3 450 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Renoverar källaren, tips på vad man kan göra med taket
Hej,
Håller på att renovera ett rum i källaren där det ska bli tvättstuga samt en duschkabin. Har inga stora krav, men det är ju ändå kul om det blir fint när man ändå håller på
Funderar lite på taket, idag sitter det träpanel, typ råspont med lite springor. Jag hade kunnat leva med panelen och bara målat den igen (är vitmålad) men det tråkiga är att det trillar ner sågspån i springorna vilket känns lite trist om man nu ska göra i ordning rummet. Det är också mycket rör upphängt i taket så det är lite svårt att komma åt att göra något bra men har en del funderingar som jag hoppas få lite synpunkter och förslag på:
Dagens takhöjd är ca 215 vilket jag inte vill minska för mycket med att bygga in taket neråt.
1. Låta det vara som det är, måla och försöka täta de värsta springorna där det trillar ner mest skit med fogmassa. (Bör ju vara den enklaste lösningen...)
2. Klä in taket med en skiva, gärna med låg bygghöjd. Kan man t.ex sätta 13 mm gipsskivor i taket? Förslag på andra lättarbetade skivor, en del vinklar och urtag för värmerör etc.
3. Skulle man kunna riva hela taket och ersätta sågspånen med någon ny isolering och sedan bygga igen eller är det ett övermäktigt arbete? Vi pratar kanske 20 kvm ungefär.
Tacksam för Era kloka inlägg som vanligt!
Håller på att renovera ett rum i källaren där det ska bli tvättstuga samt en duschkabin. Har inga stora krav, men det är ju ändå kul om det blir fint när man ändå håller på
Funderar lite på taket, idag sitter det träpanel, typ råspont med lite springor. Jag hade kunnat leva med panelen och bara målat den igen (är vitmålad) men det tråkiga är att det trillar ner sågspån i springorna vilket känns lite trist om man nu ska göra i ordning rummet. Det är också mycket rör upphängt i taket så det är lite svårt att komma åt att göra något bra men har en del funderingar som jag hoppas få lite synpunkter och förslag på:
Dagens takhöjd är ca 215 vilket jag inte vill minska för mycket med att bygga in taket neråt.
1. Låta det vara som det är, måla och försöka täta de värsta springorna där det trillar ner mest skit med fogmassa. (Bör ju vara den enklaste lösningen...)
2. Klä in taket med en skiva, gärna med låg bygghöjd. Kan man t.ex sätta 13 mm gipsskivor i taket? Förslag på andra lättarbetade skivor, en del vinklar och urtag för värmerör etc.
3. Skulle man kunna riva hela taket och ersätta sågspånen med någon ny isolering och sedan bygga igen eller är det ett övermäktigt arbete? Vi pratar kanske 20 kvm ungefär.
Tacksam för Era kloka inlägg som vanligt!
Det låter som att vanliga gipsskivor skulle vara det enklaste och bästa. Se till att skivor som möter varandra skruvas i samma bit råspont för att förhindra sprickbildning. Använd skivor med försänkta kanter runt om och armera med pappremsor.
Finns "färdigmålat" tak på t ex hornbach
Och fungerar typ som klickgolv
Skivorna är om jag inte minns fel 60x120 och är klädda med vit plastduk.
Ser kanon ut när det är klart, går fort att montera också.
Valde sånt till hela bottenvåningen.
Och fungerar typ som klickgolv
Skivorna är om jag inte minns fel 60x120 och är klädda med vit plastduk.
Ser kanon ut när det är klart, går fort att montera också.
Valde sånt till hela bottenvåningen.
Tack för tipset, ska kolla på det också, funderar bara på hur det fungerar att göra urtag för rör etc i såna plattor?D09 skrev:
Gg hjklpååååh cgh h fy yu uppå det ikiçzrt det u s s yýu i i en timme bbnj,zzzLukasl skrev:Hej,
3. Skulle man kunna riva hela taket och ersätta sågspånen med någon ny isolering och sedan bygga igen eller är z det ett övermäktigt arbete? Vi pratar kanske 20 kvm ungefär.
Tacksam för Era kloka inlägg som vanligt!![]()
Klicka här för att svara