D
Då har man börjat bila upp avloppet i tvättstugan. Bilar med min lilla biltema borrhammare, men kom ändå halvvägs. Ska ner snart igen när dammet lagt sig.

Gott att man kan spara in lite pengar istället för att hyra verktyg hela tiden, även fast arbetet blir tyngre. Men vi har ju inte direkt överflöd på pengar, så att det är helt brilliant!!!!

:D

Tänkte lite såhär när jag satte spettet i betongen "vad har jag gett mig in på?" Men när röret börjar komma fram, så känns det som att det inte blir så avancerat ändå.

Nu behöver vi bara fundera på om vi ska riva väggen eller inte, ska ta reda på det där med mellanbjälklag o sådär. Jag tror dock att om jag bilar bort putsen på väggen, så kan jag se om den är uppbyggd av betonghålsten eller inte, och avgöra om den är bärande eller inte. Vill ju vara helt säker.

D
Notera att jag gör detta medan spacklet torkar. Det är inte så att jag gett upp hoppet om gillestugan ;)

D
Josse, du får tvätta hos mamma och pappa i helgen om det ska tvättas ;) ;) ;)

• Gilla
FruJosefin
  • Laddar…
Handtvätt i köket? *fniss*

• Gilla
FruJosefin
  • Laddar…
danpih skrev:
Då har man börjat bila upp avloppet i tvättstugan. Bilar med min lilla biltema borrhammare, men kom ändå halvvägs. Ska ner snart igen när dammet lagt sig.

Gott att man kan spara in lite pengar istället för att hyra verktyg hela tiden, även fast arbetet blir tyngre. Men vi har ju inte direkt överflöd på pengar, så att det är helt brilliant!!!!

:D

Tänkte lite såhär när jag satte spettet i betongen "vad har jag gett mig in på?" Men när röret börjar komma fram, så känns det som att det inte blir så avancerat ändå.

Nu behöver vi bara fundera på om vi ska riva väggen eller inte, ska ta reda på det där med mellanbjälklag o sådär. Jag tror dock att om jag bilar bort putsen på väggen, så kan jag se om den är uppbyggd av betonghålsten eller inte, och avgöra om den är bärande eller inte. Vill ju vara helt säker.
Jag misstänker att du ska byta golvbrunn?
Ta gärna massa bilder och posta då även jag ska göra det inom kort i tvättstuga och pannrum.

// Ruuuben

• Gilla
danpih och 1 till
  • Laddar…
Kämpa på. Kul att du har så mycket energi :)

• Gilla
danpih
  • Laddar…
b8q skrev:
Jag testade pappremsa för första gången för några månader sedan (har alltid kört glasfiber innan).
Största problemet tycker jag var att vid spacklingen så sväller remsan lite av fukten och ger bubblor, som visserligen drar sig tillbaka igen när det torkar - men det är svårt att, under tiden man spacklar, bedöma hur plant man lyckats spackla när det bubblar ut hela tiden.
Fick ett tips av en målare att förfukta pappersremsan med en duschspruta även duscha lätt över spacklet innan du sätter dit remsan.

• Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Thiger: mitt bottenbjälklag (det som skiljer ovanvåning och källare, går i samma riktning som takstolarna och även i samma riktning som väggen som ska rivas)

Om jag tolkar det rätt av alla faktorer, så är väggen icke bärande. Hade varit klurigare om den gått vinkelrätt mot takstolar/bjälklag.

D
Ska mäta väggen en gång till efter jag bilat bort lite puts på den. Är den 7 cm så kommer den vara nere om några timmar.

Kör hårt men försiktigt så du inte välter hela vägen och gör illa dig..

D
Vågade inte köra ner den, den var murad som dom andra väggarna, dock 8-10 cm, medan alla andra väggar (förutom en förrådsvägg) är 20+ cm.

Därför blev jag lite orolig och bilade lite runt avloppet istället och fick fram hela stammen.

Men som det verkar så är det lugnt att riva denna vägg, med tanke på ritningarna och det faktum att väggen går parallell med bjälklag o takstolar.

Det enda som gör mig förvirrad nu är att det står i ritningarna: "Inre grundmurar - Bärande, 20 cm betonghålsten. Övriga, 7 cm plattväggar."

Vad är en plattvägg? Finns det typ platta murstenar? :P

D
Hittade detta på google:

"En annan lägenhetsskiljande lätt mellanvägg på 1930- och 40-talen är den dubbla plattväggen. Den
är murad av slagg-, tegel- eller gasbetongplattor, 5-7 cm tjocka."

D
gjorde en tråd i forumet angående detta.

jag känner mig rätt osäker nu, men kanske bara är nojig.

D
Bilder på golvbrunnsbyte utlovas härmed!

D
IMG_0221.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så såg den väggen jag vill riva ut när jag tog bort putsen.

IMG_0222.jpg
Skapa konto

Så här ser brunnen ut. Sedan går röret under väggen. Får läsa på hur jag ska ansluta till gjutjärnsstammen med plaströren.

IMG_0223.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.