10 120 läst ·
33 svar
10k läst
33 svar
Renovera läckande vattenutkastare
Måste återkoppla samt tacka forumet för fantastisk hjälp då även jag behövde fixa gammal läckande utkastare.
Slapp kontakta röris o frugan fick behålla sin fina mässingskran.
Tipset att snabbt sätta på vattnet för att skjuta ut packningsdelen var ”kanon”.
I mitt fall räckte det att vända på packningen. 🤓
Bifogar lite bilder.
Slapp kontakta röris o frugan fick behålla sin fina mässingskran.
Tipset att snabbt sätta på vattnet för att skjuta ut packningsdelen var ”kanon”.
I mitt fall räckte det att vända på packningen. 🤓
Bifogar lite bilder.
Hej igen, ett klassiskt ”ropa inte hej..”. Inträffade 🤓B Boolean skrev:Måste återkoppla samt tacka forumet för fantastisk hjälp då även jag behövde fixa gammal läckande utkastare.
Slapp kontakta röris o frugan fick behålla sin fina mässingskran.
Tipset att snabbt sätta på vattnet för att skjuta ut packningsdelen var ”kanon”.
I mitt fall räckte det att vända på packningen. 🤓
Bifogar lite bilder.
Utkastarens stång+packning är tät, men det droppar ur själva ”fyrkantshållaren” där man justerar vattenstyrkan med krannyckeln.
Tror någon skrev ”helix, skruv, kran”?
Ett litet problem, men varför sluta så nära toppen 🤓
Det verkar inte finnas någon packning på denna delen utan själva skruven borde hålla tätt?
Det har ärgat en del i gängan - men om man skrapar för mycket borde det stjäla av godset?
Droppet inträffar bara när vattnet är på dvs i öppet läge.
Har jag tänkt fel?
Saknas nån sorts packning?
Vattnet tar sig ut ur vägen med det minsta motståndet.B Boolean skrev:Hej igen, ett klassiskt ”ropa inte hej..”. Inträffade 🤓
Utkastarens stång+packning är tät, men det droppar ur själva ”fyrkantshållaren” där man justerar vattenstyrkan med krannyckeln.
Tror någon skrev ”helix, skruv, kran”?
Ett litet problem, men varför sluta så nära toppen 🤓
Det verkar inte finnas någon packning på denna delen utan själva skruven borde hålla tätt?
Det har ärgat en del i gängan - men om man skrapar för mycket borde det stjäla av godset?
Droppet inträffar bara när vattnet är på dvs i öppet läge.
Har jag tänkt fel?
Saknas nån sorts packVattnet
B Boolean skrev:Hej igen, ett klassiskt ”ropa inte hej..”. Inträffade 🤓
Utkastarens stång+packning är tät, men det droppar ur själva ”fyrkantshållaren” där man justerar vattenstyrkan med krannyckeln.
Tror någon skrev ”helix, skruv, kran”?
Ett litet problem, men varför sluta så nära toppen 🤓
Det verkar inte finnas någon packning på denna delen utan själva skruven borde hålla tätt?
Det har ärgat en del i gängan - men om man skrapar för mycket borde det stjäla av godset?
Droppet inträffar bara när vattnet är på dvs i öppet läge.
Har jag tänkt fel?
Saknas nån sorts packning?
Har du någon extrakran monterad efteråt?
Jag hade smörjat skruvens gäng med lite vattentätt fett.
”Renoverade” också mitt vattenutkast som börjat läcka.
Använde en gammal stålgalge för att fiska ut packningen som helt lossnat från skruven i bakkant av plastkrysset.
Hade lite brottom och fick improvisera lite. Köpte ett stänkskydd för släpvagnar i 5mm gummi från biltema. Använde en passande hålsåg och tillverkade så en ny packning. Smörjde upp gängorna och nu fungerar vattenutkastet som nytt igen! 😊
Använde en gammal stålgalge för att fiska ut packningen som helt lossnat från skruven i bakkant av plastkrysset.
Hade lite brottom och fick improvisera lite. Köpte ett stänkskydd för släpvagnar i 5mm gummi från biltema. Använde en passande hålsåg och tillverkade så en ny packning. Smörjde upp gängorna och nu fungerar vattenutkastet som nytt igen! 😊
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "hålsåg"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Dom är helt fantastiska dessa stänkskydd från biltema... Inte som stänkskydd men som ersättning till allt annat gummi relaterat.Semiproffset skrev:
”Renoverade” också mitt vattenutkast som börjat läcka.
Använde en gammal stålgalge för att fiska ut packningen som helt lossnat från skruven i bakkant av plastkrysset.
Hade lite brottom och fick improvisera lite. Köpte ett stänkskydd för släpvagnar i 5mm gummi från biltema. Använde en passande hålsåg och tillverkade så en ny packning. Smörjde upp gängorna och nu fungerar vattenutkastet som nytt igen! 😊
[bild]
Förmodligen på en välsorterad VVS butik som Rinkeby eller Ahlsell. De är absolut inte svåra att göra själv, min håller helt tätt ännu! 😀 Men annars får du mäta insidan av röret eller originalpackningen om den är hel och köpa en i samma dimension.O OlleGra skrev:
Hur kan du dra bort den långa delen. Jag har försökt med tång men gick inteB Boolean skrev:Måste återkoppla samt tacka forumet för fantastisk hjälp då även jag behövde fixa gammal läckande utkastare.
Slapp kontakta röris o frugan fick behålla sin fina mässingskran.
Tipset att snabbt sätta på vattnet för att skjuta ut packningsdelen var ”kanon”.
I mitt fall räckte det att vända på packningen. 🤓
Bifogar lite bilder.
Du vill alltså ha ut den inre stången/röret, å inte hela vattenutkastaren?
Just nu håller du rörtången som att du vill ta bort hela vattenutkastaren.
Det är "krysset i mitten" som du ska ha ut om di vill komma åt ventilkäglan/packningen.
Just nu håller du rörtången som att du vill ta bort hela vattenutkastaren.
Det är "krysset i mitten" som du ska ha ut om di vill komma åt ventilkäglan/packningen.
Produkter som diskuteras: "rörtången"
Rörtänger
Rörtänger är specialiserade verktyg som används för att greppa och vrida rör och rördelar vid montering eller demontering. De är utformade med kraftiga käftar som kan ge ett fast grepp om runda, fyrkantiga, sexkantiga och åttkantiga rör
Läs mer
Ja. Jag vill bara dra ut " krysset i mitten". Hur manDemmpa skrev:
Redigerat:





