Hej,

Jag har planer på att renovera en gammal bod som idag används som förvaringsplats och utedass. Tanken är att behålla funktionen och enbart byta ut alla delar mot nya. Jag vill helst inte riva boden.

Den ena långsidan lutar in mot skogen och en takpanna har blåst bort. Stommen står direkt på marken alternativt på stenar.
Golv saknas, förutom i den lilla tillbyggnaden för dasset i boden.

Planen är att behålla stommen och i första hand byta ytterpanel. Därefter byta ut tegelpannor och se över taket. Genom att lyfta upp delar av huset med domkraft tänkte jag försöka räta upp huset.

Stommen ser ok ut enligt min bedöming. Ni kan se den på bilderna.
Jag antar att råsponten på taket behöver bytas ut. Kanske även brädorna som går horisontellt över taket behöver bytas.

Tror ni att detta är ett möjligt och rimligt projekt? Jag har ingen tidigare erfarenhet av likande arbete mer än att jag byggt ett förråd på 10 kvm enligt en manual från Grästorpstugan.

Är det bara att bryta loss varje planka på ytterpanelen och ersätta med en ny som spikas fast mot gamla stommen?
Dvs byta del för del mot en ny.

Finns det några uppenbara risker med detta förutom att gå på taket och försiktigt lyfta upp ett hörn av huset?
Är det något annat man bör tänka på?

Tacksam för tips.

• Röd stuga, träd, mossig sten, grönska, träddörr, natur, gammal, traditionell, lugn, dagsljus, lantlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålad stuga, skogsbakgrund, stödbjälkar, lummigt, dagsljus, naturskönt, trästrukturen synlig, gammal byggnation.
    Skapa konto
  • Röd stuga med mossbelagt tak under gröna lövträd.
    Skapa konto
  • Rödmålat trähus med lutande tak, omgivet av gröna träd och lövverk. Träkonstruktion och traditionell arkitektur.
    Skapa konto
  • Röd stuga med trädetaljer, omgiven av gröna träd och buskage, solig dag, delvis synlig takkonstruktion.
    Skapa konto
  • Träkonstruktion, takbjälkar, vindbrädor, traditionellt snickeri, rustikt, obehandlat trä, takstolar, gammal byggnad, oisolerat.
    Skapa konto
  • Träkonstruktion, takstolar, lera, stegar, rustik atmosfär, missfärgade plankor, traditionell byggnadsteknik, oinredd vind.
    Skapa konto
Den ser bättre ut än vår bod, vår baksida är mera luftig 😂

Taket ser hyfsat ut på bild.
Inspekteras lämpligen efter ordentligt regnande för att se om ngt vatten letar sig in någonstans eller fuktar upp undertak någonstans. Då vet man att det finns svaga punkter som kan vara ruttna och behöva åtgärdas.

Annars är det normalt syllen som är den svaga länken och får fuktskador. Det är alltså den och grundmur/stenar som behöver inspekteras.

Fasadbrädorna är det minst väsentliga av hela bygget. De kan mkt väl vara dåliga nertill, vilket då ytterligare pekar på vikten av att undersöka syllen. I sista steget av en restaurering av byggnaden är det dags att åtgärda panelbrädorna. Det gör man lämpligast genom att såga av nederdelen i nivå med den högst belägna skadan på ngn av fasadbrädorna och sedan ersätta med nya friska brädor. Om man sätter en vattbräda i skarven är man fri att använda vilka brädbredder och tjocklek man önskar, (dvs de behöver inte vara samma som de befintliga brädorna).

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Taket ser hyfsat ut på bild.
Inspekteras lämpligen efter ordentligt regnande för att se om ngt vatten letar sig in någonstans eller fuktar upp undertak någonstans. Då vet man att det finns svaga punkter som kan vara ruttna och behöva åtgärdas.

Annars är det normalt syllen som är den svaga länken och får fuktskador. Det är alltså den och grundmur/stenar som behöver inspekteras.

Fasadbrädorna är det minst väsentliga av hela bygget. De kan mkt väl vara dåliga nertill, vilket då ytterligare pekar på vikten av att undersöka syllen. I sista steget av en restaurering av byggnaden är det dags att åtgärda panelbrädorna. Det gör man lämpligast genom att såga av nederdelen i nivå med den högst belägna skadan på ngn av fasadbrädorna och sedan ersätta med nya friska brädor. Om man sätter en vattbräda i skarven är man fri att använda vilka brädbredder och tjocklek man önskar, (dvs de behöver inte vara samma som de befintliga brädorna).
Tack för svar! Jag börjar med att försöka lyfta upp sidan av huset som sjunkit ned. Det känns som det viktigaste steget för att det inte till slut ska falla isär.

Jag testade att gräva fram syllen på ena gaveln.
Det verkar som att stenen sjunkit ned en bit.
På andra gaveln har panelen lossnat och syllen är synlig. Den verkar inte totalt rutten i alla fall.
Jag har hört att det är ett stort projekt att byta syll. Det blir nog till att i första hand försöka ordna så att syllen inte ligger direkt mot marken.

• Delvis rutten träsyll synlig vid basen av en vägg med lossnat rödgrön panel, mot bakgrund av mark och löv.
    Skapa konto
  • Delvis frilagd husgrund med synlig syll och nedbruten träpanel mot marken.
    Skapa konto
S Span08 skrev:
Jag antar att råsponten på taket behöver bytas ut. Kanske även brädorna som går horisontellt över taket behöver bytas.
Jag tror inte att du har nån råspont på taket, jag antar att det räcker med att komplettera saknad/ saknade pannor och ev byta om du upptäcker några trasiga.

Är läkningen rutten får du fundera på att plocka ner teglet och läkta om, jag tror att det gamla teglet kan återanvändas i så fall men det går ju också bra att lägga ett enkelt plåttak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.