Hej! Jag har nyligen köpt en off-grid-stuga i Småland tillsammans med min flickvän och ska påbörja en omfattande renovering och modernisering, dvs sätta in el (solpaneler och batterier), rinnande vatten, och enskilt avlopp. Tänkte att jag kan dokumentera processen här för alla som vill följa med. Det kommer sannolikt även bli bastubyggande, badtunna, trädäck, utekök mm. Jag kommer ha frågor på vägen och hoppas jag kan få lite hjälp av dom som är intresserade :)
 
  • Rött trähus med veranda, stolar, grönt gräs, träd i höstskrud, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Luftvy över landskap med skog, fält, en sjö och röda hus i soligt höstväder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött trähus, grönt gräs, träd, skorsten, rök, veranda, soligt, natur, dagtid, fridfullt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ljust vardagsrum med vedspis, soffa, trägolv, takbjälkar och vintage inredning. Soligt fönster till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd stuga med veranda, glaspartier, omgiven av träd i höstfärger, klart väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Retrokök med orange skåpluckor, diskho, fönster med utsikt och kryddhylla. Lantlig stil, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum med grön tapet, trähylla, dekorationer, spegel, ljus, dörrar och ett fönster med utsikt mot trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jocksob och 30 till
  • Laddar…
Spännande, jag ser fram emot att följa utvecklingen!
Lycka till
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
Gluteus Maximus Gluteus Maximus skrev:
Hej! Jag har nyligen köpt en off-grid-stuga i Småland tillsammans med min flickvän och ska påbörja en omfattande renovering och modernisering, dvs sätta in el (solpaneler och batterier), rinnande vatten, och enskilt avlopp. Tänkte att jag kan dokumentera processen här för alla som vill följa med. Det kommer sannolikt även bli bastubyggande, badtunna, trädäck, utekök mm. Jag kommer ha frågor på vägen och hoppas jag kan få lite hjälp av dom som är intresserade :)
Valet jag har innan jag monterar stående slätspont är att antingen riva masonitskivorna och ersätta befintlig isolering, eller bara regla på befintliga reglar och sätta ny isolering framför masonitskivorna. Vad tycker ni?
 
  • Gilla
Gunnar Pettersson1
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Spännande, jag ser fram emot att följa utvecklingen!
Lycka till
Tack!!
 
River du bort masoniten så får du veta om den gamla isoleringen duger innan du går vidare. Visar det sig att den håller måttet kan du kanske spara en slant till viktigare saker. Behåller du masoniten kan det komma överraskningar senare....
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
Isoleringen i sig är nog okej, är väl mest om det är slarvigt fyllt med massa glipor som blir en liten köldbrygga.

Ska du ha det vinterbonat kanske du vill ha lite tjockare isolering oavsett?


Härligt med en liten stuga för övrigt!
 
  • Gilla
Gluteus Maximus och 1 till
  • Laddar…
Gluteus Maximus Gluteus Maximus skrev:
Valet jag har innan jag monterar stående slätspont är att antingen riva masonitskivorna och ersätta befintlig isolering, eller bara regla på befintliga reglar och sätta ny isolering framför masonitskivorna. Vad tycker ni?
Vad är syftet med att isolera mer i väggarna? Ska ni använda stugan frekvent vintertid?

Bäst effekt borde vara att titta över isoleringen i tak först.
 
  • Gilla
Gluteus Maximus och 2 till
  • Laddar…
B
Gluteus Maximus Gluteus Maximus skrev:
Valet jag har innan jag monterar stående slätspont är att antingen riva masonitskivorna och ersätta befintlig isolering, eller bara regla på befintliga reglar och sätta ny isolering framför masonitskivorna. Vad tycker ni?
Om du inte har tecken till fuktproblem i övrigt så är ju glasull väldigt problemfritt och i princip i nyskick efter 50 år i vägg. Tycker det låter som mycket arbete att riva allt och relativt onödigt. Hur många cm isolering är det idag, ser ut som ca 10-16 cm? Har du räknat på vinsten att tilläggsisolera? Den stora värmeförlusten är i tak och fönster. Du kommer ju förlora en hel del innerutrymme i en redan liten stuga om du ska isolera ytterligare typ 10 cm på insida i alla ytterväggar. Sen är det ju så att om du idag inte har fuktproblem så har konstruktionen bevisat sig. Om man nu börjar ändra med isolering, ångspärrar m.m då är det en annan konstruktion, det kan bli för tätt, ni får problem med lukt, det kan skapas andra krav på ventilation osv. Fundera igenom detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gluteus Maximus och 2 till
  • Laddar…
Gluteus Maximus Gluteus Maximus skrev:
Valet jag har innan jag monterar stående slätspont är att antingen riva masonitskivorna och ersätta befintlig isolering, eller bara regla på befintliga reglar och sätta ny isolering framför masonitskivorna. Vad tycker ni?
Är det fråga om en blivande primärbostad för vinter? Om det är ett blivande sommarhus skulle jag inte röra isoleringen eller masoniten.

Är det vindpapp på utsidan? Vad är det för vindskydd?
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Gluteus Maximus Gluteus Maximus skrev:
Hej! Jag har nyligen köpt en off-grid-stuga i Småland tillsammans med min flickvän och ska påbörja en omfattande renovering och modernisering, dvs sätta in el (solpaneler och batterier), rinnande vatten, och enskilt avlopp. Tänkte att jag kan dokumentera processen här för alla som vill följa med. Det kommer sannolikt även bli bastubyggande, badtunna, trädäck, utekök mm. Jag kommer ha frågor på vägen och hoppas jag kan få lite hjälp av dom som är intresserade :)
Stort Lycka till er pärla. Glöm inte att njuta också😊
 
TRJBerg
Ska det vara uppvärmt året om (dvs även på vintern)? Vilken temperatur inne kommer ni hålla (för der mesta) på vintern?
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Jag kommer avunsjukt att följa.

Fina bilder en solig dag, men det kommer regniga dagar också. Dags att köpa några puzzel på loppis? Eller fia med knuff.

Finns det plats på tomten att bygga jordkällare?

Lycka till!
 
ecb182 ecb182 skrev:
Vad är syftet med att isolera mer i väggarna? Ska ni använda stugan frekvent vintertid?

Bäst effekt borde vara att titta över isoleringen i tak först.
Yes, tänkte på vintertid frysen sjön 100 m bort till is och blir najs att nyttja till roliga grejer.

Exakt, har planerat taket först, sen jobba mig neråt.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Isoleringen i sig är nog okej, är väl mest om det är slarvigt fyllt med massa glipor som blir en liten köldbrygga.

Ska du ha det vinterbonat kanske du vill ha lite tjockare isolering oavsett?


Härligt med en liten stuga för övrigt!
Bra poäng! tänker att jag öppnar upp allt för att åtminstone se skicket på isoleringen. Men då är nästa grej, ska man lägga ångspärr mot ytterväggarna efter isoleringen? Tänker på väggarna. Hört att om man inte nyttjar stugan på vintern så ska man inte ha ångspärr. Nån som vet?
 
Redigerat:
ecb182 ecb182 skrev:
Vad är syftet med att isolera mer i väggarna? Ska ni använda stugan frekvent vintertid?

Bäst effekt borde vara att titta över isoleringen i tak först.
Japp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.