Hej!

Jag håller på att amatör-renovera lite gamla fönster som sitter i sommarstugan. Ett av glasen är trasiga så jag måste även byta glas på ett av dem.

Det som jag märkte är att:

1) Det är kitt under fönstret (mot karmen). Ska det vara det? Man verkar ha lagt en sträng innan man monterade glaset.

2) Det sitter metallbitar som håller rutan på plats. Vad heter sådana på fackspråk och ska man ha sådana? Det räcker inte bara med kitt?

3) Något annat man bör tänkta på? Jag har skrapat och slipat, bytt ut dåligt trä, oljat och grundat och ska limma ihop de nya bitarna med de gamla som nästa steg med lim för utomhusbruk innan jag slutmålar dem 2 ggr.

// Johan

1. Det är inte ovanligt. Jag tror det är för att få en jämn anliggning och minska risken att det skallrar. Jag brukar inte göra så.

2. Stiften håller glaset på plats medan kittet torkar. Om fönstret ligger ner ända tills kittet härdat klarar man sig utan, men det verkar bökigt.
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/stifttråd-habo-3061-1-25x330mm-koppar

3. Vad tänkte du använda för lim? Jag skulle rekommendera något bättre än vanligt vitt trälim för utomhusbruk. Polyuretan eller epoxi är bättre.

• Gilla
JohanKson
  • Laddar…
1. Ja
2. Stift

• Gilla
JohanKson
  • Laddar…
A Avemo skrev:
3. Vad tänkte du använda för lim? Jag skulle rekommendera något bättre än vanligt vitt trälim för utomhusbruk. Polyuretan eller epoxi är bättre.
Tänkte använda vitt trälim för utebruk, men ska kolla in polyuretan eller epoxi. Har du något exempel på märke/förpackning så man vet vad man ska leta efter. Man får rätt mycket träffar om man bara söker på polyuretan eller epoxi. :)

Cascol polyuretanlim har jag använt en del. Epoxi kanske är överkurs, men du kan hitta det i båttillbehörsaffärer.

• Gilla
JohanKson
  • Laddar…
För att limma i ersättningsträ i bågarna använder vi pu-lim, hörnen limmar vi dock inte utan pluggar bara.

/Andreas, bara 76 bågar kvar så är alla fönster renoverade i huset...

Tackar ödmjukast för alla tips!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.