Byggahus.se
Nästa projekt.. då stödplattan till gårdspumpen ruttnat tyckte jag det var dags att göra nåt åt det. Slängde upp pumpen och byggde ett provisoriskt skydd. Planen är att fixa upp pumpe. Jag ska köpa originalreservdelar, måla och sedan bygga ett trädäck som pumpen ska stå på. Har man mekat bilar ska väl detta vara överkomligt. Sista bilden visar ungefär hur det ska se ut. Trädäcket är jag osäker på. Jag skulle vilja bygga ett oktogonalt med fris. Men kan bli så att det blir ett vanligt kvadratiskt.

Ps. Kan inte lova täta uppdateringar pga. livet i övrigt, men lägger upp när nåt har hänt iallafall

• Rostig gårdspump på ruttnad stödplatta med öppnat brunnslock i marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal ruttnande gårdspump på marken bredvid hål där den en gång stod.
    Skapa konto
  • Bild på en gammal stödplatta för en gårdspump omgiven av stenar med vatten och rost.
    Skapa konto
  • Insidan av en rostig gårdsbrunnspump, sett uppifrån med fokus på den nedre delen och ventilen.
    Skapa konto
  • Rostig del av en gårdspump mot en bakgrund av torrt gräs och löv.
    Skapa konto
  • Ruttnad stödplatta för gårdspump med provisoriskt skydd och spade i grönområde.
    Skapa konto
  • Grön gårds- eller handpump planerad för renovering och placering på nytt trädäck.
    Skapa konto
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Ska bli kul att följa!

Dags för en liten update. När alla i huset var nöjda kunde jag smyga ut och börja bända på skrotet. Min tanke är att plocka isär pumpen i smådelar och måla.

Ursäkta röran, vi har många förråd och pumpen fick bo i ett av de stökiga. Först ut var att försöka lossa bultar på pumphuset. Gick loss med stålborste och WD-40. Upptäckte även tyvärr att godset spruckit och släppt från en röranslutning. Har ingen svets annars hade det funkat, men jag kommer nog på något
Rostig pumpstång på ett golv av trä och galler, med verktyg och WD-40, i ett stökigt förråd.
Skapa konto
Rostig pumphus och kannstång med avbruten bult och påsprayad WD-40 under renovering.
Skapa konto

Tyvärr har man väl inte tålamodet så jag drog av en bult. Bara att dra av de andra isåfall också. Bultar kan jag köpa nya
Rostig bult på pumphus bänds med en skiftnyckel, bakgrund av metallnät och tegelgolv.
Skapa konto

Jag fick isär pumphus med övre cylinderhållare utan att knacka ur bultarna. Skönt att pumphuset var helt och i bra skick. Det en av de dyraste reservdelarna.
Rostig pumpdel omgiven av verktyg och en handske på ett golv med metallnät och hö.
Skapa konto

Nu kom kannan fram. Skrapade med stålborsten och lädermanschetten blev synlig (svart packning-liknande krage). Kannan ska man kunna skruva av från kannstången men med tanke på hur tidigare skruvjobb gått så tappade jag modet lite. Jag nöjde mig med att dra på extra WD-40. Avdragna bultar kan jag leva med, avdragen kannstång är bara onödigt (och dyrt).
Rostig pumpdel och bultar på trådgaller i en stökig miljö, förberedd för reparation.
Skapa konto

Efter det drog jag av bulten som håller fast kannstången i handtaget, och trädde kannstången genom pumpen. Lyckades få loss en bult som höll pumphandtaget på plats. Med tanke på bultens skick så är det lika bra att byta alla bultar. Jag bestämmer mig för att sluta försöka få av bultarna intakta.
Gammal pump med grönt slitage och rost vid försök att demontera och renovera i ett stökigt förråd.
Skapa konto
Närbild på en rostig bult med en handskeklädd hand som håller i den mot en mörk bakgrund.
Skapa konto

Jag fortsätter med bultarna som trycker ihop övre delen med "kroppen" på pumpen. Även dessa bultar dras av. De var lite speciellt utfotmade, som ett L med gängor på den långa änden där muttrarna tvingar ihop materialet
Grovt sprucket och rostigt pumphus med en tydlig spricka vid röranslutningen och slitage på ytan.
Skapa konto
En hand i arbetsvante håller en rostig och grön målad pumpdel i ett stökigt förråd.
Skapa konto
Sliten arbetshandske håller en rostig, avbruten bult, med fokus på korroderad gänga och bultens L-form.
Skapa konto

