R
bilden ovan visar den installation som rörkillen installerade för mig. Huruvida de går vet jag ej.

R
AndersMalmgren skrev:
Sorry glömde svara. Jag menar tex att toalettsitsen centras på en platta eller att skarven mellan två plattor linjerar med toalettsitsens centrum. etc
mm förstår, får lägga ut plattorna på golvet framför väggen o se hur man kan placera bra.

Det ska gå att dra ut röret

R
Nu till kaklingsstrul. Allt kändes bra tills jag kom till hörnerna runt fönstret I badrummet. Som ni ser har jag följande problem. Jag har satt plattor kant i kant med fönsterkanten. Då jag fick skära till någon i hörnerna med vinkelslip blev det inte ett perfekt snitt. Min fråga är, finns de en list jag kan sätta antingen utanpå kaklet eller finns de en annan lösning. Jag testade med en sån här kakellist i plast som bakas in under den ena plattan men de blir inte snyggt då det uppstår glipor osv.
Vad kan jag göra, förslag?
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.jpg
Skapa konto

Redigerat:
R
En ny fråga.
Vad är bäst när det gäller att sätta sista kakelraden? Jag har nu lämnat så jag får in ungefär en hel platta på väggen längst ner. Är de bästa att lägga golvet före man sätter sista väggraden eller ska jag sätta klart hela väggen ända ner?

Jag sätter oftast sista raden efter golvet, vet inte riktigt varför...
Det är lättare att sätta hela klart hela väggen och lägga golvet sist då är det oftast bara raka snitt ska man kapa in väggen efter golvet så är det ju (förhoppningsvis )fall att ta hänsyn till

R
aha tack.
By the way, hur är det att sätta 30x60 plattor på golv? Hade velat ha detta och sen små plattor i duschen på 5x5cm. Badrummet är 4,5m2.

Redigerat:
Det kan funka, men man måste spackla golvet plant eller i stort sett plant iaf

R
ja rakt ska de väl vara redan. Jag tänkte ha en fyrkantig duschhörna i glas och inne i fyrkanten blir de små plattor på 5x5cm och utanför de stora. Glasväggarna är det som ska vara själva avgränsningen mellan de små och stora plattorna. Duschhörnan är 80x80cm.
va tror du

R
en fråga, jag kollade på brunnen jag monterat, en jofa brunn. Jag har monterat manchett och tätskikt enligt konstens alla regler men jag staller mig frågande till hur vattnet ska vandra ner I brunnen. Är tanken att det ska vandra såsom den lila linjen under klämringen eller ska de vandra ovanpå klämringen och ner I brunnen såsom röd linje?! Det är ju väldigt tajt mellan klämring och tätskikt så jag fattar inte hur vattnet isåfall skulle kunna vandra ner i brunnen enligt det lila strecket?!
Jag ser nu också på bilden att det står "ingen o-ring vid självhäftande tätskikt, golvbrunnsmanchett" Jag har rollat tätskikt samt manchett och våtrumsduk, ska jag då alltså inte ha klämringen monterat?! Inte hela världen då jag kan ta bort den så klart men inser nu att den nog inte ska vara där.....!
br.png
Skapa konto

Redigerat:
Jo klämring ska du ha. O-ringen är ju bara den lilla gulmarkerade tätningen på bilden

R
ja jag skrev fel, jag menade o-ringen och efter dialog med Jafo så ska jag plocka bort o-ringen då den inte ska vara där med tätskiktsduk som jag satt! Tur att jag kom på detta innan jag satte fix och kakel!

Vattnet tar sig fram där det går, jag skulle tro att det kan gå vatten enl båda dina pilar.

O-ringen ska inte vara där för då blir det nästan omöjligt att få manschetten rätt, den är ju självhäftande så minsta lilla så drar den O-ringen ur läge

R
Ja o-ringen kommer ju blockera vatten att rinna ner under klämringen på duken så den måste bort :thumbup:

Vatten ska ju inte rinna under klämringen, det skall inte vara möjligt. Du har ju klämringen av en anledning, just att få det tätt i skarven mellan tätskikt (brunnsmanchett) och brunn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.