Har en lägenhet i ett hus byggt från runt 40talet där taket har börjat krackelera. Tänkte först bara skrapa bort det som börjat spricka, men när jag kikar närmare på det är det små sprickor nästan överallt. Lägenheten står för tillfället tom så det känns som ett bra tillfälle att fixa det "på riktigt" nu. Har ingen direkt tidigare erfarenhet av detta så rätta mig gärna där jag har fel.
Inget färglager verkar vara limfärg, inget av de löses upp/klibbar när man tvättar det. Den yttersta vita färgen är väldigt hård så den går väldigt lätt att få ner på vissa ställen där det väl börjat spricka mycket, där det inte spruckit lika mycket sitter den hårt. Under verkar det vara två typer av färg, nån gul och nån mer orange. Dessa två lager verkar inte ha spruckit, och är inte lika "hårda".
Bakom alla dessa lager är det någon form av puts (betong?), det är väldigt "sandig" och porös. Vad bör jag göra här, skrapa ner allt till själva putsen? Eller kan jag bara slipa ner den vita färgen? Hur får jag bäst ner detta isåfall, takslip eller är det bara att börja gå med spackelspaden tills allt är nere?
Bifogar lite bilder, i första ser man även lite spackel längst upp till vänster, då jag antar att tidigare ägare försökt "lappa" taket. Samt lite fläckar i den gula färgen, där jag kommit ner till det porösa under.