Hej
Har letat runt en del i forumet men mest hittat gamla trådar i ämnet så jag slänger ut min fråga i ny tråd.
Vi har ett garaget byggt slutet -50tal som är fristående men sitter ihop med huset. Ovanpå där är vår uteplats på ca 50kvm med idag en tegelmur runt (dock för låg för att följa dagens standarder) Allt är I betong och finsatsen är ca 5-7cm. Under finsatsen ligger det nån form av tjära/asfalt som tätskikt och grundidén har varit avrinningshål i muren med plåtar under. Dessa har dock rostat sönder totalt,
Grubdproblemet är att konstruktionen har satt sig så fallet är numera obefintligt vilket gör att vatten samlas och tar sig ner i garaget. Har haft en betongingenjör här som bedömde grundkonstruktionen och armering i gott skick men yta och tätskikt behöver åtgärdas.
Så det vi vill är att göra om ytan med fall helst åt flera håll så vattnet inte bara går till ett ställe. Muren lär ju behöva bort och göras om, om det blir ny högre mur eller staket beror nog på övrig lösning. Vi är inte stenhårda i materialval men skulle helst undvika trätrall.
Har svårt att hitta hantverkare som vill ta sig an jobbet och har fått både högt och lågt gällande lösningar.
Så, någon som gjort liknande? Förslag på lösningar?
Har letat runt en del i forumet men mest hittat gamla trådar i ämnet så jag slänger ut min fråga i ny tråd.
Vi har ett garaget byggt slutet -50tal som är fristående men sitter ihop med huset. Ovanpå där är vår uteplats på ca 50kvm med idag en tegelmur runt (dock för låg för att följa dagens standarder) Allt är I betong och finsatsen är ca 5-7cm. Under finsatsen ligger det nån form av tjära/asfalt som tätskikt och grundidén har varit avrinningshål i muren med plåtar under. Dessa har dock rostat sönder totalt,
Grubdproblemet är att konstruktionen har satt sig så fallet är numera obefintligt vilket gör att vatten samlas och tar sig ner i garaget. Har haft en betongingenjör här som bedömde grundkonstruktionen och armering i gott skick men yta och tätskikt behöver åtgärdas.
Så det vi vill är att göra om ytan med fall helst åt flera håll så vattnet inte bara går till ett ställe. Muren lär ju behöva bort och göras om, om det blir ny högre mur eller staket beror nog på övrig lösning. Vi är inte stenhårda i materialval men skulle helst undvika trätrall.
Har svårt att hitta hantverkare som vill ta sig an jobbet och har fått både högt och lågt gällande lösningar.
Så, någon som gjort liknande? Förslag på lösningar?
Hej!
Jag har gjort en liknande renovering i sommar på en snarlik konstruktion. Till skillnad från er la vi trätrall men det finns andra alternativ.
Min arbetsgång var:
1. Riv bort klinker och gammal slipsats
2. Kontrollera fall. Hos mig var det ganska bra men jag valde ändå att flytspackla med ca 10 säckar på en yta om 20 kvm.
3. Montering av nytt tätskikt. Anlitade en hantverkare som monterade SBS5800
4. Montering av trall
5. Plåtarbeten
Steg 4 går bra att ersätta med metod efter tycke och smak. Varför inte gjuta ny slipsats eller lägga klinker på fötter?
Jag har gjort en liknande renovering i sommar på en snarlik konstruktion. Till skillnad från er la vi trätrall men det finns andra alternativ.
Min arbetsgång var:
2. Kontrollera fall. Hos mig var det ganska bra men jag valde ändå att flytspackla med ca 10 säckar på en yta om 20 kvm.
4. Montering av trall
5. Plåtarbeten
Steg 4 går bra att ersätta med metod efter tycke och smak. Varför inte gjuta ny slipsats eller lägga klinker på fötter?
Klinker på fötter va nytt för mig! Låter klart värt att kolla upp!
T TrädgårdsBjörnen skrev:Hej!
Min arbetsgång var:
4. Montering av trall
5. Plåtarbeten
Har börjat rota i detta lilla projekt igen, nu börjar det luta åt trall ändå. Vad körde du med för flytspackel? Gjorde du det själv?T TrädgårdsBjörnen skrev:Hej!
Min arbetsgång var:
4. Montering av trall
5. Plåtarbeten
körde med Biltemas för utomhusbruk.J joelpap skrev:
https://www.biltema.se/bygg/kakling/fastmassa/flytspackel-allround-2000024319
Vet du om dom helsvetsade den eller kallklistrade den?T TrädgårdsBjörnen skrev:
Försökte hitta info om den är godkänd som inbyggt tätskikt, dvs om man kan göra en övergjutning på den eller om den enbart är lämpad för trall etc.