Sist ut var bultarna på bottenplattan. Jag fick loss en intakt, drog av en med krafthylsa och lämnade den sists. Jag behöver en hylsa på 18mm och dessa bultar satt så illa till att det är enda lösningen. Hylsa ska inhandlas imorgon. På med WD-40 så länge :rofl:
En gammal vattenpump demonterad i delar i ett stökigt förråd med halm på golvet och verktyg utspridda.
Skapa konto
Olika rostiga bultar och muttrar uppradade på en trätröskel mot en trävägg i ett stökigt förråd.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
På morgonen idag ska jag beställa reservdelar. Planen är att skruva ihop allt nästa helg eller under kommande vecka. Det som behövs beställas;
  • Fotplatta
  • Bult till fotplatta
  • Komplett slangpaket
  • Bult kannstång
  • Bult hävstång
  • Bult pumphuvud
  • Galvaniserat rör
  • Komplett cylinder med kanna
  • Grön och guldfärg
Virket till trädäcket inhandlas ikväll. Skruvarna är redan inköpta.
Det blir en kostnad på några tusen... men med pumpen fixad och ståendes på ett snyggt trädäck tycker jag det är värt det. Jag ska även ta vatten från denna pump till bevattning av växter/trädgård.

• Gilla
armanaycan
  • Laddar…
Åsa Lund
Var i landet finns du om man springer på en pump och vill fråga dig om råd?

Norra östergötland. Detta jobb görs åt kund (är företagare) så jag kan absolut hjälpa till

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Då är alla delarna beställde. Kannstången är ju fastrostad i kannan, men har en idé på hur jag kan lösa det. Istället för att köpa ny kannstång lägger jag pengarna på ett verktyg som kan lösa det åt mig, mer om det när det beger sig. Hoppas kunna uppdatera i helgen eller under kommande vecka

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
hänt sen sist?

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Jag blev pappa igen för några veckor sedan och vi blev med växthus hehe. Ursäkta för en tre månadera cliffhanger. Jag går snart på semester så hoppas få lite tid till detta projekt.

Har fått loss kannstången och gängorna var intakta. Pumpen är isärplockad och jag har börjat slipa bort en del färg. Slänger upp lite bilder

• Rostig kannstång fastsatt på en gammal pump med synliga gängor, omgiven av jord och gräs.
    Skapa konto
  • Nedmonterad, grönmålad pumpdel med synliga gängor ligger på jordigt underlag.
    Skapa konto
  • Metallram till ett växthus på en marktäckt med svart duk, tegelstenar och skog i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Interiör av ett växthus med olika planteringslådor, växter och en hopfällbar stol.
    Skapa konto
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Har en likadan pump som fungerar, jag ser på din att nedre locket till pumphuset saknas samt röret nedanför...
Min pump är renoverad för länge sedan (+30år sedan) av min far. Dem fungerar fortfarande.... Har dock gjutit ett nytt brunnslock och då lyft upp pumpen ur brunnen...

Åsa Lund
Funderar på att skaffa en gårdspump till Torpet. Är det ok kvalitet på det som säljs nytt idag eller ska man köpa en gammal och renovera?

Den dom rinkaby säljer är väl samma som de gamla. Kronpumpen kan jag inte uttala mig om.

H HSP skrev:
Har en likadan pump som fungerar, jag ser på din att nedre locket till pumphuset saknas samt röret nedanför...
Min pump är renoverad för länge sedan (+30år sedan) av min far. Dem fungerar fortfarande.... Har dock gjutit ett nytt brunnslock och då lyft upp pumpen ur brunnen...
Ok, denna är gårdspump nr 12 som den heter, tillverkad av Gustavsberg. I Sverige finns det i huvudsak två modeller, denna och Kronan som du skrev.

Cylindern har någon gång rostat sönder i botten och då har nedre lock och rör släppt. Gissar på att det ligger i brunnen :) tar upp det innan jag installerar pumpen. Har inköpt en helt ny cylinder som ska kopplas till slang.

Kul att din far hade vett till det! De är ju riktigt vackra

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Funderar på att skaffa en gårdspump till Torpet. Är det ok kvalitet på det som säljs nytt idag eller ska man köpa en gammal och renovera?
Jag vet inte om kvalitén skiljer, men som jag förstått det tillverkas alla delar fortfarande i Sverige och i princip på samma sätt. Det bör inte fe några större skillnader i kvalitét. Köpa nytt eller renover blir ju därför en smaksak samt fråga om budget beroende på vad som är trasigt :) lycka till, säg till om du vill ha hjälp!

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Tack! Denna sommarsemester är redan intecknad vad gäller projekt på Torpet, får bli nästa år. Drömmer vidare ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.