Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Hej forumet!
Vi kikar på att ta över släktgården, och funderar på vad vi har för möjligheter ifall vi skulle välja att renovera det gamla boningshuset.
Boningshuset är en klassisk skånelänga 6m bred med 40-50cm tjocka väggar i lersten, fribärande takstolar och torpargrund.
Takhöjden är ca 2.1m med låga fönster och dörrar (ca 1.8m i överkant). Värme är direktverkande el.
Vad man kan göra för att modernisera huset, främst med avseende på takhöjd och energiförbrukning?
Golvet borde gå att sänka genom att man lägger en platta på mark.
Frågan är hur man får det att lira med de dåligt isolerade väggarna (lerstenväggarna motsvarar inte många centimeter av stenull).
Skulle man kunna lägga på en multipor-skiva på insidan eller utsidan?
Nu är väggarna redan tjocka, så antingen får man kör en tunnare skiva för att inte bygga för mycket, eller så får man knacka ner ett skift lersten (låter som ett jäkla jobb).
Vill man sätta på insidan eller utsidan?
Fördelen med insidan är att man kan stoppa köldbryggan från grundmuren och att man har en tung yttervägg som inte får alger lika lätt.
Fördelen med utsidan är man får en tung innervägg som buffrar värme.
Här får ni en bild som visar huset från sin absolut bästa sida, i själva verket är det mycket risigare 😬
Vi kikar på att ta över släktgården, och funderar på vad vi har för möjligheter ifall vi skulle välja att renovera det gamla boningshuset.
Boningshuset är en klassisk skånelänga 6m bred med 40-50cm tjocka väggar i lersten, fribärande takstolar och torpargrund.
Takhöjden är ca 2.1m med låga fönster och dörrar (ca 1.8m i överkant). Värme är direktverkande el.
Vad man kan göra för att modernisera huset, främst med avseende på takhöjd och energiförbrukning?
Golvet borde gå att sänka genom att man lägger en platta på mark.
Frågan är hur man får det att lira med de dåligt isolerade väggarna (lerstenväggarna motsvarar inte många centimeter av stenull).
Skulle man kunna lägga på en multipor-skiva på insidan eller utsidan?
Nu är väggarna redan tjocka, så antingen får man kör en tunnare skiva för att inte bygga för mycket, eller så får man knacka ner ett skift lersten (låter som ett jäkla jobb).
Vill man sätta på insidan eller utsidan?
Fördelen med insidan är att man kan stoppa köldbryggan från grundmuren och att man har en tung yttervägg som inte får alger lika lätt.
Fördelen med utsidan är man får en tung innervägg som buffrar värme.
Här får ni en bild som visar huset från sin absolut bästa sida, i själva verket är det mycket risigare 😬
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var med när en kompis (för många år sedan) skulle sälja en gammal skånelänga (betydligt enklare än TS'). Längan var mycket vackert renoverad/isolerad från insidan av tidigare ägare tio år tidigare. Fräsch och otroligt fin - hela huset ett riktigt smycke. Vi tog dit en oberoende och mycket duktig besiktningsman innan försäljningen. Så fort denne kom in genom dörren kände han ett doft/lukt vi andra inte känt under alla år. Han borrade upp ett hål i en vägg - kors vilken stank som fyllde rummet! (Han hade tydligen en otroligt välutvecklad näsa.)
Husförsäljningen skjöts upp och samtliga ytterväggars innerisolering revs bort. Det var ett stort och kostsamt jobb. Jag minns inte vad man därefter gjorde för att isolera. Vill bara påpeka och varna för att isolera lerstenshus kräver synnerligen kunnig exerthjälp då dessa väggar alltid innehåller mycket fukt som inte får stängas in.
Husförsäljningen skjöts upp och samtliga ytterväggars innerisolering revs bort. Det var ett stort och kostsamt jobb. Jag minns inte vad man därefter gjorde för att isolera. Vill bara påpeka och varna för att isolera lerstenshus kräver synnerligen kunnig exerthjälp då dessa väggar alltid innehåller mycket fukt som inte får stängas in.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Jag är medveten om just den problematiken, därav tanken med en multiporskiva som borde tillåta väggarna att andas. =)
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Bilden är tagen på ett avstånd som framhäver charmen och döljer skavankerna 😅
Putsen är dålig, en del av väggen lutar betänkligt, dörrarna är så låga att jag tittar på väggen ovanför om jag står framför den.
Det är mycket att tänka på om man skulle välja att ta över, speciellt ekonomiskt, därav mina funderingar på vad man kan göra. 😬
Putsen är dålig, en del av väggen lutar betänkligt, dörrarna är så låga att jag tittar på väggen ovanför om jag står framför den.
Det är mycket att tänka på om man skulle välja att ta över, speciellt ekonomiskt, därav mina funderingar på vad man kan göra. 😬
Jag satte något liknande i min 20-talskällare - men på stålreglar och med 6 cm luftspalt mellan ... vilket naturligtvis inte funkar i detta fall.
Jag inbillar mig (!) att skånelängans ytterväggar kräver mer tillgång till öppen luft.
Jag inbillar mig (!) att skånelängans ytterväggar kräver mer tillgång till öppen luft.
Redigerat:
Det blir en livsuppgift för dig. Att ekonomiskt räkna hem renovering av en sådan släktgård blir nog svårt men den känslomässiga tillfredsställelsen går väl inte att värdera? Vi är nog fler härinne som är avundsjuka.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Jag tänker att så länge man har ett icke organiskt material som kan andas så borde det inte vara ett problem.
Men jag är inte säker, därav att jag kastade ut frågan här =)
Men jag är inte säker, därav att jag kastade ut frågan här =)
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Vår initiala tanke var att riva och bygga nytt, där finns inget känslomässigt band till boningshuset då ingen i familjen bott där på länge, redan på 60talet valde man att bygga ett nytt boningshus (avstyckat inom familjen för några år sedan),yonna skrev:
Jag kanske är totalt ute och cyklar, men tänker att om man jämför alternativen bygga nytt och renovera så kan jag i renoveringen lägga in betydligt mer egen tid än vid ett nybygge. Där är möjlighet att flytta in i ena halvan av huset och renovera andra halvan först.
Att bygga nytt skulle innebära ett större bolån än vi har idag, säljer vi vår nuvarande bostad borde vi kunna finansiera renoveringen med vinsten.
Klicka här för att svara