677 läst ·
13 svar
677 läst
13 svar
Renovera lgh
Jag hjälper min dotter med renovering av hennes lägenheten i en HSB-förening.
HSB hävdar att dom hantverkare vi vill anlita inte är godkända av HSB, trots att dom ( rörläggare & kakelsättare ) båda har mer än 30-års branschvana i sina respektive yrken & är egenföretagare.
Rörläggaren har inte ”säker vatten”
Kakelsättaren har inte ”GVK eller BKR”
Min fråga är: Kan verkligen en bostadsrättsförening kräva detta i samband med en renovering?
PS dom hantverkarna som vi vill anlita är ”jävligt” kompetenta yrkesmän med gedigen kunskap & massor av erfarenhet.
Villrådig & irriterad pappa
HSB hävdar att dom hantverkare vi vill anlita inte är godkända av HSB, trots att dom ( rörläggare & kakelsättare ) båda har mer än 30-års branschvana i sina respektive yrken & är egenföretagare.
Min fråga är: Kan verkligen en bostadsrättsförening kräva detta i samband med en renovering?
PS dom hantverkarna som vi vill anlita är ”jävligt” kompetenta yrkesmän med gedigen kunskap & massor av erfarenhet.
HejU Ulf Andersson7632 skrev:Jag hjälper min dotter med renovering av hennes lägenheten i en HSB-förening.
Det beror på vad som står i föreningens stadgar.
Det är ett bra sätt att få bort att få bort ”jävligt kompetenta yrkesmän med gedigen kunskap och massor av erfarenhet ” då många av dessa som inte skaffar bransch certifiering helt enkelt inte har förmågan att följa dagens regelkrav.
Det kan i många fall fungera jättebra men tyvärr så är ”äldre gubbar” ytterst dåliga på att ta till sig nya branschregler utan gör som dom alltid har gjort…
Att då riskera problem för grannar i en brf pga dåligt utförande minskar genom krav på certifiering av entreprenörer.
Jag tycker man ska vända på frågan och fråga varför de inte har cerifiering? Kostar småpengar och är en kvalitetsstämpel för företaget.
( Om svaret blir att det är så jävla mycket pappersjobb, egenkontroller och trams, skulle jag som kund dra öronen åt mig och börja fundera på om personen kan läsa och förstå en modern monteringsanvisning)
/ Björkskär
En felaktig renovering kan orsaka skada på föreningens installationer och andra lägenheter. Många föreningar har råkat illa ut och Därför har många föreningar villkor för utförare. Ni får läsa stadgar och regler. Ni kan kanske välja att strunta i reglerna, men det är knappast början på en god kommunikation med föreningen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
Jag har uppfattat det så här:
Om man vill ändra något under/bakom tätskiktet så vill man ändra på något som ligger inom föreningens ansvarsområde och som inte ingår i bostadsrätten. Då behöver man söka tillstånd. För att styrelsen ska ge detta tillstånd kan de ställa upp vilka villkor som helst.
Om man inte är nöjd med villkoren så kan man skriva en motion om det till årsmötet, eller få ihop så många andras namnunderskrifter att man kan utlysa en extrastämma.
Om man utför något som kräver tillstånd utan att ha det, kan det vara skäl för att få bostadsrätten förverkad.
Om man vill ändra något under/bakom tätskiktet så vill man ändra på något som ligger inom föreningens ansvarsområde och som inte ingår i bostadsrätten. Då behöver man söka tillstånd. För att styrelsen ska ge detta tillstånd kan de ställa upp vilka villkor som helst.
Om man inte är nöjd med villkoren så kan man skriva en motion om det till årsmötet, eller få ihop så många andras namnunderskrifter att man kan utlysa en extrastämma.
Om man utför något som kräver tillstånd utan att ha det, kan det vara skäl för att få bostadsrätten förverkad.
Jag är helt införstådd med riskerna som följer en badrumsrenovering.
Mitt dilemma är att vi själva vill bestämma vem vi vill anlita med eller utan bkr, gvk eller säker-vatten.
Ett körkort är inte detsamma som att man är en utmärkt förare.
Min fd granne ägnade ca 15 min varje dag för att komma in & ut från sitt garage😂
Vi har andra hantverkare med ”alla papper” men vi talar inte samma språk. Brf-föreningen är uppenbarligen ok om jag anlitar detta ”företaget”
Mitt dilemma är att vi själva vill bestämma vem vi vill anlita med eller utan bkr, gvk eller säker-vatten.
