Hej!
Har köpt ett hus, där tvättstugan är i källaren som är i original utförande. Går i tankarna på att renovera till sommaren. Det jag undrar är om man ska kakla hela. Behöver man ha tätskikt, för jag har fått höra att om det är tvättstuga och den är placerad i källaren ska man inte tätskikta pga den naturliga fukten från källaren måste kunna ventileras. Är det så?
Och, ska man bara använda flytspackel och kakla på det isf?
Har köpt ett hus, där tvättstugan är i källaren som är i original utförande. Går i tankarna på att renovera till sommaren. Det jag undrar är om man ska kakla hela. Behöver man ha tätskikt, för jag har fått höra att om det är tvättstuga och den är placerad i källaren ska man inte tätskikta pga den naturliga fukten från källaren måste kunna ventileras. Är det så?
Och, ska man bara använda flytspackel och kakla på det isf?
Hej!D Dublin skrev:
Kapar tråden då jag har precis samma fråga, håller på att renovera tvättstugan i en källare, äldre hus med oisolerad platta. Golvet är målat med epoxifärg så blir ju nästan som ett tätskikt ändå. I regelverket finns ju undantag för tättskikt vid risk för tillskjutande fukt underifrån, så jag tänkte göra precis som du föreslår, skippa tätskiktet.
Min fråga rör golvbrunnen, jag har tänkt flytta den och sätta vid nya placeringen för vasken. Slipper man flytspackla hela golvet för att få fall mot den nya golvbrunnen eller måste jag göra så enligt nya regelverk? Finns ju inget fall idag.
Utan golvfall är väl en golvbrunn ganska värdelös? Inte helt ovanligt att avloppet ibland rinner mindre bra pga smuts och att vatten rinner upp på golvet. Tråkigt om vatten rinner under vattenkänsliga möbler etc.C cola88 skrev:
Jag har ju tvättstugan i källaren med klinker på plattan och putsade väggar. Huset är drygt 100 år gammalt och takhöjden i källaren ca 2m. Jag resonerade som så att golvbrunnen främst är till för ifall det blir något oplanerat läckage eller så (tvättmaskin och vask delar en separat anslutning) så jag har inget perfekt fall. Golvet är i princip plant och trösklarna till rummen intill är ett par cm så vatten borde inte kunna rinna ut ur rummet.C cola88 skrev:Hej!
Kapar tråden då jag har precis samma fråga, håller på att renovera tvättstugan i en källare, äldre hus med oisolerad platta. Golvet är målat med epoxifärg så blir ju nästan som ett tätskikt ändå. I regelverket finns ju undantag för tättskikt vid risk för tillskjutande fukt underifrån, så jag tänkte göra precis som du föreslår, skippa tätskiktet.
Min fråga rör golvbrunnen, jag har tänkt flytta den och sätta vid nya placeringen för vasken. Slipper man flytspackla hela golvet för att få fall mot den nya golvbrunnen eller måste jag göra så enligt nya regelverk? Finns ju inget fall idag.
Förresten, är det fall mot brunnen idag? I så fall skulle jag nog dra en separat anslutning till vask/TM och ha golvbrunnen kvar på samma ställe (och byta den ifall den är gammal).C cola88 skrev:Hej!
arneri68 skrev:
Tack för svaren!D Dublin skrev:
Så är det ju såklart. Jag har försökt kolla lite på hur fallen ser just nu och ser ut att till och med vara bakfall i delar av rummet, inte från golvbrunn/tvättmaskin men från centrum av rummet och ut mot hallen i källaren. Det känns ju mindre bra.
Det finns två brunnar idag, den som är vid tvättmaskinen (se bilder) har inget direkt fall runt sig. Där det tidigare har varit en duschhörna finns fall men som ni ser inte användbart. Nya tvättstugan kommer längs med hela den väggen. Min tanke är att sätta en ny brunn under diskhon och sätta igen den som är i duschhörnan.
Misstänker att jag åker på att flytspackla golvet så att jag får ett fall mot brunnen, hade det varit plant hade man nog kunnat göra som du men bakfall känns tråkigt. Det är ju epoxyfärg på golvet så behöver nog slipa bort det först vilket är lite trist.
Tar gärna förslag/feedback om ni tänker något annat.
Klicka här för att svara