Håller på och knackar ner lagningar i mina källarväggar där någon idiot som tidigare ägde huset lagat med betydligt hårdare material än vad som sitter från början. Någon form av tät färg verkar också ha använts. Blir ju förbannad!

Nåväl, ska rätta till det här nu tänkte jag. Vad jag förstått behöver jag kalkputs till detta, men jag hittar typ ingenstans just kalkputs. Det enda jag kan hitta är "murbruk c" men det innehåller ju cement och vad jag förstått så ska jag undvika det också?

Jag vill ha en vägg som kan andas både inåt och utåt. (Vi har precis dränerat med isodrän-skivor så nu kan väggen andas ordentligt utåt iaf)

Kalkbruk ska ju kunna suga upp fukt och samtidigt torka fort.. Men är det någon större skillnad på murbrik c och "riktig" kalkputs? Vad köper man riktig kalkputs?

Beijer har tex Weber 109 grund och 148 puts som är hydraulisk kalkbruk för utomhusbruk som jag själv även använt inne på källarväggar med gott resultat.

Tror även andra som Finja har liknande produkter

Redigerat:
  • Gilla
SW6
  • Laddar…
MagHam skrev:
Beijer har tex Weber 109 grund och 148 puts som är hydraulisk kalkbruk.

Tror även andra som Finja har det
Ok, det heter hydrauliskt kalkbruk alltså? Det har jag sett någonstans. Det innehåller alltså ingen cement alls?

A
Bauhaus har combimix kalkbruk

• Gilla
Jonacarl
  • Laddar…
Rent kalkbruk har den egenskapen att det karbonatiserar med luftens koldioxid vilket tar tid. Bruket har låg hållfasthet och går att lösa upp i vatten länge.

Den hydrauliska komponenten i dom bruk som har det gör att putsen "sätter sig" på några timmar med hjälp av vatten (hydratisering) men det blir lite hårdare vilket inte är bra om det är ett ännu svagare bruk under.

Hmm okej.. Som källaren ser ut nu så har det lagats med hårdare material här och var som jag nu knackar ner. Jag har knackat ner till vad jag tror är ren betong (som också ramlar ihop ganska lätt, men det blir hårdare längre in sen). Således har jag inte mycket puts kvar på väggarna. Ovan mark på insidan så är källaren isolerad med så kallade nike-plattor (träullit-plattor, cementdoppade träplattor typ). Detta gjordes i samband med huset byggdes 1946. Jag tänkte åtgärda allting "under" mark" d.v.s. knacka ner allt löst och sen putsa upp. I och med att betongen är lite småporös längst ut så tänker jag mig att det är bra att använda sig av typ kalkputs så att väggen kan andas ordentligt. Om jag använder hårdare material (även fast jag putsar direkt på betongen) så kan det väl hända att väggen andas ut fukt sämre, d.v.s. fukt som kommer från plattan och upp i väggen. Denna fukt vill jag ju ska kunna försvinna fort och inte gå så långt upp i väggen.

Oavsett tidigare underlag så bör jag väl inte använda något hårdare än kalkputs på mina väggar i källaren gissar jag? Eller går det bra även med putsbruk c? Den innehåller ju lite cement.. Vill absolut att väggarna ska kunna "andas ut" fukt från väggarna så mycket som bara går så jag slipper bubblor i väggarna och puts som ramlar loss efter ett tag..

Exempel på hur det ser ut just nu:
Renoverad källarvägg med delvis borttagen puts som visar underliggande smulig betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är jag inte fackman (murare) men skulle välja det jag föreslog först, ett hydrauliskt kalkbruk om det var min källare. Det är väldigt lättarbetat.
Slamma gärna först med tunn "välling" och putsa på ett något fuktigt underlag så häftar den vid bättre. Det gäller all puts.

Sedan är det färgen som bestämmer om den kan andas. Silicat- eller kalkfärg är bra val när det är dags.

MagHam skrev:
Nu är jag inte fackman (murare) men skulle välja det jag föreslog först, ett hydrauliskt kalkbruk om det var min källare. Det är väldigt lättarbetat.
Slamma gärna först med tunn "välling" och putsa på ett något fuktigt underlag så häftar den vid bättre. Det gäller all puts.

Sedan är det färgen som bestämmer om den kan andas. Silicat- eller kalkfärg är bra val när det är dags.
Tackar så mycket! Blir att åka och handla lite hydraulisk kalkbruk! :)

Det jag menade med att jag vill att väggarna ska kunna andas är att hårdare bruk kan ha annorlunda genomsläpplighet av fukt jämfört med underlaget bakom.. Tar jag någon cementputs gissar jag att risken att vattet samlas i väggen istället för att vädras ut om nu betongen i bakgrunden är lite porösare än cementputs t.ex.?

Redigerat:
E eddiw skrev:

Det jag menade med att jag vill att väggarna ska kunna andas är att hårdare bruk kan ha annorlunda genomsläpplighet av fukt jämfört med underlaget bakom.. Tar jag någon cementputs gissar jag att risken att vattet samlas i väggen istället för att vädras ut om nu betongen i bakgrunden är lite porösare än cementputs t.ex.?
Hur gick det för dig? Körde du med kalkbruk eller hydraliskt kalkbruk? Har det hållit? Behöver göra samma på mina källarväggar invändigt efter att käkat skrapat ner lös puts och tagit bort gammal plastfärg.

V Villa1949 skrev:
Hur gick det för dig? Körde du med kalkbruk eller hydraliskt kalkbruk? Har det hållit? Behöver göra samma på mina källarväggar invändigt efter att käkat skrapat ner lös puts och tagit bort gammal plastfärg.
Jag har inte riktigt kommit igång ännu :D Har tyvärr inte inhandlat något ännu. Men det är väl vad som nu kallas c-bruk om jag inte minns fel. :)

Edit: Kanske hade fel. Men det länkas lite längre upp i tråden till webers kalkbruk, kanske går att få tag på. :)

C
E eddiw skrev:
Men det är väl vad som nu kallas c-bruk om jag inte minns fel. :)
Bokstaven anger hur hårt bruket är. Rent kalkbruk är D eller E.

E eddiw skrev:

Hur gick det? :)

Beesa Beesa skrev:
Hur gick det? :)
Ja, det ligger fortfarande på todo-listan dessvärre :p
Har en del andra projekt som fått gå före, men jag har den här tråden att gå tillbaka till när det väl är dags :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.