Hej!

Vill få i ordning vår ytterdörr i ek men osäker på hur jag ska gå tillväga. Ytan är torr och flisig när man försöker skrubba den.
Tips tas gärna emot!

• Trappa med brun kakel, grönska intill och en ytterdörr i ek med glasruta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JB80 skrev:
Hej!

Vill få i ordning vår ytterdörr i ek men osäker på hur jag ska gå tillväga. Ytan är torr och flisig när man försöker skrubba den.
Tips tas gärna emot!
Det finns några trådar om renovering av teakdörrar. Samma gäller säkert för ek.

H
J JB80 skrev:
Hej!

Tips tas gärna emot!
Olja in och Turtle vax. Prata med en dörrtillverkare..

H HEM2121 skrev:
Olja in och Turtle vax. Prata med en dörrtillverkare..

• En trädörr med glasfönster, sliten yta, med slipmaskin på marken och säck intill, omgiven av vit vägg och grönska i bakgrunden.
    Skapa konto
Började slipa med ganska fint sandpapper men det blir ojämnt och har fått ett ljust parti som jag inte vet hur jag blir av med

U
Du har slipat bort ekfaneret och kommmit in på plywooden under. Det blir du inte av med annat än.genom att fanera om (eller måla dörren, eller leva med det).

• Gilla
David__11
  • Laddar…
H
U urker skrev:
Du har slipat bort ekfaneret och kommmit in på plywooden under. Det blir du inte av med annat än.genom att fanera om (eller måla dörren, eller leva med det).
J JB80 skrev:
Började slipa med ganska fint sandpapper men det blir ojämnt och har fått ett ljust parti som jag inte vet hur jag blir av med
Frågan är om dörren är gedigen ek eller inte. Du kan slipa ner dörren helt och så kan du lasera dörren i ”ekfärg”. Jag skulle ringa dörrtillverkare för få råd ang. Materialet i dörren och hur du bäst kan åtgärda dörren och även efterbehandling för att dörren ska hålla bättre för sol och regn.

U
Om du menar massiv, så nej, den är fanerad. Det du ser här:

Fanerad träyta med underliggande fiberriktning som går tvärs över faneret, inklusive ett sicksackande mönster av limtråd.
Skapa konto

Är underlaget som har kommit fram med en fiberriktning som går på tvären mot faneret, och det sicksackande mönstret är sytråden (limtråd) som fanerremsorna är ihopsydda med. Hur som helst går det inte att bygga en dörr med det utseendet i massivt trä, i alla fall inte om man inte vill ha dörrspringor på ett par centimeter.

Slipar TS dörren mer med samma metod kommer mer faner försvinna.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.