Hej!
Jag ska tapetsera om denna vägg. Den är ca 2 meter bred så inget stort jobb.
Hur gör jag för att bort det ludd som blev när jag rev ett lager tapet? Ytan känns jämn på de flesta ställena.
Ska jag riva ner resten av tapeten mot taket eller går det att slipa kanten jämn?
Hur gör jag med hålen, är rädd att om jag snackar så får jag en bula där?

Hjälp mig på trav med k
Vill ha så lite jobb som möjligt, jag är en stor amatör och lite klumpig. Närbild av en vägg med avskavd tapet och flera små hål. Ytan ser något ojämn ut med rester av tapetsludd kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med borttagen tapet, synligt ludd och små hål.
Skapa konto
Vägg med delvis avlägsnad tapet visande ojämnheter och rester, färdig för återstående arbete inför omtapetsering.
Skapa konto

• Gilla
Adamvest
  • Laddar…
BirgitS
Hålen ska spacklas och sen slipas så att det blir slätt. Om det är utstickande tapetrester så kan du skära bort dem, vika in dem i hålen etc.

Du kan pröva om sandpapper räcker för att få bort luddet för att få en jämn och slät yta.

• Gilla
Stigfinnarbiggan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hålen ska spacklas och sen slipas så att det blir slätt. Om det är utstickande tapetrester så kan du skära bort dem, vika in dem i hålen etc.

Du kan pröva om sandpapper räcker för att få bort luddet för att få en jämn och slät yta.
Tack för svar. Ska man ta ner all tapet? Dvs den som sitter närmast taket tänker jag på eller det räcker att slipa kanten jämn med det andra?

BirgitS
Om tapeten har en annan struktur än det undre papperslagret så kommer den skillnaden att synas efter målningen. I hörnet verkar tapeten sitta dåligt och det är viktigt att all lös tapet tas bort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.