Jag tycker det verkar vettigt att sätta Råspont på väggen. Panel i taket. Sen gips på väggen och sist masonit på golvet.

//AA

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
Tack för era synpunkter!
Golvet nu är spåntade granbräder, duger bra att arbeta på. Mattläggare vill ha flytande masonit resp golvgips i de tvårummen Pappa1986.
Bra med den logiken useless. Men jag lägger nog undergolvet sist så det inte smutsas ner med tanke på att mattlimmet nog ska ha en ren yta.
Varför råspont och inte OSB?
Själv gillar jag inte golvgips utan kör hellre på golvspånskivor. Men det blir nog bra detta med

P Pappa1986 skrev:
Varför råspont och inte OSB?
Själv gillar jag inte golvgips utan kör hellre på golvspånskivor. Men det blir nog bra detta med
OSBn innehåller lim som påverkas av fukt liksom spånskivor, huset kallställs på vintern därför råspånt. Golvgipsen är till badrummet, mattläggaren vill ha ett "orörligt" material under våtrumsmattan som iofs är elastisk men svetsskarvarna kan brista om underlaget rör sig.

B bopakoster skrev:
OSBn innehåller lim som påverkas av fukt liksom spånskivor, huset kallställs på vintern därför råspånt. Golvgipsen är till badrummet, mattläggaren vill ha ett "orörligt" material under våtrumsmattan som iofs är elastisk men svetsskarvarna kan brista om underlaget rör sig.
Ok. Trodde inte det va ett fritidshus, då är jag med
Blir kanon

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
När är inflyttningsfesten?

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
useless useless skrev:
När är inflyttningsfesten?
Anytime!

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Nu sätter jag upp råspånten 17x95mm på väggreglarna (cc600mm) och fäster den med 50x1,2mm dykert mha min lilla tryckluftspicka. (bild) Det går fort och lätt, men det räcker nog inte för att hänga tyngre saker i väggen?
Skiss av vägg med råspont fastsatt på reglar, markerade fästpunkter för dyckert och spik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag fick en gång tips av en snickare att komplettera dyckertarna med en skruv i var tredje bräda. Så gjorde jag när jag tilläggsisolerade invändigt i bostadshuset, men det tar tid, så nu tänker jag ersätta de skruvarna med 50x2,8mm rakbandad spik med den större tryckluftshammaren istället.
Jag skulle förstås kunna använda den och spika med de spikarna istället för dykerten, men den är tung att hantera....

Vad tycker ni är bäst eller har ni andra förslag?

Definitivt de grövre spiken.
Du kan ju slå i dom efteråt bara du vet var reglarna är.
Eller skruv om du tycker det är lättare.

Kör du bara dyckert så är risken att de kryper ut.

//AA

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
S saiter skrev:
Definitivt de grövre spiken.
Du kan ju slå i dom efteråt bara du vet var reglarna är.
Eller skruv om du tycker det är lättare.

Kör du bara dyckert så är risken att de kryper ut.

//AA
Tack, det känns bra att få bekräftat att jag tänkte rätt. Reglarna är där dyckertarna sitter så det går bra att hitta dem.
Räcker det med en i var tredje bräda?

Redigerat:
Inte för mig.
Har du brist på spik eller skruv ????
Skjut fast en brädbit med dyckert och känn hur ”bra” den sitter.
Du vill inte att brädorna sitter så dåligt att de kryper ut eller vrider sig när de torkar.

//AA

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
S saiter skrev:
Inte för mig.
Har du brist på spik eller skruv ????
Skjut fast en brädbit med dyckert och känn hur ”bra” den sitter.
Du vill inte att brädorna sitter så dåligt att de kryper ut eller vrider sig när de torkar.

//AA
Nej saiter, det vill jag naturligtvis inte.
Ingen brist på spik, köpte rakbandad 2,8x55mm spik så det räcker att slå i en i varje regelkorsning på alla bräder.
Fast det går fortare med dyckert, är även mindre tungt och tystare och min egen erfarenhet av dyckert+skruv i var tredje råspånt (+ ett 13mm gipslager) i tilläggsisolerade väggar inomhus är att inga problem visat sig på 15 år, men det hänger inget tungt på väggarna. Så jag började att "slänga upp" råspånten med dyckertpickan....
(Jag har även satt takpanel med enbart dykert (snett i spånten), fast det är för bara 3 år sedan. Det var lite av en chansning, men inget har rasat ner än.)
Den typ av dykert jag använder har trots namnet en skalle som ser ut som ett T, och jag sätter dem så skänklarna på T:et går tvärs träfibrerna. Brädorna sitter rätt bra. Klarar definitivt egentyngden.
Anledningen till att jag frågar nu om mängden skruv eller grövre spik är att det gäller väggar med liggande råspånt på vertikala reglar där det ska hänga köksskåp, varmvattenberedare mm i brädorna. Jag har alltså inga bärande kortlingar som man ju har i enbart gipsade regelväggar.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Kanske räcker att spika / skruva ordentligt där du ska hänga grejor.

//AA

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Du kanske ska ha en väldigt liten VVB, men jag skulle definitivt inte våga hänga den enbart i sladdrig 17 mm råspont. Oavsett hur råsponten sitter.
Vi har en 110 l som sitter i de stående reglarna, ändå känner jag mig inte 100% trygg med den. Bl a för att man inte ser var/hur spik/skruv bitit i reglarna. Det är lätt att långa grova spik/skruv driver ut ur en smal 45 mm regel. Då kan det ändå kännas som om de biter, trots att de inte sitter riktigt bra.

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Du kanske ska ha en väldigt liten VVB, men jag skulle definitivt inte våga hänga den enbart i sladdrig 17 mm råspont. Oavsett hur råsponten sitter.
Vi har en 110 l som sitter i de stående reglarna, ändå känner jag mig inte 100% trygg med den. Bl a för att man inte ser var/hur spik/skruv bitit i reglarna. Det är lätt att långa grova spik/skruv driver ut ur en smal 45 mm regel. Då kan det ändå kännas som om de biter, trots att de inte sitter riktigt bra.
Hej och tack Oldboy! Jag har lite svårt att tro att rätt dimensionerade horisontella skruvar i 45mm virke kan dras ut när lasten på dem är lodrät..men "man ska väl aldrig säga aldrig..."
Jag har två VVB i braha-lagret, en 55L och en 35L, dvs de väger hälften eller mindre än din, tänker använda den större.
Men jag kommer att ha en 3mm upphängningsplåt med minst 3 skruvhål varav ett par centralt som ska ta i en stående 45x95 regel.
35L-aren har hängt utomhus i en sådan plåt med 4x30mm skruvar i 35mm stående brädor. Den hängde där i 10år utan att ramla ner....men du har rätt i att bara enbart 17mm råspont känns för osäkert.
Alternativt sätter jag ett par stadiga horisontella brädor mellan två stående reglar och bultar VVBn i dem?

B bopakoster skrev:
Alternativt sätter jag ett par stadiga horisontella brädor mellan två stående reglar och bultar VVBn i dem?
Så sitter vår.
Lasten är tämligen lodrät, men den lutar lite utåt då den har en 45 mm regel bakom i ovankant som den hänger i, sedan står den på den nedre regeln, dvs 45 mm längre in mot väggen. (Bara enkelgips mellan de stående väggreglarna.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.