Hej!

Håller på och river bort putsen från murstocken och har tänkt behålla tegelytan som finns under.

Tegelstenarna är ju dock smutsiga och med putsrester, och "fogen" är dålig. Hur går man tillväga? Skall jag ta fram stålborste och borsta rent stenarna? Skall jag sedan bila bort en bit av "fogen" och "foga om"?
Finns det sedan någon typ av lack man kan sätta på så murstocken inte dammar ner i rummet, lacken får inte vara för blank dock.

Mvh
Pagge

tänk på att äldre skorstenar sällan är täta utan putsen. Skorstenarna byggde ofta på att de skulle tätas med putsning så tar du bort putsen så kan din skorsten läcka. Det märks i normala fall inte om skorstenen är lite otät. Vi kajorna hade byggt bo i ena pipan med följd att det blev stock i skorstenen och rök började sippra in mellan teglena där vi tillfälligt tagit bort dålig puts. Efter brandsyn konstaterades det att skorstenen var i bra skick men att putsningen måste återställas.

Allas vår Martin T impregnerade en tegelvägg med betongimpregnering, min gamla murstock borstade jag med stålborste och fyllde i skarvarna som behövdes. Jag har inte impregnerat stenarna och lider inte av det.

Guran1

Som tur var används murstocken numera enbart för ventilation.

När du fogade i murstocken, vad använde du för typ av bruk och verktyg?

Mvh
Pagge

Vanliga murarverktyg, det går att använda ett gamalt stämjärn när man tryker in murbruket i fogarna, vänd på stämjärnet och dra med hantaget för att få fogen inåt precis som det är gjort på resten av murstocken. Vanligt puts-murbruk serpo 222 eller 223 tror jag att det var. Om du spiller så torka bort murbruket direkt på stenarna annars fastnar det.

Guran1

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.