Måste återkoppla samt tacka forumet för fantastisk hjälp då även jag behövde fixa gammal läckande utkastare.

Slapp kontakta röris o frugan fick behålla sin fina mässingskran.

Tipset att snabbt sätta på vattnet för att skjuta ut packningsdelen var ”kanon”.

I mitt fall räckte det att vända på packningen. 🤓

Bifogar lite bilder.
 
  • Gammal mässingsutkastare fästad vid tegelvägg med kopplad grön slang och snabbkoppling, åtgärdad utan rörmokare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterad mässingskran på stengolv med synlig packningsdel och röd nyckelring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utvändig vy av en omvänd packningsdel i handen med undre delen oskarp i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
B Boolean skrev:
Måste återkoppla samt tacka forumet för fantastisk hjälp då även jag behövde fixa gammal läckande utkastare.

Slapp kontakta röris o frugan fick behålla sin fina mässingskran.

Tipset att snabbt sätta på vattnet för att skjuta ut packningsdelen var ”kanon”.

I mitt fall räckte det att vända på packningen. 🤓

Bifogar lite bilder.
Hej igen, ett klassiskt ”ropa inte hej..”. Inträffade 🤓

Utkastarens stång+packning är tät, men det droppar ur själva ”fyrkantshållaren” där man justerar vattenstyrkan med krannyckeln.
Tror någon skrev ”helix, skruv, kran”?
Ett litet problem, men varför sluta så nära toppen 🤓

Det verkar inte finnas någon packning på denna delen utan själva skruven borde hålla tätt?

Det har ärgat en del i gängan - men om man skrapar för mycket borde det stjäla av godset?

Droppet inträffar bara när vattnet är på dvs i öppet läge.

Har jag tänkt fel?
Saknas nån sorts packning?
 
  • Fyrkantshål i änden av en utkastarestång med synlig ärgning, vilande på en vitt tyg, i diskussion om möjlig saknad packning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kranens utkastarstång och justeringsdel för vattenflöde på trottoarplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
B Boolean skrev:
Hej igen, ett klassiskt ”ropa inte hej..”. Inträffade 🤓

Utkastarens stång+packning är tät, men det droppar ur själva ”fyrkantshållaren” där man justerar vattenstyrkan med krannyckeln.
Tror någon skrev ”helix, skruv, kran”?
Ett litet problem, men varför sluta så nära toppen 🤓

Det verkar inte finnas någon packning på denna delen utan själva skruven borde hålla tätt?

Det har ärgat en del i gängan - men om man skrapar för mycket borde det stjäla av godset?

Droppet inträffar bara när vattnet är på dvs i öppet läge.

Har jag tänkt fel?
Saknas nån sorts packVattnet
B Boolean skrev:
Hej igen, ett klassiskt ”ropa inte hej..”. Inträffade 🤓

Utkastarens stång+packning är tät, men det droppar ur själva ”fyrkantshållaren” där man justerar vattenstyrkan med krannyckeln.
Tror någon skrev ”helix, skruv, kran”?
Ett litet problem, men varför sluta så nära toppen 🤓

Det verkar inte finnas någon packning på denna delen utan själva skruven borde hålla tätt?

Det har ärgat en del i gängan - men om man skrapar för mycket borde det stjäla av godset?

Droppet inträffar bara när vattnet är på dvs i öppet läge.

Har jag tänkt fel?
Saknas nån sorts packning?
Vattnet tar sig ut ur vägen med det minsta motståndet.
Har du någon extrakran monterad efteråt?
Jag hade smörjat skruvens gäng med lite vattentätt fett.
 
D Dimitris76 skrev:
Vattnet tar sig ut ur vägen med det minsta motståndet.
Har du någon extrakran monterad efteråt?
Jag hade smörjat skruvens gäng med lite vattentätt fett.
Sista kranen på den ledningen.
Men fett skall inhandlas som nästa steg - tack tips!
 
  • Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
”Renoverade” också mitt vattenutkast som börjat läcka.

Använde en gammal stålgalge för att fiska ut packningen som helt lossnat från skruven i bakkant av plastkrysset.

Hade lite brottom och fick improvisera lite. Köpte ett stänkskydd för släpvagnar i 5mm gummi från biltema. Använde en passande hålsåg och tillverkade så en ny packning. Smörjde upp gängorna och nu fungerar vattenutkastet som nytt igen! 😊

Delarna till ett renoverat vattenutkast ligger på ett vitt bord, inklusive en omgjord packning, stålgalge, plastkryss, gängor och stänkskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Cheesen
Semiproffset Semiproffset skrev:
”Renoverade” också mitt vattenutkast som börjat läcka.

Använde en gammal stålgalge för att fiska ut packningen som helt lossnat från skruven i bakkant av plastkrysset.

Hade lite brottom och fick improvisera lite. Köpte ett stänkskydd för släpvagnar i 5mm gummi från biltema. Använde en passande hålsåg och tillverkade så en ny packning. Smörjde upp gängorna och nu fungerar vattenutkastet som nytt igen! 😊

[bild]
Dom är helt fantastiska dessa stänkskydd från biltema... Inte som stänkskydd men som ersättning till allt annat gummi relaterat.
 
  • Haha
Semiproffset
  • Laddar…
Hej
Vet någon om man köpa originalpackningen någonstans?
/OlleG
 
O OlleGra skrev:
Hej
Vet någon om man köpa originalpackningen någonstans?
/OlleG
Förmodligen på en välsorterad VVS butik som Rinkeby eller Ahlsell. De är absolut inte svåra att göra själv, min håller helt tätt ännu! 😀 Men annars får du mäta insidan av röret eller originalpackningen om den är hel och köpa en i samma dimension.
 
Farstatjej90
Semiproffset Semiproffset skrev:
Förmodligen på en välsorterad VVS butik som Rinkeby eller Ahlsell.
Rinkeby? 🤔
Förmodligen välsorterad butik men inte om man vill ha vattenutkastare.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Rinkeby? 🤔
Förmodligen välsorterad butik men inte om man vill ha vattenutkastare.
Du vet kulspruta, eldkastare, utkastare ... Same same but different!
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Rinkeby? 🤔
Förmodligen välsorterad butik men inte om man vill ha vattenutkastare.
Haha. Rinkaby skulle det stå. Autocorrect 🤷🏼‍♂️
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
B Boolean skrev:
Måste återkoppla samt tacka forumet för fantastisk hjälp då även jag behövde fixa gammal läckande utkastare.

Slapp kontakta röris o frugan fick behålla sin fina mässingskran.

Tipset att snabbt sätta på vattnet för att skjuta ut packningsdelen var ”kanon”.

I mitt fall räckte det att vända på packningen. 🤓

Bifogar lite bilder.
Hur kan du dra bort den långa delen. Jag har försökt med tång men gick inte
 
  • En blå och rostig vattenkran med en fastmonterad slangkoppling, fotad mot en vit tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du vill alltså ha ut den inre stången/röret, å inte hela vattenutkastaren?

Just nu håller du rörtången som att du vill ta bort hela vattenutkastaren.

Det är "krysset i mitten" som du ska ha ut om di vill komma åt ventilkäglan/packningen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du vill alltså ha ut den inre stången/röret, å inte hela vattenutkastaren?

Just nu håller du rörtången som att du vill ta bort hela vattenutkastaren.

Det är "krysset i mitten" som du ska ha ut om di vill komma åt ventilkäglan/packningen.
Ja. Jag vill bara dra ut " krysset i mitten". Hur man
 
Redigerat:
Nyp/greppa "krysset" med tex näbbtång å dra.
Ett tipps i tråden var att släppa på vattnet så att "innanmätet" åker ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.