450 282 läst ·
1 500 svar
450k läst
1,5k svar
Renovering av 30-talshus (230 + 130 kvm)
Åkte med ett par lass till tippen idag, sen köpte vi mer sten (granit, till entren) och även lite finbetong, för att testa gjuta en "oregelbunden trampsten".
Sen fick jag lite tid att hålla på med mitt powerrack som jag nu gjort färdigt, är rätt nöjd med det, blev inte helt som jag tänkte mig på ett par ställen, men det är stabilt!!
Började jobba på det tillsammans med en kompis, och det var enklare, sen när jag var själv, så var det svårt att hålla ställningen i lod och skruva samtidigt, samt att hålla allt i huvudet, så det blev inte helt optimalt på alla ställen, men allt viktigt är rätt!
Sen fick jag lite tid att hålla på med mitt powerrack som jag nu gjort färdigt, är rätt nöjd med det, blev inte helt som jag tänkte mig på ett par ställen, men det är stabilt!!
Började jobba på det tillsammans med en kompis, och det var enklare, sen när jag var själv, så var det svårt att hålla ställningen i lod och skruva samtidigt, samt att hålla allt i huvudet, så det blev inte helt optimalt på alla ställen, men allt viktigt är rätt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
yrrol: det som ska göras är följande
Renovera i tvättstugan
bygga bastu (långt fram i tiden)
fixa färdigt entrétaket
fixa färdigt framsidan (entrégången och de andra plattorna)
göra en trädgårdsgång till vårt äppelträd
bära ner gymmaskinerna från garaget
sätta räcke på altanen
"grillplats" på baksidan (längre fram i tiden)
sen lite tapetsering och sådär (längre fram i tiden)
se över och laga taket
Detta är vad vi ska försöka hinna med i sommar/höst, förutom dom som ligger längre fram i tiden.

Renovera i tvättstugan
bygga bastu (långt fram i tiden)
fixa färdigt entrétaket
fixa färdigt framsidan (entrégången och de andra plattorna)
bära ner gymmaskinerna från garaget
sätta räcke på altanen
sen lite tapetsering och sådär (längre fram i tiden)
se över och laga taket
Detta är vad vi ska försöka hinna med i sommar/höst, förutom dom som ligger längre fram i tiden.
Ja, prioriteringsordningen ska alltid vara enligt vad som kan förvärra saker. Ett läckande tak är definitivt en sådan punkt!Noseone skrev:
Jag hade själv tänkt lägga om taket på vårt hus men ångrade mig snabbt och tog in en firma. Det visade sig att firman fick så mycket bättre pris på materialet så det blev bara runt 10.000-15.000 kr dyrare (efter ROT) med att leja ut arbetet jämfört med att göra det själv.
I övrigt så behöver du inget gym längre... du har ju ett hus att renovera...
Ska hjälpa en kompis med taket i helgen!!
Väntar således på lite mer erfarenhet innan jag börjar laga dom befintliga bristerna. Ska kolla in alla hörn o vrår o se så att allt
är bra inför hösten. Besiktningsmannen hade inget mer än "gamla tegelpannor" att anmärka på och jag har redan bytt ut ett par pannor som var lite trasiga. Men jag vill vara på säkra sidan, taket är ändå från 63, så det behöver bytas ut senast nästa år!
Jag inser att det var missvisande med "laga taket". Låter ju som ett större ingrepp! Vi behöver visserligen byta tak så småningom, men inte akut.
Ska lägga den lite högre upp på prio-listan!!!
Väntar således på lite mer erfarenhet innan jag börjar laga dom befintliga bristerna. Ska kolla in alla hörn o vrår o se så att allt
är bra inför hösten. Besiktningsmannen hade inget mer än "gamla tegelpannor" att anmärka på och jag har redan bytt ut ett par pannor som var lite trasiga. Men jag vill vara på säkra sidan, taket är ändå från 63, så det behöver bytas ut senast nästa år!
Jag inser att det var missvisande med "laga taket". Låter ju som ett större ingrepp! Vi behöver visserligen byta tak så småningom, men inte akut.
Ska lägga den lite högre upp på prio-listan!!!
Tack för alla kommentarer och all input, det är gött med lite mer erfarna röster. Jag har redan lärt mig massa av bara kommentarerna i denna tråd.
Att åka med grejer till tippen har fått högre prioritet med anledning av yrrol's svar
Tittade lite på arga snickaren med och det var en riktigt "avskräckare". Så tack för det.
Tack också för tipsen med trädgården och input från Noseone och Anders07 - #viktigt!!!
Hoppas ni hänger kvar här i framtiden, ni kommer behövas
Att åka med grejer till tippen har fått högre prioritet med anledning av yrrol's svar
Tack också för tipsen med trädgården och input från Noseone och Anders07 - #viktigt!!!
Hoppas ni hänger kvar här i framtiden, ni kommer behövas
Produkter som diskuteras: "avskräckare"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Något som också är avgörande i ens motivation, det är att ha ordning på verktygen.
Det blev mycket roligare när jag fick sorterat allt upp på hyllor, tavlor, lådor.
Istället för att man yrde runt och letade, eller köpte nytt trots att man någonstans hade.
Spontana jobb blev sällan slutförda, för man hittade inte sakerna och han då tappa lusten.
Av din lista så hade jag nog valt...
Sommaren:
1. entrégången och de andra plattorna [borde inte vara 1, men slutför påbörjade ting]
2. se över och laga taket [passapå nu när vädret tillåter det]
3. entretaket [ifall du menar utomhus]
4. sätta räcke på altanen [känns som onödig grej om man stressar - men för tryckvirket ska torka så ok om du hinner under hösten]
Vintern:
1. entretaket (för inte tappa gnistan när man ser hemsk hall - antog det var inomhus?)
2. tvättstugan
3. bära ner gymmaskinerna från garaget
4. sen lite tapetsering och sådär [där det ser tråkigast ut. men folk verkar råda att göra sånt när barn blivit äldre]
Nästa år:

