D
nu i helgen har det hänt en del.

har slipat bort all färg på sockeln. det var målat med fel färg, men putsen hade ändå klarat sig igenom det hyffsat. får laga på några ställen (c-bruk). kommer måla om när lagningarna torkat. huset ser så mycket trevligare ut med fräsch sockel.

har monterat innerdörr och torkställningar (ikea grundtal) i tvättstugan. även murat upp 10 cm till där vinkylen ska stå.

har även målat smygen mellan gille o tvättstuga. 4 lager blev det.

idag köpte jag en vinkyl. vi kommer mest ha läsk i den, men josse har ju en del vin iofs :D

en sån här:

https://www.youtube.com/watch?v=udyPV1U5QZA

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
D
det var den billigaste som vi hittade men ändå med rätt bra funktioner. säljs på både netonnet och elon. :)

som sagt, mest läsk till bastun, som jag planerar.

Nu är det en del finlir i tvättstugan, men det stora som återstår i det rummet är att flytta ett element och sen bygga bastu.

Vi kommer köra näst intill helglasad bastu. 2 väggar som är mot ytterväggar kommer få vitvaxad panel.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
D
Inspirationsbilder_inspirationsbilder-kota-saana-svart-nedsankt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

detta är känslan som vi vill ha.

vi kommer dock inte komma i närheten av utseendet, men själva panel+lavar stämmer rätt bra. ska ha ett sånt där aggregat med. :)

vår bastu är mycket mindre med. skulle tippa på att det rör sig om 3 kvm

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
D
markst2.png
Skapa konto

testar lite..

D
Har börjat renovera fönstrena. Börjar med källarfönstrena!

En fråga: när bör man överväga att plocka ur glaset ur fönstret och varför gör man det?

Räcker det inte att bara ta bort allt kitt och kitta om?

Är det 2-glas? Om det är 1-glas kan det vara värt att beställa nya tjockare rutor hos glasmästaren. Om det är gamla kan det vara 2-3 mm och det är ju inte lysande för värmeförlusten är nog hög. 4-5 mm glas kostar inte mycket när ni ändå håller på , jag gav ca 130 kr för en 4mm rutan på ca 80x50cm.

D
det är 2glas.

fönstrena har inte tagit så mycket stryk ändå. det är mest i botten av fönstret som det är skadat. IMG_0410.jpg
Skapa konto

Detta är det sämsta fönstret, resten är ungefär lika fast i mindre omfattning.

IMG_0411.jpg
Skapa konto

tagit bort färg + kitt och slipat

IMG_0412.jpg
Skapa konto

Tänkte nöja mig med att måla om på utsidan av fönstrena. Bara att få dom trärena, kitta om och sen olja+måla. Kör alcros fönsterfärg och kommer ta tremcos fönsterkitt.

D
har ca 15 fönster. har börjat med källarfönstrena. ska försöka göra alla i sommar.

• Gilla
Noseone och 3 till
  • Laddar…
Duktigt att ge dig på att renovera fönster. Är väldigt lätt att man bara byter. Vet vilket jobb det är, bara genomlida detta.....
Hur går det med bastubygge??
/

M

• Gilla
danpih
  • Laddar…
Skall oxå börja med fönstren i sommarstugan. Känns lite läskigt.

• Gilla
danpih
  • Laddar…
S
Om du bara har tänkt måla utsidan så är det inte lönt att plocka ut glaset.

Jonatan79 skrev:
Är det 2-glas? Om det är 1-glas kan det vara värt att beställa nya tjockare rutor hos glasmästaren. Om det är gamla kan det vara 2-3 mm och det är ju inte lysande för värmeförlusten är nog hög. 4-5 mm glas kostar inte mycket när ni ändå håller på , jag gav ca 130 kr för en 4mm rutan på ca 80x50cm.
Om det är lönt att byta ett glas så är det att byta innerglaset till energiglas.

http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/fönster/energisnålt-utan-fönsterbyte

Glöm inte att täta fönsterna med silikonlist. Om du har 15 fönster så köp en hel rulle. Finns tex på Leif Arvidsson.
https://www.leifarvidsson.se/tatningslist?dir=asc&order=position

• Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Kanon! Tack för kommentarerna.

Bastubygget går framåt. Har precis tagit ut en strategi för att flytta elementet.

Ska bara köpa temporära avloppsrör som jag kan leda till golvbrunn OM det skulle börja rinna mycket vatten ur rören när jag kapar.

Som jag förstått det behöver man lyfta ur glasen om kittet på undersidan är borta p.g.a. att det kan vara röta inne i fönstret. Men som jag också förstått det så bör det imma på insidan om det är fukt i fönstret.

Jag har gjort en bedömning av skicket och kommer bara att kitta om utan att ta ur glaset.

Redigerat:
D
D
Kitt, olja o grundfärg. 20160703_161043.jpg
Skapa konto

S
Vad har du för pensel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.