Hej,
jag har en trappa från 1976 som jag vill renovera. Trappa är rak och öppen, dvs utan sättsteg. På planstegen finns en svart matta, ngn plast liknande.
Min fråga är då, finns risk för asbest om jag sliter av matta?

I ImTheBeast skrev:
Hej,
jag har en trappa från 1976 som jag vill renovera. Trappa är rak och öppen, dvs utan sättsteg. På planstegen finns en svart matta, ngn plast liknande.
Min fråga är då, finns risk för asbest om jag sliter av matta?
Såhär ser min trappa ut. (Kanske inte ens är plastmatta på, linoleummatta??) iaf, slänger upp en bild om det kan hjälpa till.

• Konstruktion, svartvita trappsteg, kabel, byggdamm, inomhus, oavslutat byggprojekt, taklampa reflektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det var ju inte så vanligt med asbest 1976 men visst kan det fortfarande ha förekommit. Jag rekommenderar att du skickar in prov på matta och lim.

I ImTheBeast skrev:
Såhär ser min trappa ut. (Kanske inte ens är plastmatta på, linoleummatta??) iaf, slänger upp en bild om det kan hjälpa till.
Nyfiken, då jag har liknande "inlägg" i min trapp, skickade du någonsin in prover och fanns det spår av asbest? Min trapp är från 1972.

BirgitS
Då ökar risken för asbest rätt markant. Man kan under de åren ha gått från en asbesthaltig plastmatta till en asbestfri med samma utseende.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.