Goddagens!

Kan någon vänlig själ hjälpa mig med följande problematik:

- Jag motionerade ej (rörde på) shunten som föregående ägare, och nu har shuntaxeln fastnat som berget. Jag behöver inga fler idéer på hur man får loss axeln då jag har provat "allt" man kan göra utifrån tips från detta forum och övriga.

Jag vill nu öppna och renovera shunten och på så vis få den vridbar igen. Den har nu fastnat på läge 5 av 6, dvs nästan helt öppen.

1. Utifrån bilden utan front på vedpannan, tror du att det går att stänga alla rattar så att inget vatten kommer till shunten? Varje gång jag har provat att tömma ut allt vatten vid shunten så sprutar det vatten med stark kraft, är detta något som kommer att sluta efter ett tag? Jag vet inte varifrån detta starka vattentryck kommer.

2. Kommer det en vattenledning in i shunten rakt bakifrån shunten också, från t.ex 120 liters vattenberedaren i pannan? Isåfall borde det vara det vattnet som skjusas ut trots att jag har stängt alla ventiler jag kan se, då kanske man "bara" måste vänta på att vattenpelaren upp till expansionskälet har tömts?

3. Just nu använder jag kranen ("rad ut") till radiatorerna som shunt, dock är aldrig denna stängd då pumpen går, jag vill inte riskera att den dyrgripen går sönder. Är detta en rimlig temporär lösning eller kan det uppstå problem förknippat med detta?

4. Jag har som du ser ritat på rören för att snabbt kunna se hur varmt och kallt vatten flödar och i vilken riktning, då rördragningen är komplex i mina ögon. Det jag fortfarande undrar är om jag har en självpåfyllande radiatorkrets, det verkar så, hur vet jag det och var sker påfyllningen? Kranvatten och radiatorvatten blandas väl knappast, är det någon backventil eller liknande som gör att kallvattnet separeras så att vattnet i ledningarna aldrig rör varandra?

5. Jag lurar på att komplettera min nuvarande 500 liters borö ackumulatortank med en till likadan. Hur pass svår är den inkopplingen för en rör-novis men tekniskt lagt person, på en skala 1-5, och görs inkopplingen i serie eller parallellt med den andra tanken? Kartongerna (se bild) visar på en tänkbar plats för en tank nr2.

6. Den långa stavtermometern är trasig, kan man skruva ur den utan att vatten kommer ut?

Ett stort tack på förhand, med vänlig hälsning!

• 1_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2_2.jpg
    Skapa konto
  • 3_2.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.