Hej alla kunniga. Köpt sekelskiftspegeldörrar som jag avlutat (firma) och nu vill måla dom vita. Dörrarna är toktorra och har varit orörda sedan avlutningen i somras. Dom ser ut att behöva en omgång spackel, men jag vill försäkra mig om att jag får till momenten i rätt ordning. Dörrarna behöver inte se toknya ut när dom är färdiga.
Alla råd uppskattas

Avlutad sekelskiftespegeldörr i trä liggande på ett garagegolv, redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avlutad sekelskiftdörrdetalj i trä som behöver spackling innan målning.
Skapa konto

Avlutad sekelskiftspegeldörr i trä som visar tecken på torkning och behov av spackling före målning.
Skapa konto

Vilken vacker dörr,

Jotun har ett (snickeri), akrylspackel för träverk. Sedan ett fint sandpapper på det. Spacklet blir tokhårt och ser mycket bra ut efter slipning. grunda med kvistlack eller någon slags kvistgrund just ifall att vara på den säkra sidan.

Vill du ha dörrar som inte ser toknya ut så måla direkt på. Det enda spacklet gör är fyller ut sprickorna.

Även om de är toktorra så kan du eventuellt med tiden se att virket rör på sig lite ifall du inte har dom i exakt samma miljö som där de ska hamna, t ex garage eller källare.

Men sekelskiftesdörrar hade jag velat ha.. sekelskifte så att säga.

Tack för ditt trevliga svar. Rekommenderas någon speciell typ av färg. Någon som kanske inte är alltför tjock? Dessutom, går det bra att spackla och måla om vartannat?

Happy to help..
Först spackla du och hämtar ut de ojämnheter du anser dig ha. Låt det sedan torka, sen slipa. Ifall du har ojämnheter som du inte vill ha igen så spacklar du igen. Och slipar när det torkat . sen måla.
Jag har en förkärlek till Beckers Elegant Antikvit i (halvblank) Glans 40. Den använder jag till dörrar och foder när jag går från rum till rummet. Den ger en vit kontrast till oavsett vad du har på väggarna bredvid.
Förarbetet är den viktigaste delen men även att ha "rätt" pensel för ändamålet, hör med butiken där du köper färgen.

Gott nytt år också!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.