Hejsan. Jag har fått med mig några atlas copco mutterknackare som blivit undan plockade på jobbet. När jag provade dem så är dom skitsvaga allihopa. Kan utan problem hålla emot hylsan med handen och det känns som om all luft bara går förbi slag mekanismen.
Har inte skruvat isär någon av dem, men tänkte kolla här först. Lyckas inte googla fram något vettigt.
Vad är det som slits i maskinen? Går det se slitaget? Finns det reservdelar? Är det värt jobbet? Det är ju kvallemaskiner i grund och botten, även om dom har sina år på nacken.
Har inte skruvat isär någon av dem, men tänkte kolla här först. Lyckas inte googla fram något vettigt.
Vad är det som slits i maskinen? Går det se slitaget? Finns det reservdelar? Är det värt jobbet? Det är ju kvallemaskiner i grund och botten, även om dom har sina år på nacken.
Jag har ingen erfarenhet av tryckluftsverktyg men det låter ju som att du skulle kunna ha läckage i någon packning. Du kan ju öppna och kolla om du ser några söndertorkade packningar eller liknande uppenbara problem.
Prova först att låta dom dra riktiga skruvar/muttrar då hålla med handen gör att maskinen inte får slå ordentligt. Lite samma sak som att dra riktigt långa skruvar med en slående skruvdragare all kraft fösvinner genom torsion/fjädring. Sedan om dom är orkeslösa kan du kolla så vingarna/lamellerna i luftmotorn är hela/glappfria. Om luftmotorn är ok så är nog resten utslitet och dyrt att ersätta.
Redigerat:
Fördelen med luftmaskiner är just att dom är enkla och billiga att hålla igång.
Ofta behövs bara lameller och ev. några kullager men har man otur så är den sliten och då är det inget att göra.
Har dom legat länge så är det som Amarace skrev värt att smörja upp för lamellerna kan ha torkat och det kan bli fart i dom så enkelt.
Finns det inte delar kvar till dom så kan man slipa om lameller för att få dom att passa.
Ofta behövs bara lameller och ev. några kullager men har man otur så är den sliten och då är det inget att göra.
Har dom legat länge så är det som Amarace skrev värt att smörja upp för lamellerna kan ha torkat och det kan bli fart i dom så enkelt.
Finns det inte delar kvar till dom så kan man slipa om lameller för att få dom att passa.
Hejsan igen.
Nu har jag luskat runt lite mer samt skruvat isär en maskin.
Jag tror nog inte egentligen att det är nåt fel på maskinerna.
Dom beter sig som om jag hade väldigt lågt flöde/tryck. detta trots fullladdad kompressor.
min kompressor är en 24litare så det är ingen bjässe, men enligt datablad jag hittade på nätet kräver dessa maskiner mellan 12-15 liter per sekund, något min kompressor knappast klarar av. trots att jag provat att koppla maskinen direkt till kompressorn med endast 10cm slang imellan.
Jag ska prova maskinen hos en kompis med större kompressor/tank.
Maskinerna är Atlas Copco Ergopulse och är egenltigen maskiner som används för att dra moment på bult. dvs ergopulse 12 drar moment för en 10.9 bult M12. således är det ingen jättestyrka i maskinerna vilket är lite synd.
en annan grej är att det är hydraulisk hammarfunktion som jag prompt skulle skruva isär. (visste det inte då). det är en kapslad funktion där all olja rann ur när jag öppnade den. frågan är vad man ska ha för olja däri? hypoidolja?
iövrigt såg maskinen bra ut inuti. kunde inte se något slitage på lamellerna eller lagrena, rent och fint, inga repor eller dylikt. frågan är bara vad jag ska ha för olja i slagmekanismen...
infogar lite bilder på slagmekanismen
Nu har jag luskat runt lite mer samt skruvat isär en maskin.
Jag tror nog inte egentligen att det är nåt fel på maskinerna.
Dom beter sig som om jag hade väldigt lågt flöde/tryck. detta trots fullladdad kompressor.
min kompressor är en 24litare så det är ingen bjässe, men enligt datablad jag hittade på nätet kräver dessa maskiner mellan 12-15 liter per sekund, något min kompressor knappast klarar av. trots att jag provat att koppla maskinen direkt till kompressorn med endast 10cm slang imellan.
Jag ska prova maskinen hos en kompis med större kompressor/tank.
Maskinerna är Atlas Copco Ergopulse och är egenltigen maskiner som används för att dra moment på bult. dvs ergopulse 12 drar moment för en 10.9 bult M12. således är det ingen jättestyrka i maskinerna vilket är lite synd.
en annan grej är att det är hydraulisk hammarfunktion som jag prompt skulle skruva isär. (visste det inte då). det är en kapslad funktion där all olja rann ur när jag öppnade den. frågan är vad man ska ha för olja däri? hypoidolja?
iövrigt såg maskinen bra ut inuti. kunde inte se något slitage på lamellerna eller lagrena, rent och fint, inga repor eller dylikt. frågan är bara vad jag ska ha för olja i slagmekanismen...
infogar lite bilder på slagmekanismen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dimsmörjolja CEJN
http://www.flinks.se/#!m=v&l=56336&pg=1&p=22866&r=1090887
http://www.flinks.se/#!m=v&l=56336&pg=1&p=22866&r=1090887
Att driva en mutterdragare med en liten kompressor går ofta bra till mindre jobb MEN slangdiametern måste vara tillräckligt stor.
En allt för liten slang stryper för mycket.
Att tex ha en lite kompressor till hjulbyten brukar gå hjälpligt men där går ofta gränsen...
En allt för liten slang stryper för mycket.
Att tex ha en lite kompressor till hjulbyten brukar gå hjälpligt men där går ofta gränsen...
Jag har precis demonterat en ErgoPulse 10C HR eftersom jag upplevde den som trött. Efter telefonsamtal med Atlas trevliga reservdelsförsaljning fick jag en instruktionsbok. Här finns sprängskiss och instruktioner på till exempel oljebyte i pulsenheten. Den visar även att det finns en justerskruv till momentet. Så för min del hade det räckt med att ställa upp justerskruven som var ställd i mitten.
En servicesats till maskinen kostar 1550:- och då ingår lager, O-ringar, packningar, lameller och fjädrar.
Har någon lyckats att fylla pulsenheten med rätt oljemängd? Instruktionen är inte speciellt tydlig.
Edit: I instruktionen står även vilken sorts olja som rekommenderas. För min egen del blir det nog vanlig hydraulolja.
En servicesats till maskinen kostar 1550:- och då ingår lager, O-ringar, packningar, lameller och fjädrar.
Har någon lyckats att fylla pulsenheten med rätt oljemängd? Instruktionen är inte speciellt tydlig.
Edit: I instruktionen står även vilken sorts olja som rekommenderas. För min egen del blir det nog vanlig hydraulolja.
Klicka här för att svara