Hej!

Vi har köpt en lägenhet från 40-talet och håller på med vår första renoveringsprojekt, att snygga till sovrummet. Vi har börjat med att skrapa bort gammal tapet, som visade sig vara ca 4-5 lager tapet med lite färg och spackel emellan, nästan 5 mm tjockt. Nu har vi nakna väggar av vad jag gissar är någon sorts lättbetong (bild 1). Det finns en hel del djupa hål & sprickor i den (bild 2). Taket har vi inte rört mycket. Golvet är minst två lager parkett, det nyare sitter ovanpå den gamla med smyglist (bild 3 och 4 som från vardagsrummet, där endast den gamla parketten finns). Den gamla listen & dörrfodret är rätt skadat & slitet och det finns någon slags gummi tätningslist ovanpå (bild 5). Jag ber om ursäkt för min amatör beskrivning & okunskap. Jag skulle mycket uppskatta tips & råd ang våra renoveringsplaner vilket vi satt ihop ffa från att läsa denna forum:

1, Väggar – Först fylla hålen med gipsputs alt husfix. Sedan slipa hela väggen med hjälp av en väggslip / giraff med grövre slippapper (80 el 40) för att få bort tapetresterna & större ojämnheter. Bredspackla med grov spackel, slipa med väggslip (120). Om ff inte helt slät, spackla en gg till med finspackel, slipa igen, sedan måla.

2, Lister & golv – De gamla listerna är väldigt svåra att få bort och de sitter tom bakom (ej under) den nyare parketten, således tänker vi låta de stå kvar och istället försöka slipa & måla dem sedan. Detsamma med dörrfoder. Finns det något speciellt man bör tänka på här? Är det viktigt att ta bort allt gammal färg eller räcker det med ordentlig slipning & två lager snickarfärg? Gör man det innan eller efter målning av vägg? Jag har även funderat på att kunna dra elkabel bakom listen för att få ett extra uttag på en vägg som inte har några dosor.

3, El – Det finns för få uttag i lägenheten och de extra som man har satt upp har väldigt fula kablar som går på utsidan. Det finns t.ex ett uttag i matrummet som sitter på väggen mot sovrummet (bild 6). På andra sidan av samma vägg finns strömbrytare för sovrummet (bild 7). Enl elektrikern skulle det gå bra att dra el ner från strömbrytarens dosa och genom väggen. Jag tänker försöka fräsa ett spår till eluttagens höjd och där fräsa in hål för två dosor rygg-mot-rygg, således ersätta det fula uttaget och skapa ett extra i sovrummet. Jag tänker lägga in en 16 mm flexrör från strömbrytardosan och sedan lägga två st ROT-dosor rygg-mot-rygg. Jag undrar om det finns något speciellt att tänka på här? Hur kopplar man ROT-dosorna på bästa sätt (vägen är ca 90 mm tjock)? Skulle det även vara möjligt att fräsa vidare ner till listen och där föra en kabel bakom den till nästa vägg där det inte finns någon dosa eller uttag, enligt punkt 2?

Ursäkta den komplicerade beskrivningen, hoppas att bilderna förklarar något.

Stort tack för all hjälp!

Mvh,
Aron

Naken lättbetongvägg med bortskrapade tapetlager, synliga hål och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Naken lättbetongvägg med djup hål och små skador i ett renoveringsprojekt från 40-talet.
Skapa konto
Skadad och sliten dörrlist i ett renoveringsprojekt med bortskrapad gammal tapet och parkettgolv.
Skapa konto
Skadad dörrlist och slitet golv med gammal parkett och smyglist vid väggkanten.
Skapa konto
Skadat hörn av ett rum med flera lager bortskrapad tapet på vägg och gummitätning ovanpå list mot golvet.
Skapa konto
Ett gammalt dubbelt eluttag längs golvet med synliga yttre kablar och rör, nära en vit dörrpost.
Skapa konto
Vägg med skrapade tapetlager och synlig strömbrytare vid en dörrkant.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.