Jag kanske kom fel ihåg gällande hårdheten. Hur som helst skulle jag inte ta risken att hemsvarvade stift släpper och ramlar loss om de finns att köpas i rätt dimension.
 
Jag har forskat och frågat och vissa är cyanidhärdade, men orsaken dom är så mjuka är för att dom ska anpassa sig till hålet man för in dom i och gör en stum koppling mellan två delar. Mjukheten gör att dom deformerar sig lite och sitter fast riktigt hårt.

Då jag fick reda på det finska ordet hittade jag mera resultat. Etra lär också ha men vet inte om dom har i lager.

Fick iallafall ut axeln igår. Det blev att borra ut det nedre stiftet och det blev inte så fint så jag borrade om hålet till 5mm, nu får jag skaffa en 5mm 1:50 brotsch också, har 4 och 6mm.

Nu rent teoretiskt bör jag kunna knacka ut de diverse delarna för X-ledet men det har inte rört sig. Det finns en skruv som ska hålla bussningen i andra bilden på plats men den har jag skruvat ur. Enligt en jag talar med som gjort samma sak på sin maskin så bör det inte kräva mycket kraft, så man blir lite orolig att banka för hårt. Jag undrar om jag bör prova med värme eller kyla kanske för att få bussningen att släppa.

u0ieoMv.jpg

un8MnLE.jpg
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Då fick jag lära mig någonting nytt. Koniska stift skall vara mjuka.

Fast jag tror fortfarande att den släta fabriksytan är nödvändig.
 
Nu fick jag ut den, den var ju stål och inte brons som jag förväntade mig. Men det källor jag går efter är för lite modernare maskiner än den jag har. Nå nu är den ute. Orsaken den fastnade tror jag var att den kom på sne.

agxHc4K.jpg

12izECY.jpg
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 5 till
  • Laddar…
Jag trodde jag var färdig med demontering men nej det är ännu en del som måste bort. Nämligen den böjda tuben här som droppar olja på ledskruven och kugghjulen där. För andra har problemet varit att den varit helt återtäppt med smörja. För mig så var den helt oblockerad. Ingen restriktion alls... och det är lika dåligt det. Tuben är kopplad till en reservoar som ligger under X-ledets bussningar och oljekanaler. Olja därifrån kommer ner i reservoaren och via tuben droppar det ner på ledskruven. Även ett hål på framsidan så hjälper till att smörja glidytorna där. Men tuben ska ha en bit med filt som gör att reservoaren inte rinner tom direkt. Om den är tom så blir det för mycket olja på ledskruven och det blir för lite olja till de andra ställerna. Så den måste komma ut.

Satt fast ordentligt, fick tillverka ett verktyg för att få grepp om tuben utan att deformera den, jag använde en liten kofot för att bryta ut den, sen värmde jag och kylde i omgångar. Det var slutligen efter jag gick efter en större brännare som jag fick loss den.
SMK1hab.jpg

FPpQdp1.jpg

Tur jag fick bort den dock, nu kunde jag applicera tryckluft in i reservoaren, jag täppte till hålet på framsidan och det höll för 5-6 bar. Uppenbarligen var det totalblockage i kanalen mellan X-ledet ovanför och reservoaren. Efter en stund så började det komma upp svart smörja och det började flöda luft. Jag har försökt rensa ur kanalerna och reservoaren genom att köra fotogen och tryckluft igenom den och det verkar nu flöda som det ska. Nu måster jag ta reda på vad för sorts filt det ska vara.

2iLSB3K.jpg
 
  • Gilla
stigen och 5 till
  • Laddar…
Den där lilla tuben kanske inte har blivit rengjord så många gånger sedan den monterades 1958. Vem vet? Väldigt intressant att se ditt arbete, Dennis!(y)Även om jag inte kommenterar så mycket så följer jag dina vedermödor med stort intresse!
 
Dom flesta har problem med att tuben är helt igentäppt, för mig var den helt öppen. Det är ett lika stort problem dock. Den ska bara droppa 2-3ggr per timme ungefär. Jag håller för tillfället på och preppar den (sadeln) för målning.

När jag ändå har den i delar vill jag fixa upp kåporna och sadeln iallfall. Men det tar till nästa fredag innan jag kan få färg osv. köpt.
 
Jag uttryckte mig kanske lite dumt där, jag läste ju vad du skrev om att den inte var blockerad. Jag tänkte ju mest på smörjanordningen i sin helhet, men råkade skriva tuben. Smörjanordningen i sin helhet kanske inte fått lika mycket kärlek som övriga delar av maskinen, var min tanke.
 
Jag tror inte någon del av denna maskin har fått någonting som ens liknar kärlek av sina förra ägare. Som ett misshandlat djur är den.
 
Aha, OK
Det är på den nivån.. sådant är aldrig roligt att upptäcka. Mer krångel för dig som ska försöka rätta till allt som tidigare ägare inte brytt sig om. Men även mer heder till dig som gör om och gör rätt!
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Jobbat lite med tillbehören på sistone, kört dom genom ultraljudsrengöraren. Köpte epoxifärg igår också och ska börja spackla och förbereda delarna som ska målas.

Upptäcker att Deckel har ett lite eget system i spindeln, som jag förstår det har frässpindlar i SK40 två klackar som ska låsa in i verktygshållarna, flr att skydda mot att den glider i konan och skadar den. Nå Deckeln har inte några klackar på spindeln, utan istället används en sånhär ring. Vet inte varför dom gjort såhär:
TrnwFMb.jpg

Okänt hylssystem
AEVxBUT.jpg

re4TjbX.jpg

Tror detta är orginallådan.
5aNpmiG.jpg

Er-32 hylshållare fick jag också, men den är inte SK40. Ringen passar inte på denna så:
YiJq9yY.jpg
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Den första chucken är nog till för fräsar med gängat skaft typ clarkson de skall vara självlåsande om verktyget/fräsen vill glida i hylsan så drar den åt sig själv. Hylsorna liknar oz/ortlieb men kan lika gärna vara tillverkar specifik. Den andra chucken bör vara en bt40 med dragtapp för deckel monterad.
 
Jag har spenderat helgen med att forska i de här systemen och detta med alla benämningar kan vara förvrirrande. Men jag tror i den andra bilden så är det DIN 69871 enligt tysk standard, den i första bilden är DIN 2080. Med deckel dragtappar (S20x2 heter dom visst).

En ny drivring behöver svarvas för denna typ så det blir ett projekt då fräsen är igång.
 
Inte så mycket händer på sistone, jag samlar på mig grejer för att måla. Har börjat spackla och slipa delarna.

Idag gjorde jag en ritning i Fusion för en drivring så jag kan använda drivringen med DIN 69871 hållare. Detta blir ett projekt jag kan prova på sen när maskinen är färdig.

EgnvCrI.png
 
Idag kom ett paket, en ny skala till DRO:n. X-skalan var ju totalkrossad så. En väldigt generös svensk var villig att ge mig denna för priset av frakten. Som tur är kom den till jobbet och lämnades inte utanför då vi har snö igen här. Chauffören kände igen mitt namn som tur var och visste var jag jobbar så hon frågade om hon skulle ta dit paketet istället. Rejält paketerad.

quLH76Z.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.