Den info jag hittar är det är en ytbeläggning och inte membranisolering.
Hej,
jag gjorde en liknande insats för två höstar sedan på mitt garage som har exakt samma situation som du.
Jag avlägsnade helt enkelt allting av usel kvalisort med ett bra spett och våld på ett par timmar, och allt som inte kunde finnas kvar följde med. Därefter armerade jag helt enkelt om, gjorde en gjutram med fallet jag ville ha och fyllde helt enkelt upp med finjas finbetong upp till kanterna.
Det blev nästan helt perfekt!
Dock reglade jag därefter på det och gjorde trätrall men det var för att sambon gärna ville ha trä under fötterna. Min initiala tanke var att behålla betongen och slipa samt putsa, men nåväl.
jag gjorde en liknande insats för två höstar sedan på mitt garage som har exakt samma situation som du.
Jag avlägsnade helt enkelt allting av usel kvalisort med ett bra spett och våld på ett par timmar, och allt som inte kunde finnas kvar följde med. Därefter armerade jag helt enkelt om, gjorde en gjutram med fallet jag ville ha och fyllde helt enkelt upp med finjas finbetong upp till kanterna.
Dock reglade jag därefter på det och gjorde trätrall men det var för att sambon gärna ville ha trä under fötterna. Min initiala tanke var att behålla betongen och slipa samt putsa, men nåväl.
ja detdär liknar lösningen som börjar växa fram i mitt huvud. Både vill och inte vill ta bort befintlig finsats, vore bra att få bort för bygghöjden men det är nog oxå en rejäl arbetsinsats för att komma dit...D Davion skrev:Hej,
plånboken talar för att bara laga det som behövs och fylla den största svackan med spackel eller dyl och leva med att det inte är perfekt fall under trallen...
Det är ju en utmärkt tanke att bara ta bort "ramen" av det hela och gjuta om det för att få en väldigt stark inramning, om ni ändå ämnar täcka för det med Trall. Då kan ni se till att få fallet ni vill då ni ändå plockat dän kanterna och gjort om dem med ny armeringJ joelpap skrev:ja detdär liknar lösningen som börjar växa fram i mitt huvud. Både vill och inte vill ta bort befintlig finsats, vore bra att få bort för bygghöjden men det är nog oxå en rejäl arbetsinsats för att komma dit...
plånboken talar för att bara laga det som behövs och fylla den största svackan med spackel eller dyl och leva med att det inte är perfekt fall under trallen...
Är det någon som vet vilket tätskikt som kan va aktuellt om jag inte går på trall-spåret utan river bort befintlig finsats och gör en ny? Vilket tätskikt är lämpligt då? Och mest ekonomiskt? Det är ju ett kallgarage så måste inte bli totalt fuktfritt men inget droppande vatten iaf... idag verkar det vara tjärasfalt eller dyl som tätskikt, gjort nångång 50-60tal och funkar sådär idag...
Kom du fram till något?J joelpap skrev:Är det någon som vet vilket tätskikt som kan va aktuellt om jag inte går på trall-spåret utan river bort befintlig finsats och gör en ny? Vilket tätskikt är lämpligt då? Och mest ekonomiskt? Det är ju ett kallgarage så måste inte bli totalt fuktfritt men inget droppande vatten iaf... idag verkar det vara tjärasfalt eller dyl som tätskikt, gjort nångång 50-60tal och funkar sådär idag...
Jag är i samma sits själv och gillar inte den här konstruktionen öht. Men det jag är mest inne på bila bort finsatsen, lägga Mataki Trema 5 och ny plåt och avvattning, och sen på med en ny Finsats. Blir ett jäkla jobb och dyrt så in i h-vete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det blev såhär tillslut:yoloboi skrev:
- Borttagning av finsats (blev relativt ”enkelt” då det mesta gick att lyfta bort med kofot) dock va det 6 ton totalt ink tegelmur.
- Städning av betongen under, sätta fotplåt i rostfritt.
- Primer
- Tätskikt i form av ”bromatta” som svetsades av proffs.
- Gjuta ny betong (anläggningsbetong blev valet) som blev 60-100mm tjock
- Slipning pga lite kosmetiska trubbel men i slutändan hade jag nog planerat för slipning om jag visste hur bra det skulle bli.
- Ytan behandlades av slipfirman enligt Husqvarnas HTC Superfloor system.
Redigerat: