7 241 läst ·
32 svar
7k läst
32 svar
Renovera golv - Betong vs bjälklag
Större risk på vilket sätt då? Varmgrunden har kommit till för att lösa/minska riskerna med krypgrunder.Vedspisen skrev:
Traditionell torpargrund finns i princip inte längre eftersom ingen eldar dagligen året om i kökspannan för att få mat och varmvatten. Hus byggda med torpargrund har de facto krypgrund i dag, med alla risker det innebär, på grund av det minskade värmeläckaget.
Bra input. Värt en tanke maouseless skrev:
Större risk på vilket sätt då? Varmgrunden har kommit till för att lösa/minska riskerna med krypgrunder.
Traditionell torpargrund finns i princip inte längre eftersom ingen eldar dagligen året om i kökspannan för att få mat och varmvatten. Hus byggda med torpargrund har de facto krypgrund i dag, med alla risker det innebär, på grund av det minskade värmeläckaget.
En början...
Tycker det mesta verkar helt ok. Det är åtgärdat vissa delar av golvet för 30 år sedan, har hållit sig hyfsat fräscht sedan dess.
Funderar starkt på att behålla samma konstruktion med lite förbättringar, har ju trots allt stått relativt stabilt i dryga 100 år (lite renovering för 30 år sen).
Vad tror ni, lägga ut plast på backen, regla upp lite nytt, blindskivor, ekofiber i facken, på med golvskivor och golv, luftfuktare till att ventilera...?
Synpunkter mottages gladeligen!
Tycker det mesta verkar helt ok. Det är åtgärdat vissa delar av golvet för 30 år sedan, har hållit sig hyfsat fräscht sedan dess.
Funderar starkt på att behålla samma konstruktion med lite förbättringar, har ju trots allt stått relativt stabilt i dryga 100 år (lite renovering för 30 år sen).
Vad tror ni, lägga ut plast på backen, regla upp lite nytt, blindskivor, ekofiber i facken, på med golvskivor och golv, luftfuktare till att ventilera...?
Synpunkter mottages gladeligen!
Kommer du åt att plasta hela ytan och att avfuktaren kan ta hela ytan också, så kan du ju såklart köra på det.
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Ja, jag kommer åt att plasta hela ytan när allt är rivet klart. Är det vanlig byggplast som gäller? Och ska det lämnas utrymme mot grundmuren (10cm) så vatten kan rinna ner?Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Plasten behövs bara om man ska använda avfuktare, så man inte avfuktar hela klotet. Det kan vara en bra gardering men ska egentligen inte behövas. Det man kan se på bilderna ser bra ut.
Betongalternativet är ingen quick fix, i synnerhet inte om det är ett större hus med en bärande hjärtvägg som då måste ha ny grundläggning. Det är absolut inget för amatörer.
Betongalternativet är ingen quick fix, i synnerhet inte om det är ett större hus med en bärande hjärtvägg som då måste ha ny grundläggning. Det är absolut inget för amatörer.
Tack för tipset gällande plasten, så det är mao inte nödvändigt med plast öht. om man inte använder avfuktar, det var ny kunskap för mig.J justusandersson skrev:Plasten behövs bara om man ska använda avfuktare, så man inte avfuktar hela klotet. Det kan vara en bra gardering men ska egentligen inte behövas. Det man kan se på bilderna ser bra ut.
Jag kommer lägga upp mer bilder allt eftersom, lite närbilder och annat så andra får en uppfattning hur det kan se ut i sina golv (å hur arbetet fortskrider
Jag är livrädd för att använda mig av plast i huset. Dessutom är jag en glad amatör som renoverar mycket och gärna rätt så vill du så motivera gärna valet av plast. För mig, rent spontant så förknippat jag plast med fukt.useless skrev:
Men hjälp mig gärna. :=)
I en krypgrund är det vanligt att man läger plast på marken för att minska uppträngningen av markfukt.
https://www.lfs-web.se/krypgrund.htm
https://www.lfs-web.se/krypgrund.htm
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Fukt i marken är kapillärt bunden fukt i flytande form, dvs vatten. Den fukt som orsakar problem i krypgrunder är luftburen vattenånga som vid avkylning leder till hög relativ luftfuktighet. Problemet med krypgrunder är främst ett tenperaturproblem. Plast på marken löser inga väsentliga krypgrundsproblem och flyttar fokus till fel område. Det orsakar dock ingen skada.
Skottning av jord blandat med sågspån fortgår i oförminskad kraft. Behöver nu tips från Er på hur jag sen säkrar grunden för evigheter framåt efter all svet och slit som detta arbete medfört. Min tanke är nu att gräva ur så jag har ca 60-70cm mellan jord/bjälklag. Sen ut med markmatta, på med sten, på med betongmatta. Tänker mig 40-50cm luftutrymme mellan mattan och bjälklaget. Låter det som en god idé?
Är det något annat jag ska tänka på som är viktigt i detta skede?
Och, vilken storlek på gruset?
Tänkte mig rundgrus, ej finmakadam (rätt eller fel?)
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Jävla vad du sliter påVedspisen skrev:
Skottning av jord blandat med sågspån fortgår i oförminskad kraft. Behöver nu tips från Er på hur jag sen säkrar grunden för evigheter framåt efter all svet och slit som detta arbete medfört. Min tanke är nu att gräva ur så jag har ca 60-70cm mellan jord/bjälklag. Sen ut med markmatta, på med sten, på med betongmatta. Tänker mig 40-50cm luftutrymme mellan mattan och bjälklaget. Låter det som en god idé?
Tack på förhand!
Kolla på användaren "Useless" sida. Han gör en liknande renovering av grunden.Vedspisen skrev:
Tack på förhand!
Han har kommenterat här ovanför