i nåt tungt som står pall för vinden?! Lånade en proffslaser en gång, den satt fast i sin väska som var tung och stabil.T Testarn skrev:
Jag har nog i alla fall fått till en lagom lutning även om den går i vågor, jag ska ta ner rännan och spänna det där snöret mellan de yttre fästena och justera de rännkrokar som sitter galet, för lågt eller för högt.

