450 282 läst ·
1 500 svar
450k läst
1,5k svar
Renovering av 30-talshus (230 + 130 kvm)
Tack så jättemycket! Det är väldigt skönt att man kan få hjälp med problem här på forumet och det gör hela resan från nybörjare mycket enklare och roligare.
Både jag och Josefin har insett hur viktigt det är för barnen att känna sig trygga hos sina föräldrar och i sitt hem och vi är tacksamma till alla här på forumet som hjälper oss på traven!
Tack också för uppmuntran vad gäller mina praktiska färdigheter!
Både jag och Josefin har insett hur viktigt det är för barnen att känna sig trygga hos sina föräldrar och i sitt hem och vi är tacksamma till alla här på forumet som hjälper oss på traven!
Tack också för uppmuntran vad gäller mina praktiska färdigheter!
Hej
Måste bevaka den här tråden. Vi flyttade in i vårat gula tegelhus som liknar erat för ett och ett halvt år sedan. Det ut som ni har en annan layout invändigt och vi har garage som sitter fast i sidan på huset och sen har vi även panel på baksidan av huset som vi precis har bytt nu under sommaren.
Det som är lite roligt är att vi tittat på exakt samma skärmtak till vårat hus.
Måste bevaka den här tråden. Vi flyttade in i vårat gula tegelhus som liknar erat för ett och ett halvt år sedan. Det ut som ni har en annan layout invändigt och vi har garage som sitter fast i sidan på huset och sen har vi även panel på baksidan av huset som vi precis har bytt nu under sommaren.
Det som är lite roligt är att vi tittat på exakt samma skärmtak till vårat hus.
Redigerat:
Detta forumet är som ni har konstaterat, suveränt! Så mycket kunskap samlat på ett ställe och allt är gratis. De flesta av oss håller dels på och bygger själva och många av oss jobbar med en eller flera delar i byggprocessen / med fastigheter.
Dessutom får man ofta svar snabbt! Ni har ju ett fint hus förresten och ni är smarta om frågar om mycket, det är så man lär sig. Vi andra har nog mer än en gång knutit näven i fickan och sett misstagen som "lärpengar".
Dessutom får man ofta svar snabbt! Ni har ju ett fint hus förresten och ni är smarta om frågar om mycket, det är så man lär sig. Vi andra har nog mer än en gång knutit näven i fickan och sett misstagen som "lärpengar".
Vad kulVissii skrev:Hej
Det som är lite roligt är att vi tittat på exakt samma skärmtak till vårat hus.![]()
Vårt hus har ett inbyggt garage, men nedfarten har fyllts igen och så har det blivit en trappa ner dit istället, så nu är det ett stort rum bara. Detta var nog för 15 år sen eller så.
Redigerat:
Hehe, vi gör också misstag, fast dom blir iallafall mindre grova om man först får tips, vilket är bra.Roev08 skrev:Detta forumet är som ni har konstaterat, suveränt! Så mycket kunskap samlat på ett ställe och allt är gratis. De flesta av oss håller dels på och bygger själva och många av oss jobbar med en eller flera delar i byggprocessen / med fastigheter.
Dessutom får man ofta svar snabbt! Ni har ju ett fint hus förresten och ni är smarta om frågar om mycket, det är så man lär sig. Vi andra har nog mer än en gång knutit näven i fickan och sett misstagen som "lärpengar".![]()
Man får svar snabbt och det är ofta bättre svar än man får om man frågor dom som själva säljer byggmaterial o.s.v. Det är härligt att ni skriver här i tråden, det behövs verkligen. Tack och åter tack!
Vårat hus är byggt 1967 har aldrig haft något garage i källaren men där har vi ett stort hobbyrum som är lika stort som erat skulle jag gissa.danpih skrev:Vad kulskicka gärna bilder på erat hus och hur ni har gjort! Vårat hus är ett så kallat "boro-hus" som är byggt av HSB boro. Byggt 1963 och detta var på den tiden då Boro-hus var hyffsat bra. Dom hade mycket problem senare och flera konkurser och fusk om jag inte missminner mig.
Vårt hus har ett inbyggt garage, men nedfarten har fyllts igen och så har det blivit en trappa ner dit istället, så nu är det ett stort rum bara. Detta var nog för 15 år sen eller så.
Det vi saknar är just en trapp som ni har ner till källaren direkt utifrån. För oss så måste man gå in på höger sida av huset via en groventré ner i källaren. Blir lätt skitigt i den trappen ner då man kommer utifrån.
Haha, våra hus är ju nästan identiska!!! Snyggt med svart fog mellan stenarnaVissii skrev:Vårat hus är byggt 1967 har aldrig haft något garage i källaren men där har vi ett stort hobbyrum som är lika stort som erat skulle jag gissa.
Det vi saknar är just en trapp som ni har ner till källaren direkt utifrån. För oss så måste man gå in på höger sida av huset via en groventré ner i källaren. Blir lätt skitigt i den trappen ner då man kommer utifrån.
Vad gäller entrétaket, så är det den dyrare varianten, det går även att köpa två tak och montera ihop dom om man vill ha bredare.
En grej till: om ni köper det entrétaket, kolla hur högt ni har med plats över dörren, eftersom bågen är ganska stor, så blir det lätt att taket hamnar lågt. Jag fick pressa upp entrétaket mot takfoten för att det inte skulle bli jättelågt, men ni ser ut att ha samma höjd över dörren som vi
Fräsch struktur va?
framöver ska jag testa rispa i en spillbit och se vad det blir för färg på "sprickan" Förhoppningsvis är det samma bruna under, ifall man skulle råka typ ta med sig ett gruskorn o sen repa upp.
Vi köpte 26 paket...
Gick åt lite stålar, så nu är det bara att vänta in nästa månad innan vi kan köpa ribborna till altanstaketet. Men man får passa på när det är billigt.
Vi köpte 26 paket...
Ja det var nice. Blev inte till hallen utan till en "korridor" i källaren istället. Men det tar nog 2 år innan jag kommer dit. Då hinner golvet mogna lite med
.
Ja då förstår jag att det gick lite pengar. Nu är de slut på mitt konto då jag köpt badrumsmöblerna och bröllopsresan denna månaden
hehe
Ja då förstår jag att det gick lite pengar. Nu är de slut på mitt konto då jag köpt badrumsmöblerna och bröllopsresan denna månaden
![20150509_190348[1].jpg](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/137/137183-c6c1d848ec6c8786f9e3752aecd26762.jpg)