11 806 läst ·
5 svar
12k läst
5 svar
Renovera innerväggar, hus från 1912. Hur skulle du gjort?
Jag tänkte börja med ett nytt projekt här hemma
. Väggarna i vårat sovrum är inte de bästa.
Skivorna av masonit som är yttersta lagret glipar, huset rör sig en del, och tapeten är bubblig, övertapetserade gamla elledningar gör inte sitt till heller. Murstocken är bakom en av väggarna och den har släppt puts och masonitskivan där var lös, jag spikade fast den i kanten, det resulterade i att den bågnade (av värmen?) och sprack istället.
Bort med masonitskivorna hela borde väl bli steg 1?
Sen är frågan, vad ska jag slå upp istället? Masoniten är ju tunn, så en tjock spånskiva + en tjock gipsskiva utanpå det kan bli knepigt. Samtidigt bör det ju vara något som håller.
Jag ska tapetsera utanpå, så underlaget ska ju funka till det också!
Kom gärna med tips och tankar
Skivorna av masonit som är yttersta lagret glipar, huset rör sig en del, och tapeten är bubblig, övertapetserade gamla elledningar gör inte sitt till heller. Murstocken är bakom en av väggarna och den har släppt puts och masonitskivan där var lös, jag spikade fast den i kanten, det resulterade i att den bågnade (av värmen?) och sprack istället.
Bort med masonitskivorna hela borde väl bli steg 1?
Sen är frågan, vad ska jag slå upp istället? Masoniten är ju tunn, så en tjock spånskiva + en tjock gipsskiva utanpå det kan bli knepigt. Samtidigt bör det ju vara något som håller.
Jag ska tapetsera utanpå, så underlaget ska ju funka till det också!
Kom gärna med tips och tankar
Att sätta gips om det är varmt bakom är inte bra, då värmen torkar ut gipsen. Ta istället och sätt mineritskiva där, dom tål värme bra och går att tapetsera på. Om du vill ha ett underlag bakom skivorna men inte vill att det ska bygga kan du ju sätta lister t ex 12 mm från framkanten på reglen och sen spika exempelvis en spånskiva, plywood eller vad du nu vill ha bakom i listerna.
Ett altenativ är att frilägga murstocken, laga upp putsen och måla den.
Minerit satte vi i köket mellan kakel och murstock. Funkar bra. Men de är ganska tjocka har jag för mig?
Med lister, menar du så att det blir som luftspalt mellan den skiva jag ska sätta upp och själva väggen bakom? Jag tror att den består av liggande plankor. Lite svårt att se innan alla skivor e nedrivna men på ett ställe syns det. På andra ställen skymas spånskivor.
Läste någonstans att det är bra att ha 12 mm skiva + 13 mm gips utanpå, men jag funderar över om det kan gå lika bra med en hyfsat tjock spånskiva + sån här "spackel?" på rulle som de säljer som återställare om man vill tapetsera över strukturtapet. Ja förutom på väggen som blir varm då!
Med lister, menar du så att det blir som luftspalt mellan den skiva jag ska sätta upp och själva väggen bakom? Jag tror att den består av liggande plankor. Lite svårt att se innan alla skivor e nedrivna men på ett ställe syns det. På andra ställen skymas spånskivor.
Läste någonstans att det är bra att ha 12 mm skiva + 13 mm gips utanpå, men jag funderar över om det kan gå lika bra med en hyfsat tjock spånskiva + sån här "spackel?" på rulle som de säljer som återställare om man vill tapetsera över strukturtapet. Ja förutom på väggen som blir varm då!
Fotografen: Ja, det hade varit snyggt, men den är synlig från andra sidan väggen där ett allrum är. Men att friligga från sovrummet vet jag inte hur man gör, vill ändå ha sovrummet avskiljt
Men vi lär nog laga i vilket fall som helst.
Med lister menade jag att du kan spika en bakomliggande skiva så den livar med regelverket i väggen, då får du något ordentlig att skruva i istället för att plugga. Detta sätt förutsätter att det är en regelvägg och inte en plankvägg du har. Gamla hus kan faktiskt ha regelväggar till inneväggar, har det själv i vårat hus från 1924. Tjockleken på mineritskivor har jag för mig är 12 mm. Hoppas jag förklarat så det gick att förstå.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Renovera innerväggar – Måste all gammal kalkputs bort?
Stenhus -
Hur ska hussockeln renoveras?
Grund & Markarbeten -
Har någon renoverat taket på ett Funktura hus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Renovera innerväggar i gammalt timmerhus?
Lösvirke & Timmerhus -
Renovera innerväggar 60-tals hus, masonit, lukt?
Byggmaterial & Byggteknik