Min fd granne ägnade ca 15 min varje dag för att komma in & ut från sitt garage😂
Vi har andra hantverkare med ”alla papper” men vi talar inte samma språk. Brf-föreningen är uppenbarligen ok om jag anlitar detta ”företaget”
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
Det handlar om riskbedömning.
Styrelsen känner ju inte de hantverkarna, de kan inte veta om de är bra eller dåliga. Styrelsen räknar med att det är större risk att hantverkare är dåliga om de inte är medlemmar i branschorganisationerna, om de inte skriver våtrumsintyg där de skriver under på att allt är gjort enligt senaste branschreglerna etc. Om hantverkarna gör ett osant intygande och det därför blir en vattenskada så kan det bli det företaget som måste betala vad det kostar att åtgärda skadan.
Styrelsen känner ju inte de hantverkarna, de kan inte veta om de är bra eller dåliga. Styrelsen räknar med att det är större risk att hantverkare är dåliga om de inte är medlemmar i branschorganisationerna, om de inte skriver våtrumsintyg där de skriver under på att allt är gjort enligt senaste branschreglerna etc. Om hantverkarna gör ett osant intygande och det därför blir en vattenskada så kan det bli det företaget som måste betala vad det kostar att åtgärda skadan.
Ska jag vara tråkig så är det just den valfriheten som valts bort genom att köpa en bostadsrätt..U Ulf Andersson7632 skrev:Jag är helt införstådd med riskerna som följer en badrumsrenovering.
Jag måste instämma i att många gör saker de inte borde men en certifiering visar ändå att utföraren någon gång iaf gått ”kursen”😂
Om man vill styra allt själv är bostadsrätt inte rätt alternativ. I en brf är ansvaret fördelat mellan föreningen och innehavareB Björkskär skrev:
It's important to distinguish between a requirement and a recommendation. If you can renovate a bathroom yourself in own villa, it's hard to understand why it can't be done by professionals with years of experience in apartments.B Björkskär skrev:
Redigerat:
En skillnad är att om det görs en bristfällig renovering i en villa så är det ägaren som har ansvar vid en skada. Om ett badrum renoveras felaktigt i en bostadsrätt inom de områden där föreningen är ansvarig så är det föreningen som har ansvaret, och det finns exempel där det blivit kostsamt för föreningen. Föreningen har ett ansvar för att detta inte ska händaS sturnus skrev:
Det beror helt på vilka exakta åtgärder vi talar om i samband med badrumsrenoveringen.U Ulf Andersson7632 skrev:
Att t ex riva kakel och tätskikt kräver inte styrelsens tillstånd och därmed kan styrelsen inte ställa krav.
Att bila upp avloppsledningarna i golvet (alltså formellt utanför lägenheten = under dess golv) för att byta ut dem och golvbrunn (delstambyte) är en åtgärd som nästan alltid ska göras av föreningen. Det är således en ej tillåten åtgärd förrän man får styrelsens uppdrag att genomföra åtgärden (vi kan kalla det "tillstånd" men det är en term som också används för en annan process, se nedan). Här kan styrelsen kräva att det ska göras i kycklingdräkt om den så vill.
En tredje variant är att man vill ändra dragning eller installera ledningar som normalt bostadsrättshavaren ansvarar för underhållsmässigt. T ex nya rör med nya dragningar till handfat, toa och dusch. Det är särreglerat i bostadsrättslagen att det kräver styrelsens tillstånd. Styrelsen kan dock inte neka tillstånd om åtgärden inte är till skada för föreningen. Styrelsen kan förena tillståndet med villkor. Oklart om villkoren kan omfatta att t ex en viss firma utför åtgärden. Nekar styrelsen tillstånd eller ställer villkor kan din dotter överklaga till hyresnämnden så prövar de frågan, alltså om den sökta åtgärden är till skada för föreningen och om villkoren har lagstöd.
//
Så för att komma vidare, spalta upp exakt vad dottern vill genomföra som åtgärder i sin övergripande badrumsrenovering och sök tillstånd för det som kräver tillstånd men inte för andra delar. Normalt har styrelsen som ju är dina grannar mycket dålig koll på juridiken. Ibland ger denna okunskap carte-blanke-frihet och ibland blir det onödigt strikt för man är rädd.
Klicka här för att svara