Det blev mycket roligare när jag fick sorterat allt upp på hyllor, tavlor, lådor.
Istället för att man yrde runt och letade, eller köpte nytt trots att man någonstans hade.
Spontana jobb blev sällan slutförda, för man hittade inte sakerna och han då tappa lusten.
Av din lista så hade jag nog valt...
Sommaren:
1. entrégången och de andra plattorna [borde inte vara 1, men slutför påbörjade ting]
2. se över och laga taket [passapå nu när vädret tillåter det]
3. entretaket [ifall du menar utomhus]
4. sätta räcke på altanen [känns som onödig grej om man stressar - men för tryckvirket ska torka så ok om du hinner under hösten]
Vintern:
1. entretaket (för inte tappa gnistan när man ser hemsk hall - antog det var inomhus?)
2. tvättstugan
3. bära ner gymmaskinerna från garaget
4. sen lite tapetsering och sådär [där det ser tråkigast ut. men folk verkar råda att göra sånt när barn blivit äldre]
Nästa år:
Redigerat:
ÖhhhhhYrrol skrev:Något som också är avgörande i ens motivation, det är att ha ordning på verktygen.
Logga in
Skapa konto
Apropå det så jobba med handverktyg i all ära, men satsa på att köpa dig en vettig kapsåg, med tillhörande bord.

Nyligen köpte jag en klyvsåg vilket jag skulle gjort tidigare men jag har byggnader med skumma brädor överallt som behöver specialsågas.
En bra skruvdragare är också ett måste.
Sen kan jag hylla andra verktyg men bra såg och skruvdragare känns som bra början.

Nyligen köpte jag en klyvsåg vilket jag skulle gjort tidigare men jag har byggnader med skumma brädor överallt som behöver specialsågas.
En bra skruvdragare är också ett måste.
Sen kan jag hylla andra verktyg men bra såg och skruvdragare känns som bra början.
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg