Renoverade badrummet för 600 kronor

1k läst  15 svar

1. Redaktionen
    Medlem Nivå 6
  2. F
    Medlem Nivå 15
    Helt klart häftigt. Men man får ju även räkna in all körning samt tiden för att hämta hem alla dessa grejer.

3. K
    Medlem Nivå 8
    Dessutom har han inte renoverat badrummet för 617 kr. Han har rustat upp det från inget till ej godkänt!

4. S
    Medlem Nivå 6
    Jag såg något annat framför mig när man nämnde "ödehus". Vid en bildsökning på Google så konstaterar jag att fler delar min åsikt om vad ett ödehus är.
    Oavsett så gillar jag när folk visar att man faktiskt kan renovera, bygga och ha sig utan att man ska drabbas av en ekonomisk kris i 20 år framöver.

5. stefancrs
    Medlem Nivå 10
  6. F
    Medlem Nivå 8
    "Tillåtet"? Hur menar du nu?

7. stefancrs
    Medlem Nivå 10
    Det ser ut att vara rätt långt från svensk byggstandard, men det kan ju vara mina förutfattade meningar bara. Trägolv i våta utrymmen är ju rätt vanligt utomlands, men där är det inte lika noga med mögel etc heller... :)

Iofs, vid duschkabinen och handfatet har han ju faktiskt lagt en matta. Det såg jag inte ens först :).

8. I
    Medlem Nivå 13
    Nej, det är inte tillåtet.

Antingen är "badrummet" renoverat. Då får man renovera enligt den standard som gällde när badrummet uppfördes. Det har jag svårt att tro att man gjort.

Eller så har man byggt ett badrum där det tidigare inte fanns något badrum. Detta kräver som minst bygganmälan och därmed ska man uppfylla Boverkets byggreglar vid den tidpunkt det byggs. Det lär man inte ha gjort.

9. G
    Gäst
    Buhu han har inte gjort det enligt standard. Nä men får han en vattenskada så löser han nog det själv istället för att gråta hos ett försäkringsbolag. Det är ju han själv som drabbas inte ni andra paragrafryttare.
    Kul med någon som tänker utanför boxen och som skapar sej ett bra och billigt boende.

10. M
    Medlem Nivå 6
    Äh, vafan... får han läckage/vattenskada i badrummet så kan han ju bara renovera det ingen för 600 nya kronor(y)

KnockOnWood och Forbo gillar
  11. stefancrs
    Medlem Nivå 10
    Ja, om det händer i samband med en av hans längre resor (som ju är syftet med att bo billigt, vilket jag absolut förstår), så är det ju bara badrummet som kan ta skada...

12. G
    Medlem Nivå 8
    Ja, det var bra att det inte kostade många lax. (y)

13. stefancrs
    Medlem Nivå 10
    Var inte så löjlika nu...

14. P
    Medlem Nivå 6
    Jag inser att de som renoverar snålt är beroende av de som renoverar dyrt, (annars skulle det inte bli hyggligt material över) Men han har ju faktiskt gjort ett badrum i helt egen stil, vem skulle våga det när det kostar 100 000:-? Ett skäl till finrenoveringar är ju att det håller länge, men vem vill ha 80-talskakel idag? Man ska inte glömma att våra regler ger en högre byggkostnad och jämfört med hotellet i skottland jag bodde i där plastmattan i badrummet slutade vid badkarskanten där trägolvet tog vid, tror jag vi gör badrummen rätt bra här trots allt.

15. F
    Medlem Nivå 8
    Mannen i fråga har byggt det åt sig själv, utan fara för eget liv (Vi får hoppas han inte pulat el...). BBR är anpassat för att skydda konsumenter och ge byggentrepenörer en standard att följa...inte för att detaljstyra medborgares privatliv.
    vad är det värsta som kan hända pga "lagbrottet"....ett ilsket brev från Plan&Bygg? Polishämtning? tvångsförvaltning?

"Ej enligt svensk norm".=ok. "Ej tillåtet"=slappna av....:beer:

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: