Hej, vi har enligt besiktningen en golvbrunn som är lös. Vi kommer därför inom snar framtid renovera golvet på badrummet.
Våra väggar runt duschen har drabbats av missfärgningar på fogarna (troligtvis svartmögel, vad jag uppfattat som väldigt vanligt runt dusch?)
Vi vill helst behålla kakelplattorna men endast göra rent runt om och sätta ny fog. Är det möjligt? Hur går vi tillväga isåfall?

Bildas det svartmögel är det ju något problem med fukt/ventilationen. Finns ju anledning att tro att allt inte står rätt till bakom kaklet.

Det kan eventuellt gå att endast byta mattan, men nedersta raden kakel måste bort utan att tätskiktet bakom skadas, därefter ska mattan anslutas via uppvik till tätskiktet. Kan som sagt gå om tätskiktet är tillräckligt bra. Skulle tro att det kan bli svårt att få någon fackman att ta det jobbet utan att skriva avvikelse.

J J-O skrev:
Bildas det svartmögel är det ju något problem med fukt/ventilationen. Finns ju anledning att tro att allt inte står rätt till bakom kaklet.

Det kan eventuellt gå att endast byta mattan, men nedersta raden kakel måste bort utan att tätskiktet bakom skadas, därefter ska mattan anslutas via uppvik till tätskiktet. Kan som sagt gå om tätskiktet är tillräckligt bra. Skulle tro att det kan bli svårt att få någon fackman att ta det jobbet utan att skriva avvikelse.
J J-O skrev:

Ja det stämmer, det ska installeras en frånluftsventilation i badrummet. Planen är att ha kakel som golv.
Men fogarna går väll att skrapa bort och sätta nytt? Hur ser jag ifall möglet har tagit sig bakom kaklet?
Vad jag har förstått det som så är svartmögel mellan fog vanligt?

Ja det är väldigt vanligt, är det dålig ventilation Är det mest troligt orsaken.

Du kommer behöva riva nedersta raden kakel för att se om det är möjligt att skarva tätskikt om du skall ha klinker på golvet, då kommer du att se hur det står till där bakom. Låter ju som att det är ett äldre badrum, så troligen går det inte att skarva tätskiktet korrekt. Med det sagt så kan man ju göra det ändå på eget bevåg, men då kommer du antagligen inte kunna få hjälp av någon försäkring vid ett senare skede om det blir några vattenskador.

Har du inte folie som tätskikt så skulle jag säga att det inte går att delrenovera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.