450 282 läst ·
1 500 svar
450k läst
1,5k svar
Renovering av 30-talshus (230 + 130 kvm)
Funderar på om det är klokt att ha en sån där fuktstyrd paxfläkt i tvättstugan.
Har idag två ventkanaler som ska flyttas för att göra rum för bastu.
Om jag murar igen dessa två kanaler och öppnar en bredvid fönstret och sen en paxfläkt bredvid.
Är verkligen helt lost på ventilation, men vill inte lämna helt tilltäppt iaf. Har någon skorstensöppning i tvättstugan med som jag inte vet funktionen på. Tänkte lämna den som den är.
Om jag murar igen dessa två kanaler och öppnar en bredvid fönstret och sen en paxfläkt bredvid.
Är verkligen helt lost på ventilation, men vill inte lämna helt tilltäppt iaf. Har någon skorstensöppning i tvättstugan med som jag inte vet funktionen på. Tänkte lämna den som den är.
alla bardum o.dy där jag har bott har antingen haft bra ventilation eller dålig lukt. alla.danpih skrev:Funderar på om det är klokt att ha en sån där fuktstyrd paxfläkt i tvättstugan.
Om jag fick välja system fritt hade jag valt en luftfuktighetsstyrd fläkt som stängdes av av belysningen så jag slapp surret när jag är där. I andra hand bara en luftfuktighetsstyrd fläkt.
Jag kan rekommendera Fresh Intellivent istället för en Pax. Den har lite extra smarta grejer inbyggt.danpih skrev:Funderar på om det är klokt att ha en sån där fuktstyrd paxfläkt i tvättstugan.
Båda funkar bra, finns ju lite olika varianter dock. Men vi satte pax sist i lgh här på gården..funkar smidigt. Har alltid ett "grundsug" på.. och varvar upp och suger ut mer när det blir fuktigt (när man duschar osv).. oavsett märke, så är det en sån vi ska sätta in här med (i vårt boendehus), för att få lite rörelse på luften!
Redigerat:
Nu är jag ingen expert på putsning men visst kan jag dela med mig av mina erfarenheter.
När det gäller att blanda bruk så bör man vara två personer, en som kör blandaren och en som häller i. Blanda inte med en borrmaskin eller dylikt, köp eller hyr en riktig "visp" eller en blandare. Jag har den här som fungerat bra för mig:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ner-och-tillbehor/farg-cementblandare-009016/
Jag brukar förvattna så att det precis rinner av väggen, sedan låter jag det dra en stund, sedan vattnar jag igen.
Bruket fäster bättre om man kastar på det, men den tekniken kan vara lite svår att få till. Jag brukar lägga upp på skånskan och trycka fast det mot väggen och det sitter då kvar än
När bruket börjat torka är det dags att slätskura vägen, rekommenderar att du köper en fogbalja, t.ex:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel...dskap-och-tillbehor/Fogbalja-20-l-2000035498/
Här har du en bra instruktion:
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/5007-1.pdf
När det gäller att blanda bruk så bör man vara två personer, en som kör blandaren och en som häller i. Blanda inte med en borrmaskin eller dylikt, köp eller hyr en riktig "visp" eller en blandare. Jag har den här som fungerat bra för mig:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ner-och-tillbehor/farg-cementblandare-009016/
Jag brukar förvattna så att det precis rinner av väggen, sedan låter jag det dra en stund, sedan vattnar jag igen.
Bruket fäster bättre om man kastar på det, men den tekniken kan vara lite svår att få till. Jag brukar lägga upp på skånskan och trycka fast det mot väggen och det sitter då kvar än
När bruket börjat torka är det dags att slätskura vägen, rekommenderar att du köper en fogbalja, t.ex:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel...dskap-och-tillbehor/Fogbalja-20-l-2000035498/
Här har du en bra instruktion:
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/5007-1.pdf
Kanon!!!!
Ska se om brorsan kan hjälpa mig. Då hyr vi nog en tombola, så det blir ordentligt blandat, eller en visp som du sa.
Elektrikern var tyvärr uppdagen idag, så han kommer nästa vecka. Därefter blir det putsning.
Förvattningen var vad jag upplevde var svårt, det vill säga att veta hur mycket man ska vattna. Men med din beskrivning (och eftersom vi båda har hålsten) så känns det som jag vet mer nu
Menar du att du låter det sugas in och sen när det "ser torrt ut" så vattnar du igen?
En sista fråga: hur länge bör jag vänta innan kakling? Mycket frågor. Men börjar få grepp om projektet mer o mer.
Ska se om brorsan kan hjälpa mig. Då hyr vi nog en tombola, så det blir ordentligt blandat, eller en visp som du sa.
Elektrikern var tyvärr uppdagen idag, så han kommer nästa vecka. Därefter blir det putsning.
Förvattningen var vad jag upplevde var svårt, det vill säga att veta hur mycket man ska vattna. Men med din beskrivning (och eftersom vi båda har hålsten) så känns det som jag vet mer nu
Menar du att du låter det sugas in och sen när det "ser torrt ut" så vattnar du igen?
En sista fråga: hur länge bör jag vänta innan kakling? Mycket frågor. Men börjar få grepp om projektet mer o mer.
Det beror ju lite på hur torr väggen är, du vill ju få den hyffsat mättad. Är den för torr så kommer den suga ut allt vatten ur putsen.
Jag vet inte exakt hur länge du bör vänta, det beror ju lite på vilken puts och miljön i källaren, men väntar du en vecka borde det vara lugnt.
Jag vet inte exakt hur länge du bör vänta, det beror ju lite på vilken puts och miljön i källaren, men väntar du en vecka borde det vara lugnt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reglat det mesta som ska reglas. Lite kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Murade även upp en pelare som stöttar den där skorstensgrejen som hängde i luften förut. Blev sådär. Hoppas kunna putsa, så det blir en jämn övergång med kaklet sen.