1 716 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Renovera läckande rök kanal i murstocken
Jag håller på att installera en gammal fin nyrenoverad vedspis i gjutjärn, i köket. Fick naturligtvis bakslag från sotaren. Rök kanalen såg jättefin ut invändigt men den läcker lite rök över till en annan kanal relativt högt upp i murstocken.
Han rekommenderade att putsa kanalen invändigt med keramisk bruk med ett pris på ca 1400kr per meter. Kostar det verkligen så mycket?
Jag har sett att man kan köpa syrafast slang men det kostar ju också en del.
Jag har ett långt rostfritt rör på ca 110-120mm med 2,5mm gods liggandes. Det blev inköpt för många år sedan och var då tänkt att användas i skorstenen i föräldrahemmet.
Kan jag använda det röret om jag fixar till allt runt omkring som ska till? Vet inte om det är syrafast men..
Funkar det? Får jag? Bra eller dåligt?
Mvh
Jag har sett att man kan köpa syrafast slang men det kostar ju också en del.
Jag har ett långt rostfritt rör på ca 110-120mm med 2,5mm gods liggandes. Det blev inköpt för många år sedan och var då tänkt att användas i skorstenen i föräldrahemmet.
Kan jag använda det röret om jag fixar till allt runt omkring som ska till? Vet inte om det är syrafast men..
Funkar det? Får jag? Bra eller dåligt?
Mvh
Kan vara svårt att få in i kanalen, dom är oftast inte raka även om det ser ut så på
utsidan.
utsidan.
Jag slammade en rökkanal själv som läckte, köpte bara vanligt mur och putsbruk. Sen tog jag bort pannan och sänkte ner ett rep och satte på en skumgummibit som passa i kanalen sen är det bara att dra sakta uppåt samtidigt som man häller i bruk uppifrån, gör om det flera gånger till det ser slätt och fint ut invändigt, hur smidigt och billigt som helst. Jag vet flera som gjort så här.
Någonstans här har någon skrivit en utförlig redogörelse för hur man drar en kanal med vanligt C-bruk.
Jag har suttit och sökt igenom forumet här efter info om hur man slammar eller drar en skorstenspipa invändigt för att fixa läckage. Jag finner otroligt mycket bra information men inte lösningen på exakt det här.
Någon vänlig där ute som kan hjälpa mig med info om hur man slammar pipan?
Sen tillbaka till frågan om rostfritt rör..
Vad blir effekten med ett rostfritt rör? Blir skorstenen kallare? Blir det sämre drag? Troligen bäst att slamma pipan men.. För eller mot..
Någon vänlig där ute som kan hjälpa mig med info om hur man slammar pipan?
Sen tillbaka till frågan om rostfritt rör..
Vad blir effekten med ett rostfritt rör? Blir skorstenen kallare? Blir det sämre drag? Troligen bäst att slamma pipan men.. För eller mot..
Det blir sämre drag iom att pipan blir mindre. Det är också vanligt att man fyller utrymmet mellan röret och skorstenen med lecakulor, och då blir skorstenen kallare. Kan vara till nackdel om det är den spillvärmen som har hållit din kallvind frisk och fin ;-)
Klicka här för att svara