Hej!
Vi har nyligen köpt ett hus där köket är ungefär 15 år gammalt. Vi planerar att uppdatera det genom att byta ut vitvarorna och bänkskivan. Just nu har vi en fristående spis med ugn, men vi vill istället installera en separat häll i den nya bänkskivan och en inbyggd ugn i ett underskåp.

Problemet är att den nuvarande spisen är 70 cm bred, och jag hittar inga köksstommar i den bredden.
Hur löser man det på bästa sätt?

Jag har funderat på om man skulle kunna använda en 60 cm stomme från IKEA och sätta 5 cm täcksidor på vardera sida för att fylla ut utrymmet. Men jag är osäker på hur det kommer att se ut i praktiken.
Köket är i en grå/beige färg, så vita täcksidor skulle eventuellt sticka ut ganska mycket.

Tar gärna emot tips!

Måttbeställ.
Varför skulle du sätta vita passbitar om köket är grå/beige?

Ikeas stommar lär väl vara för höga jämfört med omgivande stommar?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Du kan väl sätta ett 40- och ett 30-skåp? Även om förvaringen kanske inte blir lika effektiv beroende på vad man ska förvara.

Eller ett 40-skåp och en vinkyl som är 30 cm?

M Mimra skrev:
Hej!
Vi har nyligen köpt ett hus där köket är ungefär 15 år gammalt. Vi planerar att uppdatera det genom att byta ut vitvarorna och bänkskivan. Just nu har vi en fristående spis med ugn, men vi vill istället installera en separat häll i den nya bänkskivan och en inbyggd ugn i ett underskåp.

Problemet är att den nuvarande spisen är 70 cm bred, och jag hittar inga köksstommar i den bredden.
Hur löser man det på bästa sätt?

Jag har funderat på om man skulle kunna använda en 60 cm stomme från IKEA och sätta 5 cm täcksidor på vardera sida för att fylla ut utrymmet. Men jag är osäker på hur det kommer att se ut i praktiken.
Köket är i en grå/beige färg, så vita täcksidor skulle eventuellt sticka ut ganska mycket.

Tar gärna emot tips!
Vad har ni för höjd på bänkskåpen idag? IKEA har bytt till 80 cm, EPOQ hos Elgiganten har 70 höga men inte i bredd 70.
Inbyggnadsugnar är mindre än skåpen så det är normalt en låda i botten, se bild nedan från EPOQ.
Ni kan inte flytta skåpen i köket så att passbit kan sättas ytterst alt. annan justering med olika skåpsbredder?
Inbyggnadsugn från EPOQ med låda under, monterad i ett vitt köksskåp och bänkskiva ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B BearTheFear skrev:
Du kan väl sätta ett 40- och ett 30-skåp? Även om förvaringen kanske inte blir lika effektiv beroende på vad man ska förvara.

Eller ett 40-skåp och en vinkyl som är 30 cm?
Kan bli tufft att få in ugnen då....

K Kane skrev:
Kan bli tufft att få in ugnen då....
Aah, tolkade det som att ugnen skulle in på någon annan plats och det bara skulle fylla igen hålet. My bad :)

Sant att stommarna från IKEA förmodligen är för höga. Hade inte tänkt på det.
Och om man måttbeställer lär det inte finnas ugnar att fylla ut stommen ändå?

Bra idé med att flytta de nuvarande skåpen och sätta passbiten längst ut. Det är egentligen bara en smalare del där besticklådorna är som finns till höger om spisen. Så det hade nog kunnat fungera.

BirgitS
M Mimra skrev:
Om det blir en 60 cm stomme så kan du göra ett 10 cm brett öppet brickfack genom att sätta en botten- och en topplatta mellan den nya stommen och skåpet bredvid. Måla i önskad färg. Blir nog snyggare än breda passbitar även om du inte är så händig.

BirgitS
M Mimra skrev:
Och om man måttbeställer lär det inte finnas ugnar att fylla ut stommen ändå?
Precis, ugnarna är gjorda för 60 cm breda stommar men det går att göra ett fack på sidan av stommen också. Om du måttbeställer hos en snickare kan du ju få det som du vill